Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle og Laderegulator valg

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Hej FA!

Jeg er i fuld gang med at lave lidt batteritidsberegninger til årets anlæg og er sgu lidt nervøs for at vi har for lidt batterier med :( 

Så jeg tænkte om en solcelle ikke ville være en god ide :D 

Jeg er helt på bar bund når det kommer til solceller og laderegulatorer så al hjælp modtages med kyshånd ;) 

Mit setup er en GM-D8604 og 10m (+/-) LED lys :) 
Så mit spørgsmål er hvilken solcelle og laderegulator ville være at foretrække? Billigt og godt!

3 minutes ago, Aaboe said:

Mange tak!
Er der en bestemt laderegulator du kan anbefale? Evt link? :) 

Altså jeg har bare købt den billigste jeg kunne finde og den har virket helt fint de 3 år jeg har brugt den :P men dem der er dyrere er nok langt bedre kvalitet.

http://www.ebay.co.uk/itm/Solar-Charge-Controller-Panel-Battery-Regulator-Safe-10A-12V-24V-UK-STOCK-/360684563165?hash=item53fa79aadd:g:XvIAAOxyjNlRyqMU

36 minutes ago, MartinHansen said:

Altså jeg har bare købt den billigste jeg kunne finde og den har virket helt fint de 3 år jeg har brugt den :P men dem der er dyrere er nok langt bedre kvalitet.

http://www.ebay.co.uk/itm/Solar-Charge-Controller-Panel-Battery-Regulator-Safe-10A-12V-24V-UK-STOCK-/360684563165?hash=item53fa79aadd:g:XvIAAOxyjNlRyqMU

Så længe solcellen leverer ca 12 volt, så er der sgu ingen grund til at investere i noget dyrere end den der. Det har fungeret fint for os de senere år også, så bare hold dig til den billigste (y)

1 hour ago, frederikvoss1 said:

Så længe solcellen leverer ca 12 volt, så er der sgu ingen grund til at investere i noget dyrere end den der. Det har fungeret fint for os de senere år også, så bare hold dig til den billigste (y)

Ville denne ikke også være god? Tænker det er fedt med et display hvor man kan få en mere præcis aflæsning af batteriets spænding? :) 

http://www.ebay.co.uk/itm/10-20A-12V-24V-LCD-Display-PWM-Solar-Panel-Regulator-Charge-Controller-LD474-/272234788000?var=&hash=item3f627534a0:m:mTS4X2jT0YvByfucUHzJ2SA

41 minutes ago, Aaboe said:

Ville denne ikke også være god? Tænker det er fedt med et display hvor man kan få en mere præcis aflæsning af batteriets spænding? :) 

http://www.ebay.co.uk/itm/10-20A-12V-24V-LCD-Display-PWM-Solar-Panel-Regulator-Charge-Controller-LD474-/272234788000?var=&hash=item3f627534a0:m:mTS4X2jT0YvByfucUHzJ2SA

100p, men nu har jeg allerede et voltmeter i mit ved siden af, så ikke nødvendigt for mig. Det kommer helt an på dine behov.

1 minute ago, MartinHansen said:

100p, men nu har jeg allerede et voltmeter i mit ved siden af, så ikke nødvendigt for mig. Det kommer helt an på dine behov.

Jeg har ikke et voltmeter ved siden af, det var derfor jeg tænkte om det ikke ville være godt med den her som har det indbygget? :)

7 minutes ago, MartinHansen said:

jo 100p, så kan du også følge med i hvor meget det er afladet, så det ikke beskadiges

Præcis!
Jeg køber sådanne en basse hjem! Hvor skal der sidde sikringer? Lige nu har jeg jo bare en mellem batteri og forstærker :P 

Just now, Aaboe said:

Præcis!
Jeg køber sådanne en basse hjem! Hvor skal der sidde sikringer? Lige nu har jeg jo bare en mellem batteri og forstærker :P 

Personligt har jeg en lige efter batteriet også en ligefør forstærkeren, men det kan nok godt gå med kun en ligefør batteriet.

1 minute ago, Aaboe said:

Så du vil gøre sådanne her?:

Solcelle til Laderegulator - Ingen sikring
Batteri til Laderegulator - Sikring
Forstærker til Laderegulator - Ingen sikring

Eller hvad? :) 

Forstærker til Laderegulator - Sikring

Dette er nok bedst.

