Jump to content
Festivalanlæg dk

Tyveri - Nye tider

Nicolai Grymer
 Share

Recommended Posts

Jeg har set et tidligere opslag angående tyveri, men jeg synes ikke rigtig, at det appellerede til større vogne.

Hvis ens vogn er 2x1 meter og så 2,5 meter højt, er der så en standard procedure, som man følger for, at undgå tyveri, eller er der færre tyve, der går efter store anlæg?

Vi har nogle døre bagpå til vognen til batterier og forstærker. Forstærkeren er skruet fast og det er en meget atypisk skrue, så tænker den er lidt svær at pille ud. Jeg læste et andet sted, at det er en god ide at skrue batterierne fast, så de ikke kan stjæles heller. De her døre i min vogn er også låst af, men låsene er ikke noget at råbe hurra for. De er nok kun 4-5mm tykke, og det er nu det der gør mig mest nervøs. Burde jeg være det?

Vi har også tænkt os at låse vognens styrpind fast, hvilket låser forhjulene og derved forhindre vognen i at stikke af. Den vejer i forvejen 600-700 kg, så tænker heller ikke, at hele vognen er i så stor fare.

Tager folk boltsakse og skruemaskiner med i missioner om at stjæle? :o I hope not

På sidste års roskilde havde jeg indbrud i mit telt 2 gange mens jeg lå og sov. Anlægget stod i samme telt, og var 1,6m*0,8m*1,5m (så rimeligt stort), de gik dog efter alt alkoholen istedet for anlægget. Blev dog også pænt nervøs for det, og endte med at binde mig selv fast til anlægget hver gang jeg skulle sove, hvilket måske var lidt ekstremt :D pointen er, efter min oplevelse bliver mellemstore anlæg ikke sådan lige stjålet.

Vi smed en lille GPS-tracker på vores anlæg (har eget batteri til 14 dage) således at man kunne smide et taletidskort i den, og derved "ringe til anlægget" og få de præcise korrdinater inkl hastighed og batteriniveau :)
Vi benyttede det dog mest til promovering af fest "Ring til det her nr. så ved du hvor festen er!" 
Men det er helt klart en effektiv lille dims, og hvis man sætter den et sted man ikke lige spotter, så har du altid styr på hvor din baby befinder sig ;)
vi brugte denne :)
https://firstshop.dk/home/88-tkstar-gps-tracker.html

10 hours ago, Nicolai Grymer said:

Jeg har set et tidligere opslag angående tyveri, men jeg synes ikke rigtig, at det appellerede til større vogne.

Hvis ens vogn er 2x1 meter og så 2,5 meter højt, er der så en standard procedure, som man følger for, at undgå tyveri, eller er der færre tyve, der går efter store anlæg?

Vi har nogle døre bagpå til vognen til batterier og forstærker. Forstærkeren er skruet fast og det er en meget atypisk skrue, så tænker den er lidt svær at pille ud. Jeg læste et andet sted, at det er en god ide at skrue batterierne fast, så de ikke kan stjæles heller. De her døre i min vogn er også låst af, men låsene er ikke noget at råbe hurra for. De er nok kun 4-5mm tykke, og det er nu det der gør mig mest nervøs. Burde jeg være det?

Vi har også tænkt os at låse vognens styrpind fast, hvilket låser forhjulene og derved forhindre vognen i at stikke af. Den vejer i forvejen 600-700 kg, så tænker heller ikke, at hele vognen er i så stor fare.

Tager folk boltsakse og skruemaskiner med i missioner om at stjæle? :o I hope not

Hvordan har i tænkt jer at låse styrepinden fast. Jeg tror vi har den samme vogn (Ravendo 1x2), men vi har ikke kunnet finde noget som så ordentligt ud med hensyn til ankere og sådan

2 hours ago, Kehlet said:

Hvordan har i tænkt jer at låse styrepinden fast. Jeg tror vi har den samme vogn (Ravendo 1x2), men vi har ikke kunnet finde noget som så ordentligt ud med hensyn til ankere og sådan

Ved brug af en cykel lås og så en stor "krog" af en art på vognens side. Så når styrepinden er oppe og låsen sidder på, så vil vi sørge for at den ikke kan komme ned igen. Et alternativ var at vi ville bore et hul i fælgen og igen bruge en cykellås af 1cm diameter :)

3 hours ago, SortePer said:

Vi smed en lille GPS-tracker på vores anlæg (har eget batteri til 14 dage) således at man kunne smide et taletidskort i den, og derved "ringe til anlægget" og få de præcise korrdinater inkl hastighed og batteriniveau :)
Vi benyttede det dog mest til promovering af fest "Ring til det her nr. så ved du hvor festen er!" 
Men det er helt klart en effektiv lille dims, og hvis man sætter den et sted man ikke lige spotter, så har du altid styr på hvor din baby befinder sig ;)
vi brugte denne :)
https://firstshop.dk/home/88-tkstar-gps-tracker.html

Den er bare lige lidt over budgettet. Tror du man kan finde billigere løsninger?

