Jump to content
Festivalanlæg dk

Er der forskel på Powercon kabler og bøsninger

peterbondrup
 Share

Recommended Posts

Hey FA,

er ved at opdatere årets festivalanlæg med lidt mere luksuriøse løsninger. Jeg vil derfor lave vores celle-indgang med powercon. Cellen er en 105w fra vores Amager ven til en Cubo15 med Boominator. 

Da jeg var ved at bestille både bøsning og stik ser jeg de har forskellige farver (grå og blå).

mit spørgsmål er så:

- Er der forskel på powercon og hvad man bruger det til? (går ud fra det er det samme som speakOn bare med jord) 

- Jeg kan se der er jord i et powercon kabel. På min solcelle har jeg ikke jord, kun plus og minus. skal jeg bare se bort fra dette? 

ps. tråden skulle måske flyttes til spørgsmål og svar, kunne bare ikke finde knappen hvor man oprettede et spørgsmål :D

UPS! 

En simpel google søgning løste problemet. Sorry for nonsens oplæg. Må gerne slettes :) 

De blå er power input, de grå er power output. 

17 hours ago, peterbondrup said:

Hey FA,

er ved at opdatere årets festivalanlæg med lidt mere luksuriøse løsninger. Jeg vil derfor lave vores celle-indgang med powercon. Cellen er en 105w fra vores Amager ven til en Cubo15 med Boominator. 

Da jeg var ved at bestille både bøsning og stik ser jeg de har forskellige farver (grå og blå).

mit spørgsmål er så:

- Er der forskel på powercon og hvad man bruger det til? (går ud fra det er det samme som speakOn bare med jord) 

- Jeg kan se der er jord i et powercon kabel. På min solcelle har jeg ikke jord, kun plus og minus. skal jeg bare se bort fra dette? 

ps. tråden skulle måske flyttes til spørgsmål og svar, kunne bare ikke finde knappen hvor man oprettede et spørgsmål :D

UPS! 

En simpel google søgning løste problemet. Sorry for nonsens oplæg. Må gerne slettes :) 

Blå = power input, grå = power output

Mht. jord mener jeg at det bare skal på minus-polen, men hæng mig ikke op på den

Screen Shot 2016-04-26 at 13.12.36.png

1 hour ago, peterbondrup said:

Så altså grå "output" skal sidde på solcellen og blå "input"  skal være på batteriet, fordi strømmen skal ledes fra celle til regulator - batteri? 

Både ja og nej, et powerconkabel er blåt i den ene ende og gråt i den anden, så det kommer an på om du snakker bøsning eller stik på solcellen ;) Men tror du har fanget den.

Din solcelle skal have et kabel hængende hvorpå der er monteret blå powercon som du kan dreje fast i din boominators tilsvarende blå indgang og derved føde den med strøm fra solcellen.

Tænk på at en afbryder på væggen og stikdåser altid er grå ;) 

1 hour ago, William said:

Både ja og nej, et powerconkabel er blåt i den ene ende og gråt i den anden, så det kommer an på om du snakker bøsning eller stik på solcellen ;) Men tror du har fanget den.

Din solcelle skal have et kabel hængende hvorpå der er monteret blå powercon som du kan dreje fast i din boominators tilsvarende blå indgang og derved føde den med strøm fra solcellen.

Tænk på at en afbryder på væggen og stikdåser altid er grå ;) 

Men der er vel ikke fysisk forskel på de 2 stik vel? Synes at have læst at det kun er for nemhedensskyld at der er 2 forskellige farver ?

11 minutes ago, MartinHansen said:

Men der er vel ikke fysisk forskel på de 2 stik vel? Synes at have læst at det kun er for nemhedensskyld at der er 2 forskellige farver ?

De er spejlvendt af hinanden, så den grå kan ikke komme ind i den blå og omvendt :) 

Jeg er ret sikker på, at systemet er lavet sådan, således at du ved, om du trækker strøm fra en kasse, eller om du sender strøm ind i den. Det er trods alt rimelig vigtigt at vide :) 

De er spejlvendt ja, man skal helst ikke kunne smide fase i sin nul fra en helt fjerde strømkilde. Du kan ikke sætte et gråt stik i en blå bøsning og det skal laves rigtigt så man ikke er i tvivl når der kommer en der ved hvad powercon er, men så bruger man dem anderledes og 123 så er noget futtet af :)

• 1 year later...

Jeg ved ikke om jeg helt har forstået konceptet endnu. Jeg har 3 batteribanke som jeg tænker alle kun få en powercon bøsning hun. Derudover har jeg solceller. Jeg kommer ikke til at lade på det batteri der er i brug, så skal jeg ikke bare have et powercon han fra laderegulatoren jeg så kan putte ind i bøsningen til det batteri jeg vil lade på? Eller skal jeg virkelig have både input og output på alle batteripakkerne?

Hvis du har tre batteribanke som du skifter imellem, vil jeg gå ud fra at 1 bliver ladet op, 1 bliver spillet på, og 1 står og keder sig. Ergo har du behov for en hun-bøsning i alle dine batteribanke, så du kan køre et kabel fra solcelle/laderegulator til batteribank.

Når du skal bruge din batteribank, så kan du jo bare benytte den hun-bøsning der allerede er der, og så trække et kabel over til din forstærker, da du jo ikke lader og spiller på samme bank. På den front er der ingen forskel mellem "input" og "output" af strøm, ledningerne er sgu ligeglade ;)

Summa summarum, du har kun brug for hun-bøsninger på dine batteribanke ;)

2 minutes ago, KHesse said:

Når du skal bruge din batteribank, så kan du jo bare benytte den hun-bøsning der allerede er der, og så trække et kabel over til din forstærker, da du jo ikke lader og spiller på samme bank.

Perfekt! Jammen, så vil jeg forsøge med et powercon setup i år :) 

47 minutes ago, William said:

Husk at powercon oftest er rated 10A max da det er til 230V brug. Jeg har aldrig oplevet nogen have problemer, men husk det :)

Tak for notis. Det er helt klart noget jeg lige vil overveje en gang til såfald.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.