Jump to content
Festivalanlæg dk

Anskaffelse af ordenlig vogn

Kehlet
 Share

Recommended Posts

Hey!

Har set, at alle har nogle rigtig fede vogne med kæmpe dejlige hjul på en solid akse, som ser virkelig holdbare ud. Mit eneste spørgsmål er bare: Hvor finder i de vogne henne?!?! 
Jeg synes jeg har kigget alle steder, og jeg kan aldrig finde andre aksler en trailere eller andre hjul end dem fra biler. Hvis der er nogen som ved hvor sådan nogle findes, ville det være fedt!
På forhånd tak

omkring 500kg værd af anlæg og gotteri. Tætpakket kommer det nok til at være 1,5 meter langt og 1 meter bredt. Men tænkte bare at jeg ville lede efter et ordenlig stel med gode hjul, og så tilpasse dimensionerne med en overplade

10 hours ago, madssdam said:

Jeg har sådan en her trækvogn http://www.ravendo.com/144104

nyrenoveret - nye lejer og bundplade. Har nogle aluminiumsstolper man kan sætte i hjørnerne, og så et beslag man kan vippe håndtaget op i og låse. Kunne godt finde på at sælge den.

Den befinder sig i Greve

Jeg kunne godt være interesseret hvis prisen overstiger Kehlets budget! Skriv endelig en pris :)

On 5/5/2016 at 00:33, madssdam said:

Jeg har sådan en her trækvogn http://www.ravendo.com/144104

nyrenoveret - nye lejer og bundplade. Har nogle aluminiumsstolper man kan sætte i hjørnerne, og så et beslag man kan vippe håndtaget op i og låse. Kunne godt finde på at sælge den.

Den befinder sig i Greve

Hvor har du skaffet fødder? Har ledt efter nogen der passede i hjørnerne i årevis

On 7/5/2016 at 02:04, Alfred said:

Hvor har du skaffet fødder? Har ledt efter nogen der passede i hjørnerne i årevis

http://trailer.dk/stoetteben-7/stoetteben-saet-700-mm-til-trailer-25.html

(Under menuen er punktet "Støtteben" hvor du kan finde dem i forskellige størrelser)

De fleste trailerforhandlere sælger støtteben + fødder som tilkøb. Der sidder 2xbolt-huller i klembøjlerne, som følger med, og så skal der bare bores et par huller i vognen. Effekten er til at måle på, men den giver ikke synderligt meget hvis ikke de kommer udover vognens bredde, og et fugtigt græsunderlag har sine udfordringer. Men helt klart et billigt tilkøb til at supplere sine luftgummidæk med for meget affjedring.

On 5/5/2016 at 21:52, Kehlet said:

Har egentlig brugt det meste af budgettet på alt det sjove, så der er ikke synderlig meget tilbage! Ved du hvor svært det er, at bygge sådan noget selv?

Hey Kehlet

Jeg har selv for nogen år tilbage købt en 2x1 vogn af Promilleservice (efter de blev lukket ned) som var godkendt til 1500 kg.
Vi har haft nogen udfordringer med vognens aksel bredde (vognen er 105cm bred og hjul+aksel var 85 cm) fordi vi har bygget højere og højere (+lysbro). Og det ikke ville være optimalt hvis lortet væltede.. Derfor har vi haft støtteben og kontra-kabeltræk på bagsiden for at være på den sikre side.

Jeg ved ikke om du også vil have folk til at spasse rundt ovenpå, men vores vogn er bygget således at 8-10 mennesker kan stå på den, og derfor har jeg i år investeret i nye hjemmelavede aksler og 13" dæk. Hvis du har planer om at bygge opad og folk skal kunne stå på den så har jeg et løsningsforslag.

Først og fremmest skal du have en vogn med drejeaksel, og de koster desværre alt imellem 2.000-4.000.
4xAksel-tap med hjullejre (800 kr): http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Last-og-trak/Trailer/Reservedele/Akseltap-rundror-O33-mm-2000033769/
2xVandrør i Stål (34mm med 3.25 godstykkelse): Kan købes i de fleste jernforhandlere, men ellers har større smedeværksteder masser af dem
2xFladjern (20x10 mm): Ligeledes hos smedeværkstedet, den skal punksvejses på rørets underside for at forstærke
4xHjul til trailer, 100mm med 4 bolt-huller: Kan du få gratis hos bil forhandlere der alligevel skal skrotte dem.

Og så skal du selvfølgelig gøre dig venner med en smed/smedelærling :)

Resultatet af 4 timers arbejde på værkstedet: (Den har ikke fået monteret lysbroen, da den ikke kan komme under broen til vest-indgangen hvis den er påsat....)

John Sne 2.0.jpg

Iøvrigt, hvis nogen af jer gutter har styr på dæktryk, så har jeg et spørgsmål:

Dækkene er godkendt til 39 psi, og lige nu har jeg 36 i dem (2.5 bar). Dog er jeg ikke helt tilfreds med den affjedring det giver, og vil gerne have noget mere i for at minimere svingningerne. Har i nogen erfaring med hvor meget man kan proppe i dem? Vognen har et vægt på 500kg (Med 2x240AH batterier) og kan godt peake på 1500 kg når den er fyldt med mennesker. (Hvert dæk har en max load på 437kg)

Det optimale ville selvfølgelig være at få SDI eller NDI til at fylde dækkene med massiv skum, så de bliver punkterfrie og hårde som sten, men det koster det samme som en festivalbillet....

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.