Jump to content
Festivalanlæg dk

Halfinator til Lillebror

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Efter at lillebror nu har gået de sidste måneder og har kigget på mine højtaler projekter har han nu spurgt om hjælp til at lave en Halfinator ;) 
Så det tænkte jeg ville dele med jer :) 

Den bliver bygget efter den tegning af en stående Halfinator som ligger herinde på forummet. Der bruges standard enheder HP-10W og Piezo Horn. Den for også en Maxamp med et dertil 7,2Ah Batteri.

Det første gang jeg skal bygge en halfinator, har kun en boominator og Cubo15 EXT på mit CV Så alle gode råd og ideer modtages med kyshånd ;)

Jeg vil ligge billeder op som arbejdet skrider frem ;)

Og så et kæmpe skud ud til @Alfred for billige enheder og dele :D 

Lyder lækkert med et lille forårsprojekt i form af en halfinator! Og så er det skam også et fedt anlæg :D

Men når du har bygget en boominator, så er det ikke en kæmpe udfordring. I de store træk er det næsten en boominator, der bare er skåret over på midten som et franskbrød.. Men der er selvfølgelig lige detaljerne med basportene, som jeg mener skal sidde på siden?

Men smid endeligt billeder op! Det er altid sjovt at følge med i folks projekter ;)

Just now, Joehans said:

Lyder lækkert med et lille forårsprojekt i form af en halfinator! Og så er det skam også et fedt anlæg :D

Men når du har bygget en boominator, så er det ikke en kæmpe udfordring. I de store træk er det næsten en boominator, der bare er skåret over på midten som et franskbrød.. Men der er selvfølgelig lige detaljerne med basportene, som jeg mener skal sidde på siden?

Men smid endeligt billeder op! Det er altid sjovt at følge med i folks projekter ;)

Der kommer billeder op i aften af dagens progression ;) Men ja basportene sidder i siden, Jeg har dog valgt at lave dem runde istedet for firkantet. Men har beholdt det samme areal ;) 

35 minutes ago, Aaboe said:

Der kommer billeder op i aften af dagens progression ;) Men ja basportene sidder i siden, Jeg har dog valgt at lave dem runde istedet for firkantet. Men har beholdt det samme areal ;) 

Hvis du bygger en halfinator, så skal der kun være én basport og basporten skal består af et rektangel som i hver ende er afrundet med en hvis radius. Den har aldrig skullet være firkantet (i hvert fald ikke i den endelige version af boominatoren)

19 minutes ago, Alex said:

Hvis du bygger en halfinator, så skal der kun være én basport og basporten skal består af et rektangel som i hver ende er afrundet med en hvis radius. Den har aldrig skullet være firkantet (i hvert fald ikke i den endelige version af boominatoren)

En Boominator lægger jo også typisk ned således at du i hver ende har en basport. Det er ikke særlig praktisk hvis du har en Halfinator da den bliver lukket hvis folk sidder på den osv. (Alle Halfinators jeg har set har i hvert tilfælde 'stået op') 

Derfor laver mange to basporte, en i hver side. Om den er firkantet eller rund er vel lige meget. 

Jeg har faktisk hele tiden troet, at der skulle være to basporte i den stående halfinator, hvor portene selvfølgelig har en anden størrelse en "håndtagene" på boominatoren. Hvis den dog er designet til at have kun at have en port, så ville man jo ikke bare kunne tilføje en til uden, at det ændrer på lyden..

Men umiddelbart tror jeg kun, at det gør en lille forskel, at ændrer på udformningen af basporten, så længe areal og længden bevares.

9 minutes ago, Nicolajs said:

En Boominator lægger jo også typisk ned således at du i hver ende har en basport. Det er ikke særlig praktisk hvis du har en Halfinator da den bliver lukket hvis folk sidder på den osv. (Alle Halfinators jeg har set har i hvert tilfælde 'stået op') 

Derfor laver mange to basporte, en i hver side. Om den er firkantet eller rund er vel lige meget. 

Hvis det er en stående boominator, så er jeg helt enig i pasporten. Havde ikke lige fået med, at det skulle være en stående version :D

Om den er rund eller firkantet er dog ikke ligemeget. Om det udgør en hørbar forskel, ved jeg dog ikke :)  

2 minutes ago, Joehans said:

Jeg har faktisk hele tiden troet, at der skulle være to basporte i den stående halfinator, hvor portene selvfølgelig har en anden størrelse en "håndtagene" på boominatoren. Hvis den dog er designet til at have kun at have en port, så ville man jo ikke bare kunne tilføje en til uden, at det ændrer på lyden..