Just now, MartinHansen said:

Forstærker til Laderegulator - Sikring

Dette er nok bedst.

Jeg har en død lækker automatisk sikring på 80A skal jeg bare sætte sådanne en begge steder? eller er det overkill at have mellem batteri og laderegulator? :)

1 minute ago, Aaboe said:

Jeg har en død lækker automatisk sikring på 80A skal jeg bare sætte sådanne en begge steder? eller er det overkill at have mellem batteri og laderegulator? :)

Jeg har også sådan en lækker en og den har jeg fået anbefalet af en herinde til at sætte så tæt på forstærkeren så muligt også sætte en 100A sikring så tæt på batteriet så muligt. Jeg kan ikke give dig nogen teknisk forklaring på dette, men har valgt at stole på dette :) 

Just now, MartinHansen said:

Jeg har også sådan en lækker en og den har jeg fået anbefalet af en herinde til at sætte så tæt på forstærkeren så muligt også sætte en 100A sikring så tæt på batteriet så muligt. Jeg kan ikke give dig nogen teknisk forklaring på dette, men har valgt at stole på dette :) 

Kan laderegulatoren godt tåle at der løber så mange A igennem den? For min GM-D8604 kan jo lave peaks op imod de 80A :P og jeg har linket er kun 10A :P 

5 minutes ago, Aaboe said:

Kan laderegulatoren godt tåle at der løber så mange A igennem den? For min GM-D8604 kan jo lave peaks op imod de 80A :P og jeg har linket er kun 10A :P 

Som jeg forstår det gælder de 10 A kun i forhold til solcellen og i og med din solcelle giver omkring de 8-10 A er den god nok.

1 minute ago, MartinHansen said:

Som jeg forstår det gælder de 10 A kun i forhold til solcellen og i og med din solcelle giver omkring de 8-10 A er den god nok.

Som sagt så er jeg helt på bar bund når det omhandler dette emne så det skal jeg ikke gøre mig klog på :P 

Men det lyder noglelunde rigtigt det du siger, jeg tænker bare på om den godt kan tåle at der løber så meget igennem den eller om den er komplet ligeglad ;) 

Ville det give mening at købe en 20A istedet for 10A laderegulator? den koster 20kr mere :) 

17 minutes ago, Aaboe said:

Som sagt så er jeg helt på bar bund når det omhandler dette emne så det skal jeg ikke gøre mig klog på :P 

Men det lyder noglelunde rigtigt det du siger, jeg tænker bare på om den godt kan tåle at der løber så meget igennem den eller om den er komplet ligeglad ;) 

Ville det give mening at købe en 20A istedet for 10A laderegulator? den koster 20kr mere :) 

Der må jeg være dig svar skyldig, jeg har dog aldrig haft problemer med mine 10ah :)

• 4 weeks later...

Du skal nok ikke tage dit output gennem laderegulatoren. Laderegulatorens udgang kan "normalt" ikke håndtere mere end laderegulatoren i øvrigt er angivet til. feks. de 10 eller 20 amp. Det handler alene alene om input fra solcelle til batteri.

Man kan sætte forstærkeren "direkte til batteriet" via separat sikring som skal sidde så tæt på batteriet som muligt, altså helt uden om laderegulatoren. Du risikerer at smadre laderegulatoren ved at gå igennem den med så så stor belastning.

Så vidt jeg lige kunne slå op er den nævnte forstærker angivet til Amp. forbrug på 33,5 amp. Hvordan den kan håndtere 1200 watt ud fra 33.5 amp ved 12 volt må guderne vide. Men ved 33 amp kan du bruge mindst 6 kvadrat kabel og maks sikring på  35 amp.

Hvis du skal håndtere 80 amp. skal du sikkert helt op i 16-20 kvadrat kabel tykkelse. Hvis der kun er tale om kort varige peaks kan både sikringer og tyndere kabel antageligt klare det. De fleste sikringer kan klare paeks over sikringsværdi fordi meget elektrisk udstyr ofte har store startstrømme.

Sunshine har også 12 volt digital voltmetre bare spørg efter det. Det er med rødt led display.

Nedenstående regulator kan også fås som 20 amp.

http://www.sunshinetechnic.dk/magento16/laderegulator-10-ampere.html

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.