Jump to content
Festivalanlæg dk

DC-DC converter til bluetooth modul - ground loop?

Eiser
 Share

Recommended Posts

Hej FA :)

Jeg har et Bluetooth Receiver Board fra Sure i min Boominator, som jeg har haft kørende på sit eget 9V-batteri for at undgå ground loop.

Da batterierne hurtigt dør, og er besværlige at skifte, overvejer jeg at forsyne boardet direkte fra mit 12V-batteri (der også forsyner forstærker), og tænkte om en DC-DC step down converter fra 12 til 9V måske ville afhjælpe ground loop. Nogen, der ved om det er tilfældet :)? Eller har andre smarte løsninger til at få strøm i sin Bluetooth Receiver?

Link til board: http://store3.sure-electronics.com/apt-x-bluetooth-4-0-audio-receiver-board-wireless-music-stereo-for-iphone-pc
Link til evt. converter: http://www.ebay.co.uk/itm/SN9F-Car-Charger-Converter-12V-To-9V-2A-18W-DC-To-DC-Buck-Step-Down-Module-/121216372839?hash=item1c390f1067:g:m1MAAOxygj5Sh0mE

Mvh Christian

Hej Christian, 

Jeg har længe haft samme problem som dig og jeg har prøvet flere forskellige metoder.

Som du selv skriver, var den nemme løsning at smide et 9v batteri på bluetooth modulet, men det holder ikke i længden. 

Jeg fandt så ud af at der var noget som hedder en ground isolator købt over Bekendt.dk. Sådan en består af nogle 1:1 spoler som overfører lyden og fjerner fælles ground. Du sætter den imellem dit lyd output og din forstærker, og al støjen forsvinder. Problemet jeg havde med disse ground isolatorere var at lyden blev betragteligt ringere. Så øv..

Jeg har sidenhen læst en del op på problemet, og lader til at være et "ground loop"-problem som kan løses med ordentlig "power decoubling". Jeg har derfor lavet et lille print med to kondensatorer og en modstand, som jeg sætter imellem se 12 volt og mit bluetooth modul. 

Det fjerner stort set al den elektroniske støj. Hvis du er interesseret laver jeg gerne en til dig, og sender hvis du vil betale fragten ?

Mvh. Emil Jacobsen 

• 3 years later...
On 5.5.2016 at 12:26, solidgeek said:

Jeg har derfor lavet et lille print med to kondensatorer og en modstand, som jeg sætter imellem se 12 volt og mit bluetooth modul. 

Det fjerner stort set al den elektroniske støj. Hvis du er interesseret laver jeg gerne en til dig, og sender hvis du vil betale fragten ?

Ved godt at det er et par år siden i snakkede om dette, men jeg har kæmpe problemer med støj og feedback i mit aller første højtaler-byggeri. Efter lidt søgning på nettet har jeg fundet frem til at det nok er ground-loop der er problemet, og 2 batterier er ikke en løsning. Jeg er derfor meget interesseret i at købe en løsning af dig eller selv lave den ud fra et skema. Håber virkelig at du kan hjælpe. Det drejer sig om en 12v-boominator, indeholdende et sure bluetooth modul og en maxamp 20.

1 hour ago, Victor Folting said:

ground-loop der er problemet,

Brug en isoleret converter. Jeg bruge selv en 12v til 5v isoleret transformer, og problemet er fuldstændigt væk. 

Hvis dit bluetooth kører 12 volt, så burde denne kunne klare den. Selvom den kun er rated til 2 watt.. 

https://www.conradelektronik.dk/p/tracopower-tmh-1212s-dcdc-omformer-print-12-vdc-12-vdc-165-ma-2-w-antal-udgange-1-x-157184

16 minutes ago, Alex said:

Brug en isoleret converter

Tak! og man skal ikke bruge andre dele? Har set en video på Youtube, hvor det bliver fikset med en converter, en induktor i serie forbindelse og en capacitor i parallel, men jeg ved ikke noget om disse slags komponenter, så det ville jeg ikke til at rode mig ud i.

Hvis converteren er det eneste nødvendige, kan jeg så bede om en udspecificering af, hvordan den skal forbindes? Den har jo lidt flere end 4 pins. 

10 hours ago, Victor Folting said:

Den har jo lidt flere end 4 pins.

Den har 4 pins. + og - indgang, samt + og - udgang 😊

Hvis du læser datasheet, så står der også, hvilke pins der er positiv og negativ 😊

Okay tak. Der står i datasheet at den kun har en efficiency på 82%. Findes der en, der er bedre? Gør ikke noget hvis man kun kan få den fra kina. 

Og den monteres bare direkte mellem batteri og bluetooth modul right?

Sorry jeg spørger så meget, men jeg ved ikke hvad et ground-loop er😅

Ja okay det er selvfølgeligt rigtigt. Jeg køber bare den.

Skal jeg egentligt bruge en converter for hvert modul jeg har koblet til batteriet udover forstærkeren? f.eks. gps, batteri/AC relæ, strøm til lys i knapper osv? Eller er det kun bluetooth modulet der laver larmen?

33 minutes ago, Victor Folting said:

Ja okay det er selvfølgeligt rigtigt. Jeg køber bare den.

Skal jeg egentligt bruge en converter for hvert modul jeg har koblet til batteriet udover forstærkeren? f.eks. gps, batteri/AC relæ, strøm til lys i knapper osv? Eller er det kun bluetooth modulet der laver larmen?

Det er kun bluetooth. Husk at den her converter har en meget lav udgangseffekt, så det er kun meget små ting, som du kan drive med den. Jeg ved ikke, hvor meget strøm det Sure board har brug for, men jeg tænker det burde gå. Ellers skal du have fat i en kraftigere model :) 

7 hours ago, Victor Folting said:

Altså der står det her i modulets datasheet:

Jeg kunne ikke forestille mig, at den bruger så meget strøm, men den eneste måde at være sikker på, er ved at måle det. Alternativt skal du finde en kraftigere converter 😊

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.