Jump to content
Festivalanlæg dk

Opgradering af anlæg

Punchev
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg!

Det er snart blevet festivalssæson igen, og det medfører selvfølgelig en opgradering af anlæg :) I dette henseende har jeg derfor et par spørgsmål, som jeg håber I vil kunne svare på:

Sidste års setup var to Omnitops 12 i en 4x100W TK2050-forstærker med en miniDSP til at justere med. I år tænker jeg at udvide med en enkelt Cubo, måske to hvis dette klart(som i nødvendigt) kan anbefales? (Det er dog et spørgsmål om budgettet, så hvis jeg kan nøjes med en enkelt er dette til at foretrække). Jeg vil gerne snart til at få bestilt varerne hjem og har derfor en række spørgsmål til indkøbslisten:

-1: Enhed til Cuboer: Eminence Kappa 15LFA-enhed. (http://www.thomann.de/dk/eminence_kappa_15lf.htm) Som alternativ hertil, har jeg overvejet Fane Sovereign 15-400 LF (http://www.thomann.de/dk/fane_sovereign_15_400_lf.htm) som koster halvt så meget, men hvilket muligvis muliggør to Cuboer istedet for en? 

-2: Kan disse T-nuts klare jobbet i at holde enheden fast i cuboen? (http://www.thomann.de/dk/adam_hall_5922pack.htm)

-3: Er det ikke muligt at styre det hele ud fra min 4-kanals forstærker med miniDSP'en? Således vil miniDSP'en skille mellem hhv. 1/2 kanal(er) til Cubo(er) og 2 kanaler til Omnitops ved omkring 115 Hz, og så evt. et HPF på Cuboerne på 45 Hz. (Vil igen helst undgå at skulle ud og købe evt. en Bassface)

-4: I så fald 3 opfyldes. Er det så 'nok' med speakon til cuboen? Så man bare kører +1,-1 fra forstærkerkassen til +1, -1 i cubo(erne)?

-5: Er virkelig i tvivl omkring køb af krydsfiner til cubo. Er godt klar over, at jeg skal ud i 18mm, men behøves det at være prima kvalitet og støbekryds? (igen ville det være fedt, hvis en billigere løsning var mulig, så muligheden for to cuboer er reel)

-6: Sidste års setup bød på 2x75ah-forbrugsbatterier (http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=1129). Hvis der udbygges med en Cubo, kræver det yderligere batterier?

En lille sidste bemærkning. Havde lidt problemer med, at de to Omnitops ikke spillede højt nok sidste år. Er klar over at problemet til dels var, at højtalerne ikke kom højt nok op (rookie-fejl: De spillede i sofabordshøjde :/ ). Dertil tænkte jeg, at disse https://www.thansen.dk/camping-marine/undervogn-chassis/naesehjul-stotteben/stottebukke-camp-nature-stabilize-jack/n-1040801739/pn-850581144/ kunne afhjælpe uanset hvad. Er der nogen, som har erfaring med sådanne?

Mange tak!

To vil klart være at anbefale. Ved ikke hvordan jeres vogn er, eller hvordan i vil bygge det op, men der er forskellige måder at sætte det hele op på.

Her er en tråd med lidt gode links, der er et link til et godt sted de har billigt træ.
Det er at fortrække at købe birkefiner.
Det ser lidt ustabilt ud det med den måde i vil få jeres omnitop op i luften, men hvis i har en ide til hvordan det vil fungere kan man vel godt gøre det. HUSK! SIKKERHED FREM FOR ALT! Jeg ville nødigt have en omnitop i face.

I kan godt bruge samme forstærker som i gør nu, da i har minidsp, bare en højtaler i hver kanal.
Men der vil være mere spark på hvis i for en forstærker med noget mere spark i til Cubo.

Altså jeg har to Cubo'er i MDF, de blev bygget til indendørsbrug, men har sidenhen haft dem med. Og de spiller sgu godt. De fleste højtalere man køber er desuden bygget i MDF. Støbefiner er herinde at foretrække da der hovedsagligt bliver bygget til udendørs brug, hvor støbefiner bare er bedre til at håndtere fugt osv.
Har givet mine med Warnex, og det fungere fint. :)

I forhold til de stativer der. Forstår slet ikke hvad du vil bruge dem til. Altså ved selvfølgelig ikke hvilke sofaborde i bruger, men mit er ca. samme højde som de stativer der - 43 cm. :)

7 minutes ago, Nicolajs said:

De fleste højtalere man køber er desuden bygget i MDF. Støbefiner er herinde at foretrække da der hovedsagligt bliver bygget til udendørs brug, hvor støbefiner bare er bedre til at håndtere fugt osv.
Har givet mine med Warnex, og det fungere fint. :)

Krydsfiner er mere stift end MDF og egner sig derfor bedre. Den eneste grund til at MDF bliver brugt så meget, er trods alt kun fordi at det er billigt og utrolig let at bearbejde. 

15 hours ago, Alex said:

Krydsfiner er mere stift end MDF og egner sig derfor bedre. Den eneste grund til at MDF bliver brugt så meget, er trods alt kun fordi at det er billigt og utrolig let at bearbejde. 

Præcis, det er billigt, men helt fint. 
Men ville bare pointere at MDF altså er helt fint hvis budgettet ikke rækker til 13 lags støbefiner, og et langt bedre alternativ end f.eks. østenfiner eller noget af det andet knald der er derude. :) 

Tak for svarene 

Vi blev enige om, at bygge med birkefiner i en hårdtræsvariant. 

Mht. Fane Sovereign kontra Eminence Kappa, er der nogen, som kan give en vurdering? :) Det er ret essentielt, i vores afgørelse af, om vi skal bygge en eller to cuboer...

Og se bare bort fra de opklodsningsfødder. Vi har fundet et bedre alternativ

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.