Men umiddelbart tror jeg kun, at det gør en lille forskel, at ændrer på udformningen af basporten, så længe areal og længden bevares.

Der skal være 2 i den stående version, jeg havde bare ikke lige fået med, at det var den stående version :)

Så er dagens arbejde overstået! Jeg synes selv at knægten er nået super langt i forhold til at jeg nærmest ikke har hjulpet og kun har guidet ham :D 

Indtil videre er der blevet: Malet gitter og horn, skåret huller i braceren, skåret ud til woofer og tweeter + de er blevet monteret og så til sidst er der blevet skåret de to meget omtalte basporte som altså blev runde ;) 

Om det at de er runde istedet for firkantet vil have en effekt på lyden ved jeg ikke, jeg tænker ikke da kan gøre den store forskel da jeg har set mange sætte runde basporte i deres boominatorer istedet for at lave håndtag og basport i et samlet aflangt hul :) 
Der er dog blevet holdt samme overfalde areal så hullet er af samme størrelse ;) 

Her er lidt billedere fra dagens arbejde: 

http://imgur.com/a/5V4BS 

Og @Alex, ja det er en stående Halfinator vi har med at gøre ;) Den bliver bygget som sagt delvis efter sketchup filen på forummet :) 

Fedt!! Har faktisk selv overvejet at lave mig sådan en. Er dog lidt i tvivl om hvordan battierne har det med at ligge på siden. Jeg kunne nemlig også forestille mig at det også vil komme til at ligge på hovedet, hvis en kommer til at vælte den? Men det kan batterierne måske sagtens klare?

2 minutes ago, MartinHansen said:

Fedt!! Har faktisk selv overvejet at lave mig sådan en. Er dog lidt i tvivl om hvordan battierne har det med at ligge på siden. Jeg kunne nemlig også forestille mig at det også vil komme til at ligge på hovedet, hvis en kommer til at vælte den? Men det kan batterierne måske sagtens klare?

Jeg har valgt at bruge de her helt standard 7,2aH batterier som kan tåle at blive tumlet rundt. De er lukket hvilket gør at de godt kan tåle at stå på hoved eller ligge ned. Det er nemlig rigtigt at et bil batteri eller marine batteri ikke ville kunne tåle at ligge ned på siden da de ikke er lukket ;) 

Just now, Ganon said:

Nu har i vel husket at afmontere driveren på hornet inden i sprayet det?

Ja selvfølgelig ;) Du kan se på billede 3 oppe i hjørnet, der ligger de to drivere :) 

Så er endnu en god bygge dag overstået! Vi er nu igang med at samle den :)

Imorgen skal Braceren monteres, lige nu sidder den kun i for at holde den korrekte afstand mellem de to magneter mens limen tørrer. 

Elektronikskuffen + frontpanel er også ved at blive lavet. Jeg har valgt at ligge batteriet ned for at tage lidt af højden af hele kabinettet da det i min optik gør den kønnere og ikke mindst lidt mindre hvilket jo er mere praktisk :D 

Her er lidt billeder af dagens arbejde: http://imgur.com/a/l5MMX

Just now, Alex said:

Husk at fjerne klistermærket bag på HP10W inden du limer med kemisk metal. Gør det herefter rent med rensebenzin. 

Behøves det? har hørt delte meninger om det og synes aldrig jeg er kommet frem til et endegyldigt svar på hvorfor man skal eller skal ikke fjerne det :) 

1 minute ago, Aaboe said:

Behøves det? har hørt delte meninger om det og synes aldrig jeg er kommet frem til et endegyldigt svar på hvorfor man skal eller skal ikke fjerne det :) 

Saturnus anbefaler det, da kemisk metal ikke hæfter lige så godt (hvis overhovedet) til overfladen. Pattex skriver selv, at det forener træ, sten og metal, så jeg tvivler stærkt på, at det binder særlig godt til plastik :) 

Just now, Alex said:

Saturnus anbefaler det, da kemisk metal ikke hæfter lige så godt (hvis overhovedet) til overfladen. Pattex skriver selv, at det forener træ, sten og metal, så jeg tvivler stærkt på, at det binder særlig godt til plastik :) 

Det var et af de bedre argumenter jeg har hørt i denne "sag". Stod også med det samme spørgsmål med min boominator hvor jeg aldrig helt fandt frem til et endegyldigt svar :P 

Jeg piller det af imorgen og renser det imorgen ;) og hvis den så på nogen som helst måde ikke virker så hænger DU på den :P;) 

Just now, Aaboe said:

