Jump to content
Festivalanlæg dk

Lydtab ved brug af splitterkabel?

ChristofferSoeholm
 Share

Recommended Posts

Hej buddies! :ph34r:

Vi er en camp i år, hvis anlæg består af en Cubo 15 forbundet til en BassFace DB1.2 og vores gamle boominator bastard med en TK2050 fra sidste år... Vi har nu bygget vores Cubo, og den er flot, sej og spiller altså også rigtig fint. 

Men men men - vi bruger splitterkabel til hhv. cuboen og vores gamle anlæg, og vi taber altså noget volumen (skyder det til omkring 20-25%). Det giver vel meget god mening, synes jeg, da signalet bliver splittet, og vel på den måde splittes til to svagere signaler af mindre kvalitet. 

Findes der en løsning på dette, og er der nogen der ved, om man kan få en splitter, som opretholder to stærke signaler?

Bedste hilsner!

1 hour ago, ChristofferSoeholm said:

Hej buddies! :ph34r:

Vi er en camp i år, hvis anlæg består af en Cubo 15 forbundet til en BassFace DB1.2 og vores gamle boominator bastard med en TK2050 fra sidste år... Vi har nu bygget vores Cubo, og den er flot, sej og spiller altså også rigtig fint. 

Men men men - vi bruger splitterkabel til hhv. cuboen og vores gamle anlæg, og vi taber altså noget volumen (skyder det til omkring 20-25%). Det giver vel meget god mening, synes jeg, da signalet bliver splittet, og vel på den måde splittes til to svagere signaler af mindre kvalitet. 

Findes der en løsning på dette, og er der nogen der ved, om man kan få en splitter, som opretholder to stærke signaler?

Bedste hilsner!

En forforstærker er løsningen. De findes i mange afarter, men ved at folk har brugt nogle Fiio's modeller. Den helt billige kører endda på AA-batterier

Ellers kan en decideret headphone amp på 12V som f. eks. Behringer HA400 også bruges og har lidt flere muligheder

8 hours ago, Alfred said:

En forforstærker er løsningen. De findes i mange afarter, men ved at folk har brugt nogle Fiio's modeller. Den helt billige kører endda på AA-batterier

Ellers kan en decideret headphone amp på 12V som f. eks. Behringer HA400 også bruges og har lidt flere muligheder

Tak for det! HA400 ser ud som en god løsning som jeg tror vi går med (y) 

Bare husk at DB 1.2 kun kan tage et begrænset input af (jeg tror) 5v. Så man skal ikke forstærke signalet alt for meget før man sender det til forstærkeren. DB 1.2'eren har også en decideret indbygget preamp, så forstår ikke helt hvordan den mister lydstyrke :huh: Men vi kører med samme forstærker plus en HA400, så det ved jeg i hvert fald fungere helt udmærket.

7 hours ago, Ganon said:

Når jeg ser på billeder af DB 1,2 så er der ved siden af signal indgang en signal ud også, så i stedet for splitter kabel, så smider i bare jeres Tk2050 til den udgang.

Nu har jeg ikke lige forstærkeren ved min side, men den vi har fået fingre i, har ikke en "bridge" på bagsiden, men en en "line output" mener jeg den hedder. Vi prøvede forbinde vores boominator bastard til "line output" udgangen, men fik slet ingen lyd.. :huh:

7 hours ago, Kehlet said:

Bare husk at DB 1.2 kun kan tage et begrænset input af (jeg tror) 5v. Så man skal ikke forstærke signalet alt for meget før man sender det til forstærkeren. DB 1.2'eren har også en decideret indbygget preamp, så forstår ikke helt hvordan den mister lydstyrke :huh: Men vi kører med samme forstærker plus en HA400, så det ved jeg i hvert fald fungere helt udmærket.

Jeg så godt i manualen at der var en maks input af 5v til BassFace'en, men tænker vi bare må styre os med volumencontrolleren på HA400.

Det er heller ikke vores Cubo der mister lydstyrke, men meget mere vores boominator bastard som normalt spiller virkelig højt, så HA400 var lidt mere rettet mod den for at opretholde den høje volumen, som vi ved den kan tage. Ved du om der er nogen begrænsning på input til TK2050? Vi har nemlig allerede en indbygget preamp i vores boominator (en Fiio A3), og nu tænker vi så at smide endnu en preamp før en preamp :ph34r:... Det skal siges at vi nu med vores Cubo i vores setup smider et 100hz HPF i boominatoren. 

Hvis den har en line out, så burde det virke på den, det sådan jeg har forbundet de amps som jeg har haft med at gøre.

Kan det være at jeres splitter gå fra stereo til to mono?
Så at jeres Bastard kun får mono signal og derfor spiller lavere?

3 hours ago, Ganon said:

Hvis den har en line out, så burde det virke på den, det sådan jeg har forbundet de amps som jeg har haft med at gøre.

Kan det være at jeres splitter gå fra stereo til to mono?
Så at jeres Bastard kun får mono signal og derfor spiller lavere?

Det er underligt... Jeg får ingen lyd når jeg kobler til line output overhovedet, ikke sporet af noget som helst.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.