Jump to content
Festivalanlæg dk

LYS MEGATRÅD

Alfred
 Share

Recommended Posts

DEL KOMPONENTER, LINKS, TIPS OG BILLEDE AF JERES SETUP!

Synes der mangler et generelt overblik over "godt lys". Det virker som om de fleste bruger de klassiske 5m LED RGB strips i den ene eller anden facon, men det kunne være lækkert hvis folk delte forskellige opsætninger, ninjatricks osv.

Derudover ville det være lækkert hvis folk delte, hvad de havde af moving heads, LED bars, strobes, spots osv. Hvor meget strøm bruger de? Hvordan er de tilsluttet? 12V, 220V eller andet? 

Jeg kan da starte med at dele vores setup:

2 stks. moving heads De er gået ud af produktion, men kunne købes her. Købt af @frederikvoss1. Lidt noget kinabras, men de fungerer fint i vores setup og giver et fint wash lys. De kører 12V og 24V internt, så i har har vi blot smit et 24V boost modul i hver af dem. Sænker vægten en hel del og samtidig minimeres strømtabet i en inverter. 

10m LED RGB. Den klassiske som vi efter 3 år på Ros, nok heller ikke kommer til at få monteret lækkert i år. Målet er at nedsænke en rille de løbe i, men om vi når at få det gjort bliver spændende. Det er styret af en af controller også fra Aliexpress. LED fandt jeg billigst her.

10 hours ago, Klinke said:

God ide.

Vi har 5m RGB LED i låget og i bunden som er forbundet via en splitter og styres af en music controller
Desuden er der 2 RGB LED dioder i forlygterne, som er loddet på den ene strip. Baglygterne har nogle hvide LED dioder og styres af en tilsvarende music controller

12027657_552890701532121_4636729271675564653_n.jpg

På tide der kommer noget update fra jer! Har gået og ventet og ventet på hvad der ville ske!:D

8 hours ago, Ganon said:

På tide der kommer noget update fra jer! Har gået og ventet og ventet på hvad der ville ske!:D

Der er desværre ikke sket så meget til i år, tiden har desværre ikke været til det. Men der er lavet lys i for- og baglygter og fikset lidt bedre mulighed for mobilopladning, desuden er der købt et stort batteri, så basen til at udvide med et par cuboer er der :)

Vi har i år taget 4x 54w PAR Lamper med samt 6x 35w hvide strober + 2x 25w rgb strober. Stroberne er geniale og vi fik dem til 75kr stk. Alt i alt voldsomt meget lys det hele giver, men vores anlæg er også 9 meter bredt og 3.5 meter højt, så lidt skal der jo til. Par lamperne kører på 12v, mens stroberne kører på 230, da det ikke var muligt at fjerne inverteren i dem.

desværre har stroberne ikke dmx, men hvis vi får tid laver vi en manuel forbindelse mellem dem så de blinker i takt.

alt i alt ca 500w led, men min erfaring med lys er at de bruger en hel del mindre end det angivede. Især med rgb hvor det kun er ved Hvidt lys (alle 3 farver på max) der trække så meget strøm. Dertil kommer at lyset blinker, og derfor ikke bruger strøm i den tid hvor det ikke lyser.

Kan smide nogle billeder op når vi er færdige. 

16 hours ago, frederikvoss1 said:

Især med rgb hvor det kun er ved Hvidt lys (alle 3 farver på max) der trække så meget strøm.

Køb da 5m varm hvid led bånd for en 70'er kroneseddel :) Ikke så meget pga strømforbruget, tænker i har nok ;) Men det giver et væsentligt pænere lys :)

6 minutes ago, William said:

Køb da 5m varm hvid led bånd for en 70'er kroneseddel :) Ikke så meget pga strømforbruget, tænker i har nok ;) Men det giver et væsentligt pænere lys :)

Det var ikke ment som at vi brugte rgb lamper til Hvidt lys. Det var bare får at sige at strømforbruget kun er på max når en rgb lampe lyser Hvidt. Når det lyser andre farver er det langt mindre strøm der bruges.

