Jump to content
Festivalanlæg dk

Diskant mangel

brorsono
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Efter den store hjælp jeg fik herinde sidst har jeg et spørgsmål mere. Jeg kører 2 store pa højtalere og 2 cuboer (Eminence Kappa-15LFA) som bund. Da pa højtalerne er noget jeg har fået forærget står jeg nu med et overskud på ca. 4000 til højtalere delen. 

Derfor har jeg tænkt mig at smide noget mere diskant på, da jeg er bange for at det kommer til at halte efter de 2 Cuboer.

jeg tænkte at købe 2 af disse:http://www.thomann.de/dk/monacor_mhd_152.htm, men er slet ikke sikker på om dette er den bedste løsning. 

Ps. Vi kører på en Pioneer gmd 8604, så der skal nok investeres i en ekstra forstærker seperat til cuboerne.

2 hours ago, Ganon said:

Kan du linke eller sige hvad det er for nogle højtalere du har fået?
For at bare smide mere diskant i, kan seriøst ødelægge lydbilledet og bare skære i ørene.

http://www.thomann.de/dk/fostex_fh02_025h02_8_ohm_100_watt.htm disse sider der i pa højtalerne.

Tænker bare med 2 cuboer og derudover de 2 pa med en del bass i at der kan trækkes en del diskant inden det bliver for meget -

Tænker dog at jeg bare kan skruge ned for diskant hvis det bliver for meget ?

Hvad er det for nogle top kasser?
Diskanten spiller meget højere for mindre kraft end bassen, så tror ikke det bliver et problem, men sæt det hele op og prøv at hør på det før du går ud og smider de sidste penge væk.

Hvis du ikke har hørt anlægget spillet "samlet" endnu så ville jeg helt bestemt gøre det som det første. Alt andet ville være lidt fjollet da det lyder lidt som om at du ikke rigtig ved hvordan anlægget lyder endnu :)

8 hours ago, brorsono said:

http://www.thomann.de/dk/fostex_fh02_025h02_8_ohm_100_watt.htm disse sider der i pa højtalerne.

Tænker bare med 2 cuboer og derudover de 2 pa med en del bass i at der kan trækkes en del diskant inden det bliver for meget -

Tænker dog at jeg bare kan skruge ned for diskant hvis det bliver for meget ?

Hvis der er "en del bas" i dine toppe, og du mangler diskant, er det vel bare at dele en smule højere på din Pioneer? 120hz har jeg før delt ved, og det lød faktisk rigtig godt over hele lydbilledet :)

Okay mange tak for svar. Jeg har ikke fået hørt det samlet endnu, så ved selvfølgelig ikke om det er et skævt forhold der er mellem bass og diskant. 

Dog regner med at smide lidt diskant på ligemeget hvad, da jeg godt vil have noget der er højt. Sidste år havde vi problemet med at når der kom mange foran anlægget, blev det meget hurtigt lavere...

nogel der har erfaringer med Bassface 1.2 til 2 15'' cubo'er ? Er det den bedste til det eller er der andet i den prisklasse man skal overveje ?

10 minutes ago, brorsono said:

Okay mange tak for svar. Jeg har ikke fået hørt det samlet endnu, så ved selvfølgelig ikke om det er et skævt forhold der er mellem bass og diskant. 

Dog regner med at smide lidt diskant på ligemeget hvad, da jeg godt vil have noget der er højt. Sidste år havde vi problemet med at når der kom mange foran anlægget, blev det meget hurtigt lavere...

nogel der har erfaringer med Bassface 1.2 til 2 15'' cubo'er ? Er det den bedste til det eller er der andet i den prisklasse man skal overveje ?

Inden du har hørt det samlet, skal du i hvert fald ikke købe noget, det ville være spild af penge. 

Toppe SKAL op i hovedhøjde, gerne lidt højere og så vinklet nedad, det er utroligt hvor meget det giver. Vores første anlæg var 2x behringer 212XL i knæhøjde, hvilket som sådan spillede okay.. Året efter opgraderede vi det med en Cubo15, samt smed toppene på nogle pæle i hovedhøjde, og hold nu kæft. Det var en verden til forskel. Der går virkelig meget til spilde, hvis toppene ikke er vinklet mod ens ører. 

Vi havde selv en Cubo på en Bassface 1.2, og det er super godt. Både fordi at en Bassface kan leverer en god mængde effekt, men også fordi at den har et subsonic filter, således at alle de lave toner, som alligevel går tabt udenfor, bliver sorteret fra. Det giver en mere kontrolleret bas og lidt højere lydniveau. Samtidigt er forstærkerne også billig, så 10/10 herfra ;) 

Ja okay, der havde jeg sådan set også tænkt mig. Udover at jeg ville sætte min cuboer i bunden ( på en vogn men nok ikke højere en 1 halv til en hel meters højde.) skal de være højere end det eller ?

• 3 weeks later...

Jeg har nu fået det testet med mine 2 cuboer og 2 ''pa'' højtalere. 

Cuboerne bruger er cuttet ved LF 40 hz

og pa' højtalere  er cuttet ved LF 140hz (mellemtone)

Jeg har nu brug for mere diskant, selvom jeg har prøvet at bruge mine ''pa'' højttalere som HF

er det muligt at bruge dette setup, hvor disse 

http://www.amazon.com/Eminence-ASD-1001-Frequency-Driver/dp/B003GZRL9E disse kompresionshorn sidder i toppe (hvor der står ASD 1001)

sammensat med denne http://www.discoworld.dk/default.php?cPath=302_310 og så sætter et highpass filter på?

skal der være modstande osv?

