Jump to content
Festivalanlæg dk

Kondensator.

jenskann
 Share

Recommended Posts

Er der slet ingen herindre fra, som sætten en kondensator før deres forstærkere?

Jeg har ikke læst om nogen som bruger kondensatore herinde fra, en eneste gang. Er der nogen grund til dette, eller er det bare fordi folk ikke har behovet?

Jens

3 hours ago, KHesse said:

Hvad ville du opnå med det? Så vidt jeg har forstået vil blot en kondensator fungere som et HPF, så jeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt?

En kondensator, som i en elektrolyt som bruges til at forbedre strømudbyttet: http://carsound.dk/produkt.asp?id=11237&pk=43&produkt=Crunch_Powerkondensator_1.0F_m._display,_Sort

18 hours ago, jenskann said:

Er der slet ingen herindre fra, som sætten en kondensator før deres forstærkere?

Jeg har ikke læst om nogen som bruger kondensatore herinde fra, en eneste gang. Er der nogen grund til dette, eller er det bare fordi folk ikke har behovet?

Jens

Jeg bruger en, men jeg ved ikke hvor stor forskel det gør. Jeg investerede i det og nu sidder den der, hvilket jeg håber gør en forskel :P

Vi har også en kondensator i vores anlæg.

Jeg har bare undret mig over, at man hører så lidt om det herinde - for jeg kan se på det voltmeter, som vi har sat på anlægget før kondensater og forstærkere, at batteriet overhovedet ikke kan følge med, når der virkelig bliver spillet igennem.

Man sætter ofte en meget stor kondensator (1+farad) før forstærkeren i vilde bil anlæg med masser bas, fordi forstærkeren trækker så meget, at batteriet ikke helt kan følge med. Kondensatoren vil så derved fungerer som et lille batteri der holder indgangsspændingen stort set konstant (ligesom i et ensretter kredsløb), som altså lige kan tilføre ekstra strøm når der er behov. Dette redder også dit batteri over længere tid, da det ikke nødvendigvis bliver afladt helt grotesk når bassen har brug for strøm.

Ofte har forstærkere en kondensator til dette formål, og det vil derfor ikke være nødvendigt. Det vil altså kun være nødvendigt hvis din forstærker(e) har brug for mere strøm i peaks, end den indbyggede kondensator og strømforsyning kan afgive. Derfor er det altså ikke nødvendigt at smide en 6farad kondensator på en boominator, da forstærkeren simpelhen ikke trækker mere end den er bygget til.

@jenskann Nu bliver jeg lidt nysgerrig, hvordan er jeres set up?

Min filosofi har været at bygge et anlæg som yder rigtig godt, men som samtidig er utrolig strøm effektivt. Det har altid påvirket forstærker valg, samt hvilke højtalere jeg har bygget. Jeg er gået fra at bygge med en bilradio og bilhøjtalere som måske kunne spille 10-20 mennesker op, til henover årene til 50-100 mennesker, herefter 100-200, og nu væsentligt flere uden at bruge hvad der svarer til strøm som svarer til samme forøgelse. 

@quno

Vores setup er ikke meget anderledes end så mange andres tror jeg - den klassiske Pioneer og en klasse d monoblok.

vi er enige om, at der sidder små kondensatore i forstærkerne, men, og dette er bare ren getværk - jeg tror ikke de indbyggede kondensatore er  store nok, ja de er store nok til at forstærkeren kan fungere, men jeg tror ikke at de har det overskud, eller de er måske kun lige akkurat dimensioneret til at den kan spille tåleligt. Når de bruger det i store bilanæg, så gør de det vel med god grund - og da det i store træk er det samme vi kører med som i en bil (ja jeg ved godt vi har andre enheder osv.) så tror jeg der er god grund til at sætte en på.

Du kan sagtens have ret i, at det er overflødigt - ligegyldigt hvad skader det ihvertfald ikke at have en på.

igen, jeg er ingen ekspert - så jeg kan sagtens tage helt fejl :)

jens 

Jeg er ret sikker på, at det er overflødigt. Lav en blindtest og hør, om du faktisk kan høre forskel. 

Jeg har selv kørt med et setup bestående af en Pioneer og Bassface forstærker, og jeg kunne ikke høre, at forstærkeren skulle mangle power, når bassen slog hårdt, også selvom vi spillede på fuld drøn. 

