Jump to content
Festivalanlæg dk

Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-)

emil4
 Share

Recommended Posts

I starten af sommeren, købe en af mine venner en "Block Rocker", og den har underholdt os i en del tid, og har været anlægget til de fleste udendørs fester gennem hele sommeren. Men for en måneds tid siden, blev jeg lidt træt af den, og jeg mente jo nok at det burde være muligt at bygge et bedre mobilt anlæg. Da kom jeg i tanke om at vores nabocamp til roskilde 2010 havde sådan et hjemmebygget anlæg...det så da ret cool ud. Men jeg har nu søgt i en uges tid om alt dette boominator, og roskilde anlægs halløj :P (og fandt til og med denne seje side) og ville nu høre jeres mening om det jeg er kommet frem til, og om i kunne svare på nogen af mine spørgsmål? 1x AMP6-BASIC http://shop.41hz.com/shop/item.asp?itemid=43&catid= 2x SP-10/100PA http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-pa10-12/vnr/102490/ 2x Piezohorn MPT-001 http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_313&products_id=9597 Har jeg brug for et delefilter af en slags? Jeg hører noget om, at Parrallere højtalerene fra 8Ohm til 4Ohm, hvordan gør mand det, og hvorfor er det nødvendigt? Ellers ville jeg vide om der var ting i ville anbefale, eller fraråde, ting jeg mangler, eller nogen tips of tricks der kunne hjælpe mig? Tak på forhånd :-D

Reply To: Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-) Hvorfor ikke bare bygge en boominator? Det er et fantastisk design og fordelen er jo at designet er gennemtestet og du kan nemt få hjælp fra en masse mennesker..

Ved at parallel-forbinde 2 8ohms højtalere "ser" forstærkeren en lavere impedans(modstand), altså 4ohm og den yder dermed et højere output -> altså mere lyd og selvfølgelig også et højere strømforbrug!

Reply To: Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-) Jeg tror også jeg har tænkt mig at bygge efter boominator designet, det virker som om det bare fungere. Men jeg har simpelthen ikke råd til 4 af de højtalere, tror du det går med kun to? ..Og hvis jeg kun bruger to højtalere, har jeg så stadig brug for at Parallel-forbinde? Eller måske er der nogen der ved hvor man kan købe højtalerne i 4ohm? Der er os' lige nogen små detaljer jeg ikke rigtig har kunne finde noget på: Hvordan sætter man en tænd/sluk, eller en Sleep/mute knap på Amp6'en? Har man brug for en volume knob, hvis man alligevel kun bruger ipod? Og, det ville være sejt hvis jeg kunne oplade mine ting imens, er det muligt?

Reply To: Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-) Hmm, de Monacor du linker til koster jo næsten det dobbelte af HP10w, så forstår ikke hvorfor du ikke skulle ha' råd?

Hvis du kun skal bruge 2 drivers, så får du et væsentligt lavere output, men selvfølgelig også et lavere strømforbrug.. Har du kun råd til 2 woofers så kan det godt anbefales at bygge en halv boominator nu og så den anden halvdel når du har råd.. Der sidder en række jumpers på forstærkeren som styrer forstærkerens tilstand, fx mute og idle.. I min har jeg simpelthen bare en nøglekontakt der tænder og slukker for strømmen, hvilket jeg syntes var det nemmeste :) Nej, du har ikke brug for en volume pot da du bare styrer volumen med din iPod.. Hvis du skal oplade fra din boombox skal du bare bruge cigarettænder-stik fra fx. elextra.dk.. Det koster omkring 50kr og sluttes bare direkte på batteriet.. Overvej solpaneler da det trækker meget mere strøm at oplade en tlf end en Amp6basic forbruger..

Reply To: Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-) Tak :) - Nogen Solpaneler du kan anbefale? :) Mener det her må være højtaleren de fleste bruger, er det den "rigtige"?, de er i hvertifald i en meget mere acceptable pris :D http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/bas-s97514/10-tum-c96816/paudio-hp-10w-p78414/ Har også fundet dette delefilter fra Thansen: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5568033214&n=1200267216&pn=1220458233 Er det brugbart? for jeg forstår ikke rigtig hvordan jeg skal koble diskanten til, og det er et emne, som folk ikke rigtig skriver om :/ ..Men det som forvirrer mig allermest, er når jeg hører alt om spoler og resistorer osv. kan du forklarer mig det? Hører noget om at man skal have en Resistor, inden Diskanten? Og noget med at det er unødvendigt at højtalerene kommer under 100Hz, hvordan undgår man det? :)

Reply To: Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-) Først og fremmest, du behøver ikke noget delefilter. Du kan maximalt ha' brug for et par 0.22mH spoler til at begrænse hvor langt op wooferne spiller inden tweeterne tager over. Det er vigtigt at du vælger piezo tweeters og gerne nogen der kan nå ned omkring 2500-3000hz.. Grunden til du ikke har brug for et delefilter er at HP10w ruller pænt af omkring 3khz så du skal have tweeters til at overtage derfra.. HP10w er iøvrigt de helt rigtige at bruge i en Boominator.

Piezo'en kobles simpelthen bare på parallelt med wooferen dvs uden om en evt. spole.. Modstanden er simpelthen for at tage "skarpheden" af tweeteren.. Nogen piezo tweeters kan godt have en lidt kras og skarp metallisk lyd og den prøver man så bla. at dæmpe med en modstand - der er det bedste råd simpelthen bare at prøve sig frem.. Start med fx 27/33ohm og bevæg dig opad indtil du synes det lyder bedst :) Grunden til de 100hz er at når man spiller musik udendørs kan det slet ikke betale sig at spille lavere frekvenser da de næsten ikke kan høres.. Man tuner derfor kabinettet til fx 82hz i det originale Boominator design (69hz i det nye så vidt jeg husker) og får så derfor et 3db peak lige omkring 160/140hz hvor kicket i bassen er størst.. Når hjernen så hører det kick "tror" den at der er mere bass til stede og dine ører vil automatisk høre det som en dybere bass (kort forklaret) Makes sense? :)

Reply To: Jeres mening, hjælp, og en masse spørgsmål til :-) Jeg tror jeg forstår :-) Mange tak Virker den her Piezo tweeter?: http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_313&products_id=9938 Og den her Spole?: http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=6046 Men jeg er lidt i tvivl om, hvad det så er jeg gør, for at holde højtalerene under 100Hz? Og Jeg forstår desværre ikke rigtig hvad du mener med at Parallel-forbinde med wooferen? Men jeg gætter mig lige lidt frem her: Betyder det at jeg tager (+)tweeter1 til (+)Woofer1 og (-)tweeter2 til (-)woofer2, og så de ubrugte ledninger til amp6'en? :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.