Det var et af de bedre argumenter jeg har hørt i denne "sag". Stod også med det samme spørgsmål med min boominator hvor jeg aldrig helt fandt frem til et endegyldigt svar :P 

Jeg piller det af imorgen og renser det imorgen ;) og hvis den så på nogen som helst måde ikke virker så hænger DU på den :P;) 

Jeg giver en kasse øl så ;) 

Jeg gjorde det selv på både en halfinator og en mini, og de holder stadigt, haha :D 

1 minute ago, Alex said:

Jeg giver en kasse øl så ;) 

Jeg gjorde det selv på både en halfinator og en mini, og de holder stadigt, haha :D 

Det lige før du nu nærmest frister mig til at køre hele projektet i sænk :P 

Jeg følger dit råd også følger jeg op på det imorgen ;) 

2 minutes ago, Aaboe said:

Det lige før du nu nærmest frister mig til at køre hele projektet i sænk :P 

Jeg følger dit råd også følger jeg op på det imorgen ;) 

Vil du ikke prøve at lave en lille test, hvor du gemmer klistermærket og så prøver at lime noget kemisk metal på det. Jeg er interesseret i at se, om det overhovedet kan binde sig til plastikken :) 

1 hour ago, Alfred said:

Forresten @Aaboe så tror jeg der skal en modstand foran knappen. Jeg har fundet ud af, at vi på de gamle SB's havde en modstand på tænd/sluk. Står der på kontakten, hvor meget den kan klare?

Det er ikke nødvendigt, at smide en modstand foran kontakten. Jeg kan heller ikke se, hvad det skulle gøre godt for, udover langsomt at sænke/hæve effekten, som forstærkeren modtager. Hvad dette så skulle gøre godt for, det er et godt spørgsmål. Jeg har i hvert fald aldrig hørt eller set nogen bruge en variabel modstand på deres tænd/sluk knap, og jeg har heller ikke oplevet problemer selv. 

Hvor mange ampere at kontakten kan håndtere er ligegyldigt, da der ryger så få ampere, hvis overhovedet 1 kan gøre det, over kontakten, at det er ligegyldigt. De fleste kontakter er opgivet til at kunne håndtere 6 ampere ved 250 volt, så det er fuldstændig ligegyldigt i dette sammenhæng :) 

8 hours ago, Alex said:

Vil du ikke prøve at lave en lille test, hvor du gemmer klistermærket og så prøver at lime noget kemisk metal på det. Jeg er interesseret i at se, om det overhovedet kan binde sig til plastikken :) 

Jov det kan jeg sagtens! Det ville faktisk være lidt interessant og så kan vi endelig komme frem til et endegyldigt svar :) Og ellers skal du overtale @Alfred til at donere en HP10W som jeg kan lave en test på :D Det ville være mere virkelighedstro ;) 

7 hours ago, Alfred said:

Forresten @Aaboe så tror jeg der skal en modstand foran knappen. Jeg har fundet ud af, at vi på de gamle SB's havde en modstand på tænd/sluk. Står der på kontakten, hvor meget den kan klare?

Jeg kan godt lige tjekke i aften :) Nu har jeg jo dit nummer så måske giver jeg lige et kald ;) 

8 hours ago, Alex said:

Det er ikke nødvendigt, at smide en modstand foran kontakten. Jeg kan heller ikke se, hvad det skulle gøre godt for, udover langsomt at sænke/hæve effekten, som forstærkeren modtager. Hvad dette så skulle gøre godt for, det er et godt spørgsmål. Jeg har i hvert fald aldrig hørt eller set nogen bruge en variabel modstand på deres tænd/sluk knap, og jeg har heller ikke oplevet problemer selv. 

Hvor mange ampere at kontakten kan håndtere er ligegyldigt, da der ryger så få ampere, hvis overhovedet 1 kan gøre det, over kontakten, at det er ligegyldigt. De fleste kontakter er opgivet til at kunne håndtere 6 ampere ved 250 volt, så det er fuldstændig ligegyldigt i dette sammenhæng :) 

1 hour ago, Ganon said:

Der en på Speakerplans som havde smidt et multimeter på hans maxamp i hans boominator og målt peak værdig op til 2A så det max den smider, men det jo et peak og ikke det nominelle forbrug. :)

Som Ganon siger er det ikke altid så ligetil. Men det er heller ikke en variabel modstand, men en konstant modstand. Men som sagt er jeg ikke sikker, lagde bare mærke til at den var på de gamle Soundbokse. De har også skulle stille nogle andre krav for at få CE, RoHS og andre certifikater. Men har spurgt udviklerne af den gamle Soundboks

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.