Jump to content
Festivalanlæg dk

solidgeek
 Share

Recommended Posts

Hej folkens!

Sidste sommer var jeg til et par fester ude på landet, den ene i en skovpavillon og den anden i en stor baghave. Da festerne var udendørs, og den nærmeste stikkontakt var længere væk en vores længste forlængerledningerne, var manglen på god høj musik katastrofal. Jeg vil ikke se samme potentielt gode fester ende ud i følsom sludder kl. midnat pga. manglen på musik i år, så for et par måneder siden satte jeg mig for at bygge et transportabelt lydsystem. Et lydsystem som skulle kunne sparke en fest igang, uanset stedet! 

Det har været en utrolig sjov og spændende udfordring, og jeg er utrolig stolt over hvad jeg har fået bygget, så det vil jeg altså lige dele med jer :P

Anlægget indholder:

Lyd og forstærker

• 2 * SP-252PA 10" 150 Watt bass-enheder fra Monacor
  • 1 * DT-109 80 Watt diskant også fra Monacor
  • 1x300 Watt Class-D forstærker fra Sure Electronics
  • Et bluetooth modul (APT-X Bluetooth 4.0) også fra Sure Electronics
  • Tonekontrol til at justere bass, diskant og volumen

Batteri og strømstyring

• 2 * 12V 7,2Ah blybatterier i serie (tilsammen 24V)
  • Volt- og amperemeter indbygget i batterikasse
  • Step-down transformer 24V til 12V

Kabinet

Kabinettet er bygget i 12mm støbekrydsfiner, og på frontpladen er der med CNC-maskine fræset præcise huller og undersænkninger til højtalerne. Kabinettet er skruet sammen med træskruer og beklædt med aluminiumslister, kuglehjørner af stål og højtalerne er dækket med kraftige højtaler-gitre, for at opnå maksimal beskyttelse. 

Anlægget spiller fantastisk, dyb bass og klar diskant, ved et rigtig godt højt lydniveau! Den har allerede vist sit værd til den første fest, hvor den spillede for fuld hammer i en times tid, og senere spillede i mere end 10 timer ved normalt fest niveau. I teorien kan den spille i over 30 timer, og det synes jeg sgu egentlig er meget godt :D Hvad synes i? 

BILLEDE1.jpg

BILLEDE2.jpg

BILLEDE3.jpg

BILLEDE4.jpg

BILLEDE5.jpg

BILLEDE6.jpg

Den er super flot lavet! Den ligner lidt en Soundboks ;)

Hvorfor har du valgt at sætte dine batterier i serie til 24v for derefter at have en stepdown converter til 12v igen? Hvorfor ikke bare parrallekloble dem?

Og hvad vejer den? :) 

4 hours ago, Aaboe said:

Den er super flot lavet! Den ligner lidt en Soundboks ;)

Hvorfor har du valgt at sætte dine batterier i serie til 24v for derefter at have en stepdown converter til 12v igen? Hvorfor ikke bare parrallekloble dem?

Og hvad vejer den? :) 

Tusind tak, er jeg glad for du synes! Ja jeg kender godt til Soundboks fra Kickstarter, opdagede deres projekt et godt stykke tid efter jeg selv var gået igang, og ja jeg kan godt se ligheden - mon de har stjålet mit design? Hehe :P 

Jeg har valgt at sætte batterier i serie, fordi min forstærker skal bruge minimum 15V og helst mere. Mit bluetooth-modul og tonekontrol-modul skal derimod bruge 12V (maks) så dertil bruges step-down converteren! Så ja tc87 det er det nemlig, der besvarede jeg vidst også dit spørgsmål Victor :D

Den vejer omkring 18kg, men med de to gode håndtag og en stærk ryg, så kan man sagtens slæbe den med til fest ^_^ Overvejer lidt at købe et LiFePO4 batteri hjem, som kunne erstatte de 5kg tunge blybatterier - men de er godt nok dyre <_<

Rigtig lækkert! Er kabinettet separeret fra batterihylden eller hvordan? En sketchup af det indvendige ville være cool! 

