Jump to content
Festivalanlæg dk

Tykkelse af strømkabel til GM-D8604

baune93
 Share

Recommended Posts

Hej. Mit spørgsmål er ret så simpelt, hvad skal tykkelsen være på kablet der giver strøm til min pioneer forstærker. Havde tænkt mig at køre 2,5mm, men kan læse mig frem til jeg nok skal have fat i noget tykkere kabel omkring 4mm? Og hvor kan man købe sådan noget billigt? :)

ideelt set skal du have noget af den tykkelse som passer lige akkurat i terminalen :P men for at være konstruktiv, så er der en rigtig fed butik i Glostrup kaldet: Autobixen. Lige på hovedvejen med en stor grøn bil på toppen. Jeg fik 8m af den tykkelse du skal bruge for omkring 180.

Det er slet ikke nødvendigt. Det kommer selvfølgelig også an på, hvor lange ledninger du har. 

Vi ved, at forstærkeren cirka bruger 5-6 ampere ved fuld smæk. Lad os bare antage, at i peaks så trækker den 50 ampere, hvilket jeg er ret sikker på, den slet ikke nærmer sig, når man spiller musik. Ved at bruge en online beregner, så vil du få et energitab på under 2 %, hvis dit kabel er 40 cm langt og 4 mm2, og den i gennemsnit trækker 50 ampere, bare for at være helt sikker.

Altså.. Med mindre dine kabler er flere meter lange, så er jeg ret sikker på, at 4 mm2 er rigeligt. Føler du for det, så er 6mm2 også ganske udemærket. Vi har brugt 4mm2 i vores anlæg, og ledningerne blev ikke varme og det hele spillede ganske nydeligt. 

Kehlet foreslår kabel, som er cirka 35mm2, og det må jeg sige er ok meget overkill ;) 

7 minutes ago, Alex said:

Kehlet foreslår kabel, som er cirka 35mm2, og det må jeg sige er ok meget overkill ;) 

Haha, hvis der er noget som beskriver det her forums attitude, så må det da være overkill :D jeg kan bare godt lide når alt passer præcis. Vidste dog ikke at man kunne bruge så tynde ledninger sikkert. Vi gjorde det sidste år, og jeg var konstant bange for at futte lortet af!

Jeg brugte sidste år pga. tidspres, standart mikrofonkabel til hele lortet, inkl. min pioneer. Ved ikke hvad tykkelse de har men det er sådan at man skal passe på med et knække ledningen over når man afisolerer.  

Siger ikke at det er en god ide at følge mit eksempel, det var trods alt en nødløsning dagen før vi tog afsted, men det fungerede fint. Det eneste jeg bemærkede var at den hakkede i bassen når der blev spillet sange med meget af dét. Det var selvfølgelig røv nederen, men det jeg vil frem til er at man altså ikke behøver at bruge træstamme-kabler som nogen bruger. :)

VIl måske endda sige at 4mm2 også for meget, men så sover man godt og er dækket godt ind hvilket er den lille prisforskel værd!  

2 hours ago, Nicolajs said:

Jeg brugte sidste år pga. tidspres, standart mikrofonkabel til hele lortet, inkl. min pioneer. Ved ikke hvad tykkelse de har men det er sådan at man skal passe på med et knække ledningen over når man afisolerer.  

Siger ikke at det er en god ide at følge mit eksempel, det var trods alt en nødløsning dagen før vi tog afsted, men det fungerede fint. Det eneste jeg bemærkede var at den hakkede i bassen når der blev spillet sange med meget af dét. Det var selvfølgelig røv nederen, men det jeg vil frem til er at man altså ikke behøver at bruge træstamme-kabler som nogen bruger. :)

VIl måske endda sige at 4mm2 også for meget, men så sover man godt og er dækket godt ind hvilket er den lille prisforskel værd!  

4mm2 er ikke for meget, men en passende størrelse. Jeg ville i hvert fald ikke gå under det, med mindre at mine kabler var 10 cm lange. 

At bassen hakkede er helt sikkert fordi, at der ikke kunne blive sendt nok effekt til den! 

Jeg synes alligevel, at det er ok friskt at trække strøm igennem et mikrofonkabel, den må jeg give dig. Især når der findes jeg ved ikke hvor mange meter ledning i et standard hus, som du bare kunne have kannibaliseret, haha :D

Det næste bliver vel at stå med en finger på batteriet og så stikke den i indgangen på forstærkeren, og så håbe på, at du kan lede nok strøm, haha :D Jeg giver gerne et shot stroh rom, hvis det lykkedes dig ;) 

1 hour ago, Alex said:

4mm2 er ikke for meget, men en passende størrelse. Jeg ville i hvert fald ikke gå under det, med mindre at mine kabler var 10 cm lange. 

At bassen hakkede er helt sikkert fordi, at der ikke kunne blive sendt nok effekt til den! 

Jeg synes alligevel, at det er ok friskt at trække strøm igennem et mikrofonkabel, den må jeg give dig. Især når der findes jeg ved ikke hvor mange meter ledning i et standard hus, som du bare kunne have kannibaliseret, haha :D

Det næste bliver vel at stå med en finger på batteriet og så stikke den i indgangen på forstærkeren, og så håbe på, at du kan lede nok strøm, haha :D Jeg giver gerne et shot stroh rom, hvis det lykkedes dig ;) 

Det var nu heller ikke ment som at det for meget i den forstand :)

Ifht. mikrofonkabel var det fordi jeg ikke havde tid til at købe andet, og havde ikke andet liggende end en rulle med det så gav den et skud :D Men som sagt var det ikke særligt smart.

Synes dog alligevel der er langt til at stikke fingeren i forstærkeren, men når nu du sådan smider et shot stroh på højkant lader jeg det gerne komme an på prøve ;)

Som altid kan de fleste af svarende findes i Manualen til jeres gear ;) 
der anbefales de givne kabelstørrelser alt efter afstand fra batteriet :) (Her går jeg så altid efter det laveste AWG angivet, der i Pioneer'ens tilfælde er 4AWG)
Efter en hurtig google-søgning på at få AWG til mm2 giver det en kabeeltykkelse på 21mm2 hvis du har mere end 11m kabeltræk, og ca 10mm2 hvis du har under 5m :)
Og Autobixen har helt klart nogle lækre Sinuslive 10mm2-kabler til fornuftige penge ;)  

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.