Jump to content
Festivalanlæg dk

Vippekontakt med 6ah nok?

MartinHansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennemgået skuffer og skabe og fundet 20 vippekontakter, hvor der står 6(1)a på, jeg går ud fra dette er max før kontakten bryder sammen. Mit spørgsmål er derfor om de 6ah er nok hvis jeg smider en hver pån henholdsvis 5m LED, en bassface 4.2 og en bassface 1.2. jeg ved at alle 3 vidst bruger lige på kanten af de 6a i peak?

Lige for god ordens skyld skal det sigtes at ah (amperetimer) og A (ampere) ikke er det samme. Står ved hvilken spænding kontakterne kan klare 6A? Det er typisk ved 230v det er opgivet, så de er sikkert rigeligt til dit forbrug :) 

29 minutes ago, viktor said:

Lige for god ordens skyld skal det sigtes at ah (amperetimer) og A (ampere) ikke er det samme. Står ved hvilken spænding kontakterne kan klare 6A? Det er typisk ved 230v det er opgivet, så de er sikkert rigeligt til dit forbrug :) 

Tak Viktor det er rettet. Ja det er ved 230v. så det skulle være fint?

33 minutes ago, viktor said:

6A ved 230V svarer til ~120A ved 12V, så du er langt fra :) 

Der må jeg rette dig. At en kontakt kan klare 6a betyder at den kan klare 6a uanset volt. Inden for rimeligheden grænser. Det er blandt andet derfor man i højspændingskabler har meget høje volt, da man dermed kan flytte flere watt ved lavere ampere. volt har fx ikke det store at sige i en Sikring, da det er ampere der skaber intern varme i sikringen og får den til at sprænge hvis den kommer over det angivede. Så derfor vil dine kontakter ikke med sikkerhed kunne holde til i hvertfald bassface, da den kommer noget over 6a i peak. 

1 hour ago, frederikvoss1 said:

Der må jeg rette dig. At en kontakt kan klare 6a betyder at den kan klare 6a uanset volt. Inden for rimeligheden grænser. Det er blandt andet derfor man i højspændingskabler har meget høje volt, da man dermed kan flytte flere watt ved lavere ampere. volt har fx ikke det store at sige i en Sikring, da det er ampere der skaber intern varme i sikringen og får den til at sprænge hvis den kommer over det angivede. Så derfor vil dine kontakter ikke med sikkerhed kunne holde til i hvertfald bassface, da den kommer noget over 6a i peak. 

Det der præcist står på kontakten er "6(1)A 250v". Det du siger er uanset volt så vil den stadig kun kunne klare at få 6a igennem :/ ? jeg har dog lige kigget ebay igennem og der er der andre kontakter hvor der står således "6A 250VAC / 10A 125VAC". Så lidt må volt da betyde i denne sammenhæng?

ja, man kan nok ikke uden videre antage at strømmen kan fordobles, når spændingen halveres. Det har jeg ikke helt styr på :) 

men du kan godt antage der er en markant større tolerance når du går 250->12V. Varmen i kontakten er jo effektafsættelse, så det er da bestemt afhængig af spændingen watt=V*A. 

Ikke for at være klog, så tror jeg det har mere med hvilken gnist gab der skal være for at man ikke brænder kontakten af.

Så hvis du hæver spændingen er der størrer chance for at der sprænger en gnist ved tilkobling/frakobling og derved brænder kontakten af.

22 minutes ago, viktor said:

ja, man kan nok ikke uden videre antage at strømmen kan fordobles, når spændingen halveres. Det har jeg ikke helt styr på :) 

men du kan godt antage der er en markant større tolerance når du går 250->12V. Varmen i kontakten er jo effektafsættelse, så det er da bestemt afhængig af spændingen watt=V*A. 

Fedt tak :) jeg går stærkt ud fra at det ikke brænder af så. Ved du hvad det i parentes betyder altså i "6(1)A"? 

Så vidt jeg ved er det da ampere der afsætter varme, da det er elektronerne der skaber gnidningsmodstand når det løber gennem kontakten og ampere er jo et udtryk for størrelsen af elektronstrømmen, hvorimod volt blot er et udtryk for den spændingsforskel, altså den energi elektronerne bærer 

1 hour ago, larsjo said:

Ikke for at være klog, så tror jeg det har mere med hvilken gnist gab der skal være for at man ikke brænder kontakten af.

Så hvis du hæver spændingen er der størrer chance for at der sprænger en gnist ved tilkobling/frakobling og derved brænder kontakten af.

Det er garanteret rigtig. Det der fangede min opmærksomhed var at der blev skrevet at kontakten kunne klar op til 120 a i 12v, og uden at kende kontakten så er 120a en ekstremt stor strøm, som jeg tvivler på den teoretisk ville kunne klare 

Ampere er ampere. Det er bare strømmen af ladninger. Varmeudledning er en effektafsættelse. uden modstand afsættes der ikke nogen effekt i kontakten og her er watt så et udtryk for hvor meget effekt der afsættes. Og den er spændingsafhængig. 

Men 120A @ 12v er sikkert forkert :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.