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at et normal forbrugsbatteri på 60 Ah, ikke har noget imod at levere omkring 80 ampere i korte perioder. Startbatterier leverer gerne op mod 600 ampere, når du drejer nøglen, så forbrugsbatteri skulle meget gerne levere noget, som i hvert fald er i en faktor cirka 10 af det :)

Det kan sagtens være du har ret - det lyder jo fornuftigt nok det du siger.

jeg har bare undret mig over det i lang tid, derfor mit spørgsmål

noget andet jeg så undrer mig over - jeg læste et sted, at en kondensator på 1 Farad "dækker" 1000 watt - da vores monoblok kan levere lige deromkring, så lad os sige jeg "har brug for" bare 0,75 Farad for at være dækket ind.

en kondensator på 1 Farad af god kvalitet, er satme stor - så stor at der på ingen måde er "plads" til den i forstærkeren. 

Med hensyn til blindtesten - så tvivler jeg også stærkt på at jeg ville kunne høre bare den mindste forskel, så længe kabler osv er dimensioneret ordentligt.

@Alfred

så blev vi ihvertfald det klogere - ud fra hvad jeg kan læse, så er der en del flere faktorer der lige spiller ind, end jeg lige havde regnet med.

Men som jeg læser det, så er der heller ikke noget der tager skade af, at man smider en kondensator i - så det tror jeg stadig er planen(jeg er nok blevet stædig nu). Men vi har fået en forklaring på hvorfor der ikke er flere der bruger det.

6 hours ago, jenskann said:

Men vi har fået en forklaring på hvorfor der ikke er flere der bruger det.

Generel manglende viden. Som du selv siger skader det ikke. Strømmen i kondensatoren vil naturligvis kunne blive "trukket" hvis strømmen i batteriet ikke er stor nok.

Noget helt andet, som folk også tit ser gennem fingre med, er at syrebatterier i virkeligheden er utrolig ufordelagtige i sammenhæng med lyd. Ser du f. eks. Lithium-baserede batterier, vil de 35A kontinuerlig kun gå et par decivolt ned i spænding. Et syrebatteri derimod vil gå adskillige volt ned i spænding. Sammensætning er helt hovedløs, da netop lydudstyr er relativt sensitiv overfor en varierende indgangsspænding

1 hour ago, Alfred said:

Generel manglende viden. Som du selv siger skader det ikke. Strømmen i kondensatoren vil naturligvis kunne blive "trukket" hvis strømmen i batteriet ikke er stor nok.

Noget helt andet, som folk også tit ser gennem fingre med, er at syrebatterier i virkeligheden er utrolig ufordelagtige i sammenhæng med lyd. Ser du f. eks. Lithium-baserede batterier, vil de 35A kontinuerlig kun gå et par decivolt ned i spænding. Et syrebatteri derimod vil gå adskillige volt ned i spænding. Sammensætning er helt hovedløs, da netop lydudstyr er relativt sensitiv overfor en varierende indgangsspænding

Det gælder nok nærmere for større professionelle anlæg. 

Jeg tror ærlig talt ikke, at det giver en hørbar forskel at smide en kondensator på en BassFace eller Pioneer forstærkere. Hvis der virkelig var så meget at hente, så er jeg sikker på, at vi havde hørt meget mere om det på forummet over alle disse år. 

6 hours ago, Alex said:

Det gælder nok nærmere for større professionelle anlæg. 

Jeg tror ærlig talt ikke, at det giver en hørbar forskel at smide en kondensator på en BassFace eller Pioneer forstærkere. Hvis der virkelig var så meget at hente, så er jeg sikker på, at vi havde hørt meget mere om det på forummet over alle disse år. 

Ikke for at være spydig, men vi snakker helt basal viden om elektronik. Der bruges kondensatorer i nærmest alle elektriske komponenter ligefra Maxamps til strømforsyninger. At have en dedikeret kondensator i den sammenhæng som der diskuteres her er komplet logisk. At det ikke er noget man har hørt om her på forummet siger desværre mere om den (no offense) begrænsede vidensmængde som forummet her besidder. Dem med den største vidensmængde lærer ikke meget selv, de afgiver kun viden. 

Det er ikke et forsøg på at være selvhøjtidelig, jeg mener bestemt heller ikke jeg besidder en stor auditeknisk, akustisk eller elektroviden, men uanset hvad er resultatet at det ender med at blive meget ensidige svar folk giver. Men måske må man bare acceptere at det ikke er diyaudio og at folk