Se Frederiks kommentar 

Edited by Alfred
Ikke kast dig ud i fysik kl. 03 om natten

7 hours ago, Alfred said:

Måske kunne man have brugt en lidt mere følsom woofer også fået lidt længere batteritid? 3 dB højere følsomhed ville spare dig for faktor 4 mindre strøm til samme lydniveau ;) 

Hvad betyder "faktor 4 mindre strøm"? :) Er den en måle enhed eller hvad er det? :D 

9 hours ago, Alfred said:

Rigtig lækkert! Er kabinettet separeret fra batterihylden eller hvordan? En sketchup af det indvendige ville være cool! 

Måske kunne man have brugt en lidt mere følsom woofer også fået lidt længere batteritid? 3 dB højere følsomhed ville spare dig for faktor 4 mindre strøm til samme lydniveau ;) 

Mange tak :)! Den er delt op i to rum; et mindre rum i toppen og et stort i bunden. I toppen sidder diskanten sammen med alt elektronikken, og i bunden sidder de to bass-højtalere sammen med batteri-kassen. Jeg har ingen SketchUp filer, da jeg tegnede den i Autodesk Inventor, men kun for at få en ide om størrelsen. Jeg kan nemt pille bagsiden af og tage et par billeder imorgen, når jeg er hjemme igen :P

Jeg vidste ikke så meget om højtalere da jeg bestilte mine højtalere hjem, så det er også en ting jeg har ærgret mig lidt over siden. Kan du anbefale nogle højtalere i samme prisklasse (omkring 500/600kr) med en højere følsomhed? Kunne være spændende at opgradere ^_^

3 hours ago, Aaboe said:

Hvad betyder "faktor 4 mindre strøm"? :) Er den en måle enhed eller hvad er det? :D 

Afstandkvadratloven siger jo, at når energi spredes fra et enkelt punkt i et tredimensionelt rum, spredes energien i en kugle. Hvis du vender matematikken lidt rundt får du at for at fordoble energien til et givent punkt skal du firdoble energien fra kilden. 3 dB er jo dobbelt så højt så derfor en firdobling af forstærkerkraft

Der skal ikke 4 gange flere watt til at give 3dB. 3db kræver kun dobbelt så mange watt. Men som vi opfatter lyd skal der en stigning på 10 dB til før det lyder dobbelt så højt. Derfor plejer man at sige 4 gange watt giver dobbelt lyd, da 4 gange watt giver 9 dB, hvilket er det tætteste lige tal på de 10 dB. Så 3 dB højere følsomhed vil spare 50% strøm 

41 minutes ago, frederikvoss1 said:

Der skal ikke 4 gange flere watt til at give 3dB. 3db kræver kun dobbelt så mange watt. Men som vi opfatter lyd skal der en stigning på 10 dB til før det lyder dobbelt så højt. Derfor plejer man at sige 4 gange watt giver dobbelt lyd, da 4 gange watt giver 9 dB, hvilket er det tætteste lige tal på de 10 dB. Så 3 dB højere følsomhed vil spare 50% strøm 

Det er selvfølgelig det rigtige svar, jeg holder mig fra at kaste mig ud i fysik kl. 03 om natten

Afstandskvadratloven fortæller at lydstyrken aftager med kvadratet på afstanden fra lydgiveren

@Aaboe Det er nogle rigtig fine håndtag, som er gode at holde i. Dem kan jeg klart anbefale. Selvom de er lavet i plastik er de utrolig stærke (kan sagten tage 20kg hver). Hvis jeg skulle sige noget negativt, så kan de være en smule akavede at benytte hvis man skal være to til at løfte kassen, men det skyldes at tyngdepunktet for min højtaler ligger i bunden og den er så høj. 

Du kan købe dem her: http://elektronik-lavpris.dk/p134074/bn207001-haandtag-rund eller på http://www.thomann.de/dk/adam_hall_34062.htm :)

Jeg lovede at tage et par billeder af min opsætning inden i kassen @Alfred jeg har vedhæftet dem på mit opslag her :D

bund.jpg

samlet.jpg

top.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.