Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken Bassface skal jeg vælge?

Punchev
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg! Jeg har nu læst en hel del tråde og har derfor lidt spørgsmål :) 

Vi står og vil bygge to Cubo15, men vi mangler lidt forstærkerkraft til at drive dem. Lige nu har vi en TK2050 (4x100W), hvor vi har en miniDSP inden, som kører to Jack12'ere. Problemet lige nu er, at når man giver den fuld æde på en Iphone klipper lyden i diskanterne, hvilket er lidt irriterende, eftersom det føles som om, man ikke får det fulde ud af højtalerne. Jeg mistænker lidt, at forstærkeren skulle være synderen, men har læst lidt tråde herinde omkring højtalere, som klipper. Umiddelbart har jeg forsøgt at tjekke alle fejlkilderne, men jeg ved ikke, om TK2050'eren bare ikke er bedre? 

Derfor overvejer jeg enten, om man skule gå ud og købe en Bassface 4.1 eller 4.2, så man derigennem kunne køre både toppe og cuboer. Til dagsbruget kunne vi så gemme TK2050'eren til kun at køre på toppene for at spare på strømmen. Alternativt skulle vi så i stedet køre med en Bassface 1.2, hvor de to cuboer kører ved siden af toppene. Dog tænker jeg, at det vil resultere i et væsentligt større strømforbrug? Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om, hvad der ville være smartest? 

Har også tænkt på Pioneer gm-d8604, men umiddelbart synes jeg, den er lidt dyr ift. Bassface 4.2, men der der noget om snakken? 

Og I så fald man ender med en Bassface 4.1/4.2, ville det så være smart, at benytte sig af MiniDSP'en eller er de indbyggede filtre gode nok til at klare jobbet? :) 

Jeg ville vælge løsningen med BassFace DB1.2, og så tk2050 til dine Jacks. Du kan fint bruge Mini DSP til at eq dine Jacks, så de lyder endnu bedre! Filteret i db1.2 er perfekt til Cubo og de har godt af at få noget effekt! :)

Strømforbruget er ikke sindssygt, så hvis du har en solcelle med, så klarer du fint en Roskilde Festival med sol :) Eller bare en "håndfuld" batterier. 

Tak for svar :) 

Fair nok, kan godt se, at der er lidt mere power, hvis man brokobler den til de to cuboer. Umiddelbart, kan jeg kun finde den på amazon til 950 kr... er det ikke en meget fair pris? 

Ift. at Jack12'erne klipper, er der så gode råd dertil? Jeg læste en tråd med, at lodningerne kunne være årsagen, men vil helst ikke til at skulle bryde dem op, for at tjekke det igennem. Er bare lidt i tvivl mht. om man kan bruge MiniDSP'en til at klare det, eftersom de allerede er blevet eq'et rimelig præcist :(

Regner med at lave finten med CIGS-celler fra amager. Vi har pt. to forbrugsbatterier på 75 aH, men er ikke helt sikker på, at det vil være nok til det setup. Tænker at sådan et er færdigt efter en dag/nat med 10 timers smadder og bassfacen... Ville det være en god idé med ekstra batterier, eller skal man bare krydse fingre på, at der er sol hver dag?

12 minutes ago, Punchev said:

Tak for svar :) 

Fair nok, kan godt se, at der er lidt mere power, hvis man brokobler den til de to cuboer. Umiddelbart, kan jeg kun finde den på amazon til 950 kr... er det ikke en meget fair pris? 

Ift. at Jack12'erne klipper, er der så gode råd dertil? Jeg læste en tråd med, at lodningerne kunne være årsagen, men vil helst ikke til at skulle bryde dem op, for at tjekke det igennem. Er bare lidt i tvivl mht. om man kan bruge MiniDSP'en til at klare det, eftersom de allerede er blevet eq'et rimelig præcist :(

Regner med at lave finten med CIGS-celler fra amager. Vi har pt. to forbrugsbatterier på 75 aH, men er ikke helt sikker på, at det vil være nok til det setup. Tænker at sådan et er færdigt efter en dag/nat med 10 timers smadder og bassfacen... Ville det være en god idé med ekstra batterier, eller skal man bare krydse fingre på, at der er sol hver dag?

Det er forstærkeren, som klipper og det er der ikke noget unaturligt i. Forstærkeren klipper helt naturligt ved 90-95% af max.

1000 kroner er en meget fair pris, mindes ikke at have fundet det meget billigere. 

Du skal altid holde dig (på min mobil) cirka 2-3 streger under max på mobilen, alt derover lyder ikke godt. 

Der er altid sol på Roskilde? ;)

Et CIGS panel skulle være fint. Vi havde 2* 60 Ah batterier med og kørte med en BassFace db1.2 og en Pioneer GMD8604. Vi spillede næsten 16 timer om dagen, dog ikke på fuld smadder, og vores 2 solceller var mere end nok! Vi havde også 5 meter RGB bånd :)

Dog så er tk2050 lidt lav i gain, så du kan muligvis sætte gain op på din minidsp og få noget mere ud af dem :)
Fuld smadder på en mobil er et forvrænget signal, så derfor kan det også klippe.

Regner også med at smide lidt lys på vognen i år ;) 

1 minute ago, Ganon said:

Dog så er tk2050 lidt lav i gain, så du kan muligvis sætte gain op på din minidsp og få noget mere ud af dem :)

Fair nok, så vil jeg forsøge mig med at justere det gennem minidsp'en.. 

Ville det være en god idé at bruge minidsp'en til at dele ud til bassfacen, eller skulle man i stedet bruge filteret i forstærkeren? :) 

13 hours ago, Alex said:

1000 kroner er en meget fair pris, mindes ikke at have fundet det meget billigere. 

Du skal altid holde dig (på min mobil) cirka 2-3 streger under max på mobilen, alt derover lyder ikke godt. 

Problemet er når man er fuld tænker man ikke lige over man skal holde sig 2-3 streger under max ;) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.