Jump to content
Festivalanlæg dk

Forstærker til anlæg

krollo
 Share

Recommended Posts

Jeg leder efter en forstærker til 2 lidt ældre JVC højtalere jeg har liggende, mest som et lille hyggeprojekt. Herunder ses specifikationerne på højtalerne, og jeg skal gerne have noget der ikke bruger for meget strøm, da jeg regner med at smide et bilbatteri oveni og tage det med på diverse festivaler. Håber i har nogle inputs :) 

IMG_0380.JPG

Jeg ved ikke om jeg ville anbefale en Pioneer d8604, da den kan levere langt flere Watt end krollo har brug for, og derfor potentielt kan brænde højttalerne af. Du ville som sådan kunne overleve med 2 MaxAmp20, omend det ikke ville give din Subwoofer alt hvad den fortjener. Det optimale ville være noget i stil med en 2x25W forstærker (MaxAmp20) samt en 2x50W forstærker (nogle som kender et godt modul til det?)

EDIT: Som en 2x50W modul kunne du fx bruge en TDA7492. Har ingen erfaringer med chippen, men Sure Electronics har lavet en forstærker med den chip, så tænker det er et forsøg værd

http://store3.sure-electronics.com/2-x-50-watt-class-d-audio-amplifier-board-tda7492

http://www.ebay.com/itm/2-X-50-Watt-6-Ohm-Class-D-Audio-Amplifier-Board-TDA7492-50W-Stereo-Power-hifi-/110932798562?hash=item19d41c2c62:g:7WAAAOxyRNJSgF2t

Hmm tænkte bare at Pioneer'en kan skrues ned i gain, så den passer til de højtalere der bruges (helt ned til .2V såvidt jeg husker) 
Men ja, helt sikkert, et setup med eksempelvis en MaxAmp20 og evt en lidt større forstærker til bund, ville helt klart være det der er mest ligetil for jeres setup, hvis det bare skal være plug&play fra starten :)

28 minutes ago, SortePer said:

Hmm tænkte bare at Pioneer'en kan skrues ned i gain, så den passer til de højtalere der bruges (helt ned til .2V såvidt jeg husker) 
Men ja, helt sikkert, et setup med eksempelvis en MaxAmp20 og evt en lidt større forstærker til bund, ville helt klart være det der er mest ligetil for jeres setup, hvis det bare skal være plug&play fra starten :)

Jeg var ikke sikker på hvor meget kan kunne justere på gainen, og tænker at selv hvis man skruer ned og der kommer nogle og fyrer en telefon på maks, så vil man stadig komme over det højttalerne kan klare?

Det skal lige tilføjes, at TDA7492 kører på 24V, så der skal bruges en step-up converter for at bruge den.

2 hours ago, KHesse said:

Jeg var ikke sikker på hvor meget kan kunne justere på gainen, og tænker at selv hvis man skruer ned og der kommer nogle og fyrer en telefon på maks, så vil man stadig komme over det højttalerne kan klare?

Såvidt jeg husker er der en voltage-gain på mellem 0.2v og 6.5V hvilket må betyde at det er et gain ifht inputtet, hvilket må betyde at ved telefonens maksimum (iPhones på max er ca 0.5V) så hvis man har den på minimum giver det i runde tal: 0.7V*4Ohm på toppe så MIN output på 2.8W på forstærkeren ved maks iPhone volumen :) (derudover står der i Pioneer'ens maual/datasheeet at den er laveet til at cutte ved forkerte gainsettings eller lign for at beskytte hhv speakers og forstærker :)

men jah, endnu engang et svar til det overordnede spørgsmål :) da du er ny i processen kan det godt anbefales at købe to små Forstærkere, der passer til dine ratings :)

• 2 weeks later...
On 24/4/2016 at 15:21, SortePer said:

Tak for de gode inputs :) Hvordan fungere det så med at sætte de 2 forstærkere i serie sådan at de begge får samme signal for telefonen? Og kan der eventuelt benyttes en anden forstærker en  TDA7492, da jeg ikke kan få fat i den andre steder en ebay, og er ikke interesseret i told osv. 

Du kan sagtens sætte to forstærkeretil samme input :)
Mange vælger at købe to Phono-Minijack-kabler og have en jacksplitter til telefonen, andre vælger at splitte selve phono-kablet med en y-splitter :) det kommer an på hvad man selv synes om :)

Mht de mindre forstærkere, ved jeg at Bassface har en lille 4.2'er der kan køre 4x100w og er i en kompakt størrelse :) den kan købes fra england på amazon ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.