Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle tilførsel

Viktor
 Share

Recommended Posts

for at vide hvor meget batteritid en solcelle tilføjer et setup tager man solcellens effekt i watt og ganger med antal timer med effektiv sol pr. dag. Så har man watt timer og kan lægge det til det tilsammen tilrådige antal wh? Am I right?

Re: Solcelle tilførsel Sådan da. Hvis man vil beregne det helt nøjagtigt skal man tage hensyn til at når solcellen lader mistes noget af effekten i batteriet, mens der for den del der bruges direkte af forstærkeren mens den lader ikke er noget tab. I princippet tager forstærkeren først fra solcellen, og hvis den ikke kan få nok strøm derfra tager den fra batteriet i stedet. Det er faktisk en solcelles vigitgste funktion til det brug vi snakker om her, nemlig at skærme batteriet mod afladning. Der er også betragtelige tab når solen ikke er højt på himlen eller når solcellen ikke er viklet korrekt men det afhænger af solcellens type. For en nemheds skyld regner jeg krystallinske solceller for at have 6 effektive ladetimer, og amorfe for at have 9 effektive ladetimer når vi er tæt på sankt hans som på Roskilde hvor solen er fremme ca. 17 timer om dagen. EDIT: og når jeg snakker effektive ladetimer, mener jeg faktisk batteriafskærmningstimer istedet. Tabet ved ladning af batterier er ca. 2/3. Så den effektive tid for batteiladning er kan siges at være henholdvis 4 og 6 timer ved nominel effekt istedet.

Re: Solcelle tilførsel Det er nu ikke helt så ligetil, som du foreslår Viktor. For det første er størrelsen 'effektive soltimer' et ret fluffy begreb. F.eks. yder solcellerne stadig strøm, når der går en sky for solen (om end ikke nær så meget) For det andet flytter solen sig. Så vidt jeg kan se er jeres solceller fast monteret i vandret position, hvorfor de ikke vil yde så meget morgen og aften. For det tredje er solcellernes nominelle effekt et 'perfekt verden'-scenarie. I praksis giver cellerne stort set altid mindre end de lover - dette skyldes bl.a. at de fleste laderegulatorer ikke justerer ladespændingen til solcellernes 'optimum'. Hvis man virkelig er feinschmecker kan man investere i en dyrere laderegulator med Maximum Power Point Tracking (MPPT - se http://da.wikipedia.org/wiki/Mppt), som giver mere juice.. Saturnus tommelfingerregel virker ret realistik. Men der er meget at hente ved at dreje panelet efter solen.

Re: Solcelle tilførsel Ja, der er mange faktorer der spiler ind. Jeg har dog prøvet at lave et nogenlunde udkast til beregninger i mit excel-ark :) Måske jeg skulle give mulighed for at vælge eller afklikke nogle af de har variable

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.