Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtaler eller forstærker?

Anders S
 Share

Recommended Posts

Det er mere effektivt at have 2 højttalere end at smide mere effekt i dem, så ja. 2 højttalere spiller højere end 1, så fremt at de får tilført den samme mængde effekt.

Alt med måde, selvfølgelig.

1 hour ago, Anders med s said:

Tak for begge svar gutter! 

Vores udstyr består af denne højtaler https://www.conrad.de/de/mc-crypt-pro12-pa-box-304644.html (muligvis to af dem)

Vores forstærker er denne http://www.disconetto.dk/shop/maxamp-20-super-94394p.html ;)

Nu er jeg på ingen måde nogen ekspert :P

Men jeg ville mene at Maxamp'en slet ikke levere nok watt til de to højtalere :P 

Maxamp'en levere 2x15watt og de der højtalere skal vidst bruge op imod 150watt hver (Hvis jeg kan mit tysk) så der kommer vidst ikke meget lyd ud af den kombination. En Pioneer Gm-D8604 ville være at foretrække her vil jeg tro :) 

og sig endelig hvis jeg er gal på den ;) 

18 minutes ago, Aaboe said:

Nu er jeg på ingen måde nogen ekspert :P

Men jeg ville mene at Maxamp'en slet ikke levere nok watt til de to højtalere :P 

Maxamp'en levere 2x15watt og de der højtalere skal vidst bruge op imod 150watt hver (Hvis jeg kan mit tysk) så der kommer vidst ikke meget lyd ud af den kombination. En Pioneer Gm-D8604 ville være at foretrække her vil jeg tro :) 

og sig endelig hvis jeg er gal på den ;) 

Du er helt galt på den ;-) 

De 150 watt er hvor meget effekt højttaleren kan klare, før du brænder den af. Det er et næsten fuldstændig ligegyldigt tal, og ikke noget, som du skal være specielt opmærksom på. Så længe du ikke tilfører højttaleren flere watt end de er angivet til, så skal du ikke tænke på det. 

Det vigtige tal er følsomhed, som fortæller dig, hvor højt højttaleren kan spille ved 1 watt på en meters afstand. Jo højere jo bedre.

1 hour ago, Anders med s said:

Tak for begge svar gutter! 

Vores udstyr består af denne højtaler https://www.conrad.de/de/mc-crypt-pro12-pa-box-304644.html (muligvis to af dem)

Vores forstærker er denne http://www.disconetto.dk/shop/maxamp-20-super-94394p.html ;)

Jeg har aldrig hørt om højttalerne, og vil derfor ikke anbefale dem, det virker umiddelbart som noget billigt lort. Du kan finde mange fine brugte højttalere på DBA og ellers er der Behringer højttalere som meget tit bliver brugt her på siden. Jeg må dog indrømme, at da vi kørte med 2 Behringer 212XL og en maxamp20, så var lydkvaliteten ikke særlig god. Det var som om, at forstærkeren ikke havde kontrol over wooferen, og vi opgraderede derfor til en kraftigere. Her var lydkvaliteten og bassen langt bedre. Der er sikkert nogen, der kan anbefale nogle gode højttalere til dig her på siden. 

Maxamp er god til små projekter og sådan, men hvis der skal spark i så vil jeg anbefale den her. http://www.thompsonsltd.co.uk/db4.2-bass-face-4-ch-four-channel-black-mini-class-d-digital-car-speaker-amplifier-amp.html

Rigtigt meget forstærker for pengene, delfilter og nem at gøre med.
Kender ikke højtalerne, men hvis i har dem og ikke det store projekt er det jo bare sådan.

Vil give mit besyv og sige at BassFace4.2 ville være et fint valg til det her setup! Ellers skal I overveje en TK2050, den kan levere 2x100W og er billigere end DB4.2, men den er så uden delefilter og alt det andet fancy man får med Bassfacen ;)

14 minutes ago, KHesse said:

Vil give mit besyv og sige at BassFace4.2 ville være et fint valg til det her setup! Ellers skal I overveje en TK2050, den kan levere 2x100W og er billigere end DB4.2, men den er så uden delefilter og alt det andet fancy man får med Bassfacen ;)

Men så skal de også til at rode sig ud i step-up converter (hvis de vælger TK2050), og så kan de sku næsten lige så godt bruge pengene på en Bassface, som oven i købet har delefilter og forforstærker indbygget :D 

On 4/5/2016 at 12:45, Alex said:

Du er helt galt på den ;-) 

De 150 watt er hvor meget effekt højttaleren kan klare, før du brænder den af. Det er et næsten fuldstændig ligegyldigt tal, og ikke noget, som du skal være specielt opmærksom på. Så længe du ikke tilfører højttaleren flere watt end de er angivet til, så skal du ikke tænke på det. 

Det vigtige tal er følsomhed, som fortæller dig, hvor højt højttaleren kan spille ved 1 watt på en meters afstand. Jo højere jo bedre.