Hvordan sørger i for at folk ikke kommer ind i anlægget?

37 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Den er bare lige lidt over budgettet. Tror du man kan finde billigere løsninger?

Hvordan sørger i for at folk ikke kommer ind i anlægget?

Sagtens :) Vi fandt bare den vi mente kunne holde længst, og var bedst til vores behov (kort responstid og nem betjening) 
Men der findes mange lignende produkter (de sælges ofte til hunde og andre "fritløbende dyr" ) 

Vi lavede et skab til al' elektronikken, og satte en kode-hængelås på :)
det er ikke den højeste sikring, men det sørger stadigvæk for at holde folk ude af de vigtige dele.
(Og synes jeg folk på rosklde har god respekt for de større anlæg, med campnavne på og lign :) )  

1 hour ago, SortePer said:

(Og synes jeg folk på rosklde har god respekt for de større anlæg, med campnavne på og lign :) )  

Så det gælder om at have et tydeligt navn på vognen? :D Vi har blot et kæmpe dødninge hovedet på 2x2 meter, men intet navn. Man må håbe. Jeg tror jeg skal skaffe mig nogle tykkere låse, da dem jeg bestilte (troede de var større) er lavet til kufferter.

Vi har hvert år 2 jordspyd på 40 centimeter (forvoksede telt-pløkker) som vi banker ned i jorden i hver sin retning. Spyddende har en ring i enden hvor vi sætter en kæmpe hængelås fast, så de ikke kan trækkes op af jorden. (Illustration på billedet)

Og så bruger vi en forsikret cykellås/MC-lås som vi sætter fast til vognens for-aksel og styrepinden. Umiddelbart tænker jeg ikke at nogen har nosser til at stjæle en konstruktion på 750 kilo på 2x1x3.3 meter, men vi sover bedre om natten :)

Du kan altid anskaffe dig en GPS tracker til 200 kroner, så du har ekstra styr på det.

jordspyd.jpg

On 6/6/2016 at 15:14, OliverG said:

Vi har hvert år 2 jordspyd på 40 centimeter (forvoksede telt-pløkker) som vi banker ned i jorden i hver sin retning. Spyddende har en ring i enden hvor vi sætter en kæmpe hængelås fast, så de ikke kan trækkes op af jorden. (Illustration på billedet)

Og så bruger vi en forsikret cykellås/MC-lås som vi sætter fast til vognens for-aksel og styrepinden. Umiddelbart tænker jeg ikke at nogen har nosser til at stjæle en konstruktion på 750 kilo på 2x1x3.3 meter, men vi sover bedre om natten :)

Du kan altid anskaffe dig en GPS tracker til 200 kroner, så du har ekstra styr på det.

jordspyd.jpg

Det er en sindsyg god ide! Veltænkt!

Jeg tror at vi sætter en cykellås på styrpinden, så den altid sidder i lås, og siden styrpinden styrer bremserne, så vil bremserne være slået til, hvis styrpinden ikke er slået ned. Det er en fix lille vogn, og jeg tror ikke folk løfter 800-1000 kg.

Så ville mit værste mareridt være, hvis folk kom med en boltsaks, og stjal indmaden eller låste styrpinden op.

On 6/6/2016 at 15:14, OliverG said:

jordspyd.jpg

Hvor kan man købe de jordspyd henne? :) Tror jeg vil kopiere den ide ;)

Just now, Victor said:

Jeg har set dem i Harald Nyborg. Du kan også købe de pæle, som normalt bruges til elektriske hegn. De er relativ billige og virker helt fint. Bare tag en forhammer med, så de kan bankes ordenligt ned

21 hours ago, Victor said:

Jeg har fået mine af min Onkel som udlejer store beduin-telte til fester mm. De er ikke til at finde i byggemarkeder, da de som oftest kun bruges til de stof telte, og de er størrelsen under dem som bruges på cirkus-telte. Men jeg fandt denne side:
http://saratelte.dk/teltudlejning/diverse-teltdele/

Scroll halvvejs ned på siden, der står at man kan købe jordspyd af dem. Det er nøjagtig de samme jeg har, og de er rigtig effektive eftersom ringen er svejset på pløkken. Jeg ved at de mest normale jordspyd er dem hvor spyddet er blevet varmet op og så bøjet ned for at danne ringen, men disse ringe er alt for små til at få en ordentlig hængelås igennem, så du skal helt klart gå efter de spyd på den side ovenfor :)

Men altså, hvis tyveknægte medbringer en stor nok boltsaks, så kan alt på Roskilde jo desværre stjæles, så sørg for at have en forsikret lås.

Håber det hjalp

Update: http://www.campingshop.dk/produkt/ploek-storm-t-model-med-ring-50-cm.aspx

(Ikke helt de samme, men hvis det første link ikke svarer, så har du en mulighed her)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.