Jump to content
Festivalanlæg dk

Par Lamper + LED Strip på 1 DMX

OliverG
 Share

Recommended Posts

Hey FA

Jeg tænkte at tilføje noget LED Strips rundt i kanter og afkroge af min vogn.

Mit spørgsmål går på, om det er muligt, og hvordan at jeg ved hjælp af 1 DMX kan opsætte det.
Lamperne er programmeret til DMX'en som har en microfon, så de har deres eget liv.
Derefter skal jeg vel have fat i en RGB som tager sig af LED Strips, således at forbindelsen hedder DMX -> RGB (+LED Strips) -> Par-Lamper

Lamperne skal som sagt fortsætte med at have deres programmering, men LED Strips skal blot lyse op og ned i takt til musikken.
Bliver det et problem er Lamperne går igennem en RGB, som blot skal få LED til at lyse?

DMX (1 udgang): http://www.thomann.de/dk/adj_rgbw4c_ir.htm
Parlamper (Omdannet til 24v): http://www.thomann.de/dk/stairville_led_par_56_black_floor.htm

Super lækker paint tegning:

LED Strip + Par Lamper.jpg

Så, umiddelbart må jeg indrømme jeg ikke helt forstår dit spørgsmål :P Du kan sagtens styre alle 8 lamper fra samme controller, du kan daisychaine dine kabler så du kan styre dem alle sammen derfra. Vil du også gerne styre farverne osv. på din led-strip med din DMX controller?

Du skriver bare at du skal have "en RGB som tager sig af LED strips" - Hvad mener du helt præcist? At du skal have en controller som styrer farven på din led-strip?

Her er en led-strip controller som kan styres vha. DMX, er det hvad du leder efter? http://www.ebay.com/itm/DMX512-4CH-4A-Decoder-LED-Controller-4CH-Driver-RGBW-LED-Strip-Light-12-24V-B2LB-/131637727827?hash=item1ea6385253:g:w-sAAOSwhcJWLenV

Tak for svaret. Det er vel ikke nødvendigt med en RGB hvis ikke jeg har LED strips? Så er DMX vel tilstrækkelig til lamperne.

Med den RGB du foreslår, så trækker jeg XLR kabel fra DMX > RGB > Parlamper. Og fra bagsiden sætter jeg LED strips fast. Og mine lamper bevarer sin programmering til at følge DMX signalet og mikrofonen deri? (hvis lamperne bruger deres egen mikrofon går de helt i selvsving og kan ik følge med musikken)  - og samtidigt vil LED strips blot lyse op og ned i X farve (i mit tilfælde, hvid) - og ikke følge programmeringen fra DMX?

(Altså, lamperne har en programmering til at lyse på forskellige tidspunkter og er synkroniseret i par eller kvartetter, så de faktisk ikke alle lyser på samme tid men ligesom danser henover lysbroen..)

BTW. Jeg læste på et tidspunkt at LED strips fungerer bedste hvis kredsløbet afsluttes tilbage i RGBen.. Er det nødvendigt?

18 minutes ago, Ganon said:

Må jeg spørger hvad du tror RGB'en er?

Rød Grøn Blå. Men med min begrænsede viden antog jeg at en RGB LED Controller blev forkortet RGB (eller RF?). Og at hvis alle 3 farver lyste på samme tid, fik man hvid.

Hvis du ikke har en led-strip, så behøver du ikke en controller til den, og kan nøjes med dine lamper. Hvis du allerede har programmeret dem til at følge et program, så er der vel ikke meget mere at gøre der? Bare husk at give dem de korrekte DMX-adresser. Hvis du så giver controlleren en separat adresse, kan du jo styre den uafhængigt af dine lamper ;)

1 hour ago, KHesse said:

Hvis du ikke har en led-strip, så behøver du ikke en controller til den, og kan nøjes med dine lamper. Hvis du allerede har programmeret dem til at følge et program, så er der vel ikke meget mere at gøre der? Bare husk at give dem de korrekte DMX-adresser. Hvis du så giver controlleren en separat adresse, kan du jo styre den uafhængigt af dine lamper ;)

Så jeg kan have mine lamper på programmer. Og det har ingen interferens at de går igennem RF boksen? Vidste ikke om man kunne programmere LED strips til andet end bare at lyse. 