Skulle mene at jeg hvad følsomheden er, men tak for info ;) 

Mht. de 150 watt så er det jo enhedernes Rms værdi, hvilket vel er hvor mange watt de højst kan tåle ved vedvarende brug?

Jeg tror vi misforstod hinanden for det jeg prøvede at sige er at:
Med en følsomhed på 96 dB så må du da stadig give mig ret i at en Maxamp nok er en lidt for lille forstærker til det setup hvis der virkelig skal noget lyd ud af dem :) 

Jeg synes i hvertfald at min Maxamp har lidt svært ved at følge med min Boominator :P 

6 hours ago, Aaboe said:

Skulle mene at jeg hvad følsomheden er, men tak for info ;) 

Mht. de 150 watt så er det jo enhedernes Rms værdi, hvilket vel er hvor mange watt de højst kan tåle ved vedvarende brug?

Jeg tror vi misforstod hinanden for det jeg prøvede at sige er at:
Med en følsomhed på 96 dB så må du da stadig give mig ret i at en Maxamp nok er en lidt for lille forstærker til det setup hvis der virkelig skal noget lyd ud af dem :) 

Jeg synes i hvertfald at min Maxamp har lidt svært ved at følge med min Boominator :P 

De 150 watt er RMS, og ja, det er hvor meget de kan tåle ved vedvarende brug :)

Altså.. En følsomhed på 96 dB er slet ikke ringe. Behringer 212XL har en følsomhed på 95 dB, og de kan alligevel spille ok højt på en maxamp20. Vi kan sagtens blive enige om, at hvis det skal være rigtig fest niveau, så skal vi ud i en kraftigere forstærker, men hvis det skal være fest, så skal der alligevel en dedikeret subwoofer til, før at det rigtig bliver rigtig sjovt ;)

Du siger, at din maxamp har svært ved at følge med en boominator? Hvad mener du helt præcist med dette? 

9 minutes ago, Alex said:

De 150 watt er RMS, og ja, det er hvor meget de kan tåle ved vedvarende brug :)

Altså.. En følsomhed på 96 dB er slet ikke ringe. Behringer 212XL har en følsomhed på 95 dB, og de kan alligevel spille ok højt på en maxamp20. Vi kan sagtens blive enige om, at hvis det skal være rigtig fest niveau, så skal vi ud i en kraftigere forstærker, men hvis det skal være fest, så skal der alligevel en dedikeret subwoofer til, før at det rigtig bliver sjovt ;)

Du siger, at din maxamp har svært ved at følge med en boominator? Hvad mener du helt præcist med dette? 

Ja nu er vi i hvertfald helt enige ;) 

Med hensyn til min Maxamp så synes jeg ikke der kommer vanvittig meget lyd ud af min boominator når jeg spiller med den, De lave toner bliver hurtig dårlige hvilket gør man ikke kan skrue højt op uden støj eller forvrængning :( 

18 minutes ago, Aaboe said:

Ja nu er vi i hvertfald helt enige ;) 

Med hensyn til min Maxamp så synes jeg ikke der kommer vanvittig meget lyd ud af min boominator når jeg spiller med den, De lave toner bliver hurtig dårlige hvilket gør man ikke kan skrue højt op uden støj eller forvrængning :( 

Det lyder underligt. Du er sikker på, at dit batteri har det godt? Det kan i hvert fald godt have noget med forvrængningen ved de lave toner at gøre. Støjen kunne tyde på et minijack stik, som ikke har det så godt, med mindre, at du også noget LED lys, som kører på samme batteri? 

Jeg ved i hvert fald, fra min mini, at den kan spille ok fucking højt, når vi spiller igennem bluetooth modulet. Bassen er god og kontrolleret, der er ingen støj, og lydniveauet kan nå et niveau, hvor det ikke er rart at sidde ved siden af den længere. En boominator skulle spille en god del højere og meget dybere :) 

Just now, Alex said:

Det lyder underligt. Du er sikker på, at dit batteri har det godt? Det kan i hvert fald godt have noget med forvrængningen ved de lave toner at gøre. Støjen kunne tyde på et minijack stik, som ikke har det så godt, med mindre, at du også noget LED lys, som kører på samme batteri? 

Jeg ved i hvert fald, fra min mini, at den kan spille ok fucking højt, når vi spiller igennem bluetooth modulet. Bassen er god og kontrolleret, der er ingen støj, og lydniveauet kan nå et niveau, hvor det ikke er rart at sidde ved siden af den længere. En boominator skulle spille en god del højere og meget dybere :) 

Batteriet er købt lige inden Roskilde 2015 da det var Boominatorens jomfru tur ;) 

Jeg har haft mange jacksockets i da de er blevet smadret et par gange, og problemetg har stadig været der hver gang. Der er intet LED lys på den... Endnu ;) 

Tak for svarene! 

Kan i evt foreslå to eller en PA Højttalere, der vil være gode til den bedst mulige lyd på Maxampen 20? Da vi ikke har planer om at udskifte amp'en, fordi vi havde en god oplevelse med den sidste år :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.