Over PA højttalerne er det et tag, som jeg aå ville sætte dom op i toppen på. Altså der er luft over PA højttalere, så jeg ville sætte de 2 emminence 1001 frit oppe i toppen, og bygge dem i en kasse

image.png

4 hours ago, brorsono said:

Jeg har nu fået det testet med mine 2 cuboer og 2 ''pa'' højtalere. 

Cuboerne bruger er cuttet ved LF 40 hz

og pa' højtalere  er cuttet ved LF 140hz (mellemtone)

Jeg har nu brug for mere diskant, selvom jeg har prøvet at bruge mine ''pa'' højttalere som HF

er det muligt at bruge dette setup, hvor disse 

http://www.amazon.com/Eminence-ASD-1001-Frequency-Driver/dp/B003GZRL9E disse kompresionshorn sidder i toppe (hvor der står ASD 1001)

sammensat med denne http://www.discoworld.dk/default.php?cPath=302_310 og så sætter et highpass filter på?

skal der være modstande osv?

Over PA højttalerne er det et tag, som jeg aå ville sætte dom op i toppen på. Altså der er luft over PA højttalere, så jeg ville sætte de 2 emminence 1001 frit oppe i toppen, og bygge dem i en kasse

image.png

Det lyder meget usandsynligt at det er diskant der mangler. Kan du sende et billede af højtaleren. Er det overhovedet en hornladet højtaler? Eller er det bare normale rundt diskanter?

4 hours ago, Nicolai Grymer said:

Det lyder meget usandsynligt at det er diskant der mangler. Kan du sende et billede af højtaleren. Er det overhovedet en hornladet højtaler? Eller er det bare normale rundt diskanter?

Det er nogle højttalere nogle brugte sidste år, jeg har fået. Der sidder 2 emminence 12' bass, men jeg har ikke kunne finde navnet på diskanterne. 

Som du kan se trænger de til en kærlig hånd med malingen. Dog spiller de overraskende godt, men desværre gør de 2 cuboer og de 2 12'' tommer der sidder i at der er plads til en del udvidelse af diskant

image.png

1 hour ago, brorsono said:

Som du kan se trænger de til en kærlig hånd med malingen. Dog spiller de overraskende godt, men desværre gør de 2 cuboer og de 2 12'' tommer der sidder i at der er plads til en del udvidelse af diskant

Inden du begiver dig ud i mere diskant, så kan du prøve at åbne dem op og se om du kan finde en resistor (modstander) i delefilteret. Hvis det er tilfældet, så kan du blot fjerne den og så vil der blive tilføjet mere diskant. Prøv at tag et billede af delefilteret, hvis du ikke ved hvad du skal tage fra. Det kan vi prøve at hjælpe dig med. Der er garanteret et delefilter, da hornene ellers bare ville springe. (Har du egentlig tjekket om hornene overhovedet spiller eller måske om de har været overbelastet (Så havde de krattet lidt)?).

Delefiltre er bare et board med en masse rimelig store komponenter på. Tag et tydeligt billede, så man kan se hvor alle komponenter går føres hen på boarded.

12 hours ago, Nicolai Grymer said:

Inden du begiver dig ud i mere diskant, så kan du prøve at åbne dem op og se om du kan finde en resistor (modstander) i delefilteret. Hvis det er tilfældet, så kan du blot fjerne den og så vil der blive tilføjet mere diskant. Prøv at tag et billede af delefilteret, hvis du ikke ved hvad du skal tage fra. Det kan vi prøve at hjælpe dig med. Der er garanteret et delefilter, da hornene ellers bare ville springe. (Har du egentlig tjekket om hornene overhovedet spiller eller måske om de har været overbelastet (Så havde de krattet lidt)?).

Delefiltre er bare et board med en masse rimelig store komponenter på. Tag et tydeligt billede, så man kan se hvor alle komponenter går føres hen på boarded.

Jeg er ret overbevist over at de ikke er sprunget, kan den grønne være en modstand der dæmper?

image.png

45 minutes ago, brorsono said:

Jeg er ret overbevist over at de ikke er sprunget, kan den grønne være en modstand der dæmper?

image.png

De gule er helt sikkert dem du skal rode med. Jeg er ikke super klog på delefiltre og troede faktisk komponenterne så anderledes ud, men ud fra hvad der er på bordet, så kunne jeg sagtens forstille mig, at en af dem er en modstander. Jeg ved at der normalt på highpassfiltre er uF efterfulgt af et nummer, da det bestemmer hvile frekvenser den deler ved. Kan du prøve at sige hvad der står på de gule, så vi eventuelt i fællesskab kan finde ud af hvad der skal loddes væk og erstattes af almindelig kabel?

De Gule på boardet er Kondensatorer (Capacitors)(Måles i Fahrad (somregel uF eller lign)) og Kobberspolerne, er sjovt nok spoler ;) (Måles i Henry(Somregel mH eller lign))

1 hour ago, brorsono said:

image.png

Det er korrekt at det er de grønne, der er modstande, det ligner 5w-modstande, som passer meget godt til diskanter, men du kan somregel se på dem hvilken værdi de har :)
(Somregel indsættes en 3Ohms modstand for omkring 3dB's Dæmpning) men prøv at se hvad der står på dem :) 
Du kan sagtens tage en ledningsstump og fjerne modstandende, og så lytte på om der er bedre balance i tingene efterfølgende :) 

Selvom der er en modstand på, så lyder det alligevel vildt nok, at der ikke skulle være nok diskant. Sådan nogle horn plejer altså at have en følsomhed på 100-105 dB + at ens ører er mere følsomme ved disse frekvenser. Jeg ved bare, at det horn, som der er i en Behringer 212XL  er rigeligt. Skruer du godt op, så gør det fysisk ondt at stå foran højttaleren, også selvom du står et stykke væk. 

Måske hornet bare ikke har det så godt? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.