Så i princippet kan LED få deres eget program, som ikke driller lamperne?

Det lyder for mig som om du ikke har så meget viden om præcis hvordan DMX-addresser fungerer, du må undskylde hvis jeg tager fejl.

Dine PAR-lamper kører på 24V (efter du har bypasset dem), og kan styres på to måder. Du kan enten indstille dem til et af de forudprogrammerede programmer (se manualen som følger med eller ligger på Thomanns hjemmeside), eller du kan styre dem med din DMX-controller. Hvis du gør det, kan du på de 8 små kontakter bag på hver lampe give dem en "addresse". Det er deres kaldenavn, som din DMX controller kan sende et signal til. Så den kan sige "#1: bliv grøn. #2: Bliv blå. #3: sluk". Signalet bliver sendt til både nr 1, 2 og 3, men de gør kun det som præcis deres lampe bliver bedt om.

Bemærk dog lige, at hvis du vælger at bruge de indbyggede programmer på dine lamper, behøver du ikke slutte dem til en DMX-controller, da de så selv klarer kontrollen. (Så vidt jeg husker, lidt tid siden jeg har læst den manual).

Hver lampe har på bagsiden både DMX input og output. Så kører du et kabel fra din controller til den første lampes input, og derefter et nyt kabel fra #1's output til #1's input.

Med den dims jeg linkede til tidligere, kan du styre en led-strip vha. en DMX-controller i stedet for den normale led-strip controller (det hedder hverken en RGB eller RF, jeg har i hvert fald ikke set de forkortelser brugt før. Bare kald det en led-strip controller ;) ) Du giver den en adresse, præcis ligesom dine lamper, fx 4. Så kan du bare sige "#4, lys lilla", og din led-strip lyser lilla, uden at det har påvirket dine lamper.

Håber det svarede på dine spørgsmål ;)

Er det besværligt at bypasse til 24v i de lamper du nævner ?

On 12. maj 2016 at 15:45, OliverG said:

Hey FA

Jeg tænkte at tilføje noget LED Strips rundt i kanter og afkroge af min vogn.

Mit spørgsmål går på, om det er muligt, og hvordan at jeg ved hjælp af 1 DMX kan opsætte det.
Lamperne er programmeret til DMX'en som har en microfon, så de har deres eget liv.
Derefter skal jeg vel have fat i en RGB som tager sig af LED Strips, således at forbindelsen hedder DMX -> RGB (+LED Strips) -> Par-Lamper

Lamperne skal som sagt fortsætte med at have deres programmering, men LED Strips skal blot lyse op og ned i takt til musikken.
Bliver det et problem er Lamperne går igennem en RGB, som blot skal få LED til at lyse?

DMX (1 udgang): http://www.thomann.de/dk/adj_rgbw4c_ir.htm
Parlamper (Omdannet til 24v): http://www.thomann.de/dk/stairville_led_par_56_black_floor.htm

Super lækker paint tegning:

LED Strip + Par Lamper.jpg

Er det besværligt at bypasse dem til 24v?

8 hours ago, brorsono said:

Er det besværligt at bypasse til 24v i de lamper du nævner ?

Er det besværligt at bypasse dem til 24v?

Nej overhovedet ikke. Det mest irriterende var nærmest at få dem åbnet op med 6 skruer / møtrikker. Derefter skal du bare klippe ledningen til 220v stikket og lodde noget nyt ovenpå :)

• 1 month later...

Hvordan bypasser du dem helt præcis? Ved ikke om det var gårdagens strabadser der stadig havde indflydelse på mig tidligere men kunne sgu ikke helt lure den. 
Der er ligesom tre ledninger fra step-down converteren; end ground, en med 9v og en med 24v. Jeg målte mig lidt frem og troede jeg fandt den rigtige combi men så sprang en kondensatser sgu. Det var lidt irriterende og vil helst undgå at ødelægge en lampe til :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.