Jump to content
Festivalanlæg dk

Vil bassface være nok?

Worm
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Min camp og jeg har i år valgt at kaste os ud i at bygge et setup der hedder 1 x cubo 15 som bund og 1 jack12 som top, vi er dog lidt forvirrede ift. valg af forstærker( Nybegyndere sorry) Har kigget på pioneer gmd 8604 men tænker at den er overkill når vi kun har de 2 enheder at spile med, ville en bassface db.2.1 kunne klare jobbet fint, og er det overhovedet et realistisk setup? 

- Mvh Magnus 

Personligt er jeg rigtig glad for pioneeren og jeg oplever at den har et lavere forbrug end da jeg selv kørte med bassface forstærkeren. Jeg tror dog ikke at bassfacen har indbygget individuelt filter så i kan dele mellem top og bund hvilket er vigtigt.
Jeg ville vælge GM-D8604'eren. Det er en lækker forstærker

Jeres cubo i kanal A og jeres Jack12 i kanal B. Cubo med et Lowpass filter på ~110Hz (spil nogle nogle og skrug lidt op og ned for frekvensen og find ud af hvor det lyder bedst men cirka 110Hz er hvad den burde få) modsvarende skal jeres Jack12 have et highpass filter på samme frekvens så den kun spiller fra den frekvens og op.

Det er et kanont lækkert setup, jeg vil dog anbefale jer at investere i en miniDSP til lidt eq af Jack12 og cubo'en og det gør rigtig meget for lyden. Hvis ikke der er budget og slet ikke tid til det i år så overvej det til næste år :)
Men altså igen, rigtig fornuftigt setup der kan spille tordnende højt.

Mange tak for hurtigt svar! 

Kommer dog lige med et par ekstra spørgsmål...

Syntes det lyder bedst med GMD 8604'eren..men den er bare lidt dyr...hvad med bassface 4.2? Det er både en D klasse og har lowpass og highpass filter, vi har faktisk også en maxamp fra sidst år som jeg tænkte kunne trække jack12'eren om dagen hvor der ikke er brug for så meget power? også koble jack12'eren og cuboen sammen på bassfacen når der var brug for det :-) 

Lige et side spørgsmål som måske mere hører til i højtaler tråden, men anyway....

Kan disse peizo horn bruges til et melded array? http://www.thomann.de/dk/monacor_mpt_016.htm   

Er det overhovedet pengene og tiden værd at bygge et melded array ift. et kompressions horn? 

Skal der sådan stof agtigt ind i jack'en? hvis ja, hvilket? 

Hvordan er det lige det der med delefilter fungere? 

29 minutes ago, Worm said:

Syntes det lyder bedst med GMD 8604'eren..men den er bare lidt dyr...hvad med bassface 4.2? Det er både en D klasse og har lowpass og highpass filter, vi har faktisk også en maxamp fra sidst år som jeg tænkte kunne trække jack12'eren om dagen hvor der ikke er brug for så meget power? også koble jack12'eren og cuboen sammen på bassfacen når der var brug for det :-) 

Lige et side spørgsmål som måske mere hører til i højtaler tråden, men anyway....

Kan disse peizo horn bruges til et melded array? http://www.thomann.de/dk/monacor_mpt_016.htm   

Er det overhovedet pengene og tiden værd at bygge et melded array ift. et kompressions horn? 

BassFace Db4.2 skulle være fin. Kompressionshorn er at foretrække. Spredningen bliver ikke lige så god, men det er helt klart både billigere og bedre :)

Alt det andet omkring Jack står i planen, hvis I køber den. 

19 hours ago, Nicolajs said:

Vær dog opmærksom på at CD-horn er røv at skære og ikke mindst samle. 

Og hvis du bruger ASD-driver husk at køb sådan en fætter her http://www.adamhall.com/index.php?set_language=en&cccpage=project_27&set_product_extid=ES2BA&parid=65. :)

Vi har et par tømre og snedkere på holdet så den del står de heldigvis for , men tak for linket! Den havde jeg vidst overset, den er nu også bestil, tak;)

Jeg forstår dog stadig overhovedet ikke det med delefiltrene inde i jack12, ved godt hvad de skal bruges til og at der skal være et HPF og et LPF men fatter simpelthen ikke hvordan man laver det...Er det ikke muligt at købe to færdige filtre i europa? da jeg tvivler på at de kan nå at komme hjem fra speakerhardware og at det blive mega dyrt hvis tolden snupper dem? Har læst planerne flere gange efterhånden, men kan slet ikke få det til at hænge sammen i mit hoved..:(

On 27. maj 2016 at 17:11, Worm said:

Hvis i kun bygger en Jack og en Cubo, så smid da jeres maxamp på en hver, så har i både top og bund. Det noget med du kan lave lpf på maxamp, skal lige finde ud af der ?

2 hours ago, Ganon said:

Hvis i kun bygger en Jack og en Cubo, så smid da jeres maxamp på en hver, så har i både top og bund. Det noget med du kan lave lpf på maxamp, skal lige finde ud af der ?

Jeg er ret sikker på, at en maxamp20 ikke kan levere nok watt til at have nok kontrol over højttaleren i en Cubo15. Jeg kunne i hvert fald godt forestille mig, at det ikke kommer til at lyde godt.. :) Jeg ved i hvert fald, at en maxamp ikke lyder godt på en Behringer 212XL, men jeg kan altid blive overrasket! 

Vil da give det et forsøg, det kunne være fedt hvis det virkede ift. vores strømforbrug! 

Men ellers var min idé at lave 3 speakon stik, 1 til cubo i Bassface, også 1 til maxamp og 1 til bassface hvor man så kunne bare kunne skifte stikket sådan at jack12'en enten kan koblet til den ene eller anden forstærker :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.