On 25/5/2016 at 16:32, frederikvoss1 said:

Vi har i år taget 4x 54w PAR Lamper med samt 6x 35w hvide strober + 2x 25w rgb strober. Stroberne er geniale og vi fik dem til 75kr stk. Alt i alt voldsomt meget lys det hele giver, men vores anlæg er også 9 meter bredt og 3.5 meter højt, så lidt skal der jo til. Par lamperne kører på 12v, mens stroberne kører på 230, da det ikke var muligt at fjerne inverteren i dem.

desværre har stroberne ikke dmx, men hvis vi får tid laver vi en manuel forbindelse mellem dem så de blinker i takt.

alt i alt ca 500w led, men min erfaring med lys er at de bruger en hel del mindre end det angivede. Især med rgb hvor det kun er ved Hvidt lys (alle 3 farver på max) der trække så meget strøm. Dertil kommer at lyset blinker, og derfor ikke bruger strøm i den tid hvor det ikke lyser.

Kan smide nogle billeder op når vi er færdige. 

Ville være fedt med lidt links :) 

On 25/5/2016 at 00:30, RoskildeElite said:

Movingheads og scannere osv, er direkte spild af tid og strøm, der er ikke rigtig noget de kan reflektere på, og du får derfor ikke det optimale ud af dem, har selv prøvet :P 

Jeg sværger til led bånd og soundtolight controllere :)

Og tonsvis af romerlys :D

Enig i at de mister en del af deres effekt, men hvis de er rettet nedad giver det en fin nok effekt. At de enkelt gange helt "slukker" dansegulvet for lys kan også give en fed effekt. Men savner mest et par lamper der bare kan lyse op

Lurede lige ebay og faldt over de her moving heads:
http://www.ebay.co.uk/itm/NightSun-LED-Moving-Head-Beam-/142003202195?hash=item21100ce893:g:QMcAAOSw7ehXRCmw
Ser ud til at de bare kan tilsluttes direkte på 12v, har et forbrug på 13w og bliver sendt fra England (Så de sagtens kan nå at komme inden roskilde)
Står ikke selv og skal bruge dem, men tænkte at der måske var andre som kunne være interesserede :)  

• 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Jeg vil lige dele min og Kuvomba's lys ide for i år!
Vores hjemmelavede LED bar!
Mini var lavet af gamle lystofrørs armeratur og Kuvomba's var trækasser med et afskåret nedløbsrør dækket med blank folie inde i, med normal 5050 rgb indeni.
Det fungerede overraskende godt.

Mine var af to modeller, den ene hvor jeg havde monteret LED'en bagerst i lampen og lyste ud og den anden hvor der var en pind tværs over lampen som gjorder at LED'en lyste ind i lampen.

Kovumba kørte med model 2 på alle deres.

Model et var noget mere agressiv og lyste meget ud, hvor model 2 gav et bredere lys :)

Det koster sådan ikke en skid at lave og afhængigt af længden af lampen skal der ikke bruges meget LED i forhold til output af lampen.

Min oplevelse var at min lamper på 1.5 meter lignede noget med 5 meter led i.
Model 1 brugte omkring 3 meter led 2 x 1.5m og model 1 brugte kun 1.5 meter :)

WP_20160610_08_13_54_Pro_LI.jpg

WP_20160610_08_14_44_Pro.mp4

WP_20160610_08_29_50_Pro_LI.jpg

WP_20160610_08_30_07_Pro.mp4

WP_20160626_23_37_44_Pro.mp4

WP_20160628_22_24_42_Pro.mp4

WP_20160609_17_03_12_Pro.mp4

• 9 months later...
On 27/5/2016 at 20:04, Nicolajs said:

Har købt dem her: 

http://www.ebay.co.uk/itm/371516107186?euid=450ac40765f44eaab8030272a9c34bf0&cp=1

De sidder lige nu i tolden (satans).  Også 12V direkte. Har ikke kunnet finde nogen video eller noget, lidt et sats, men tror de giver fin effekt. 

Hvordan var de? Jeg går og overvejer at købe de samme til årets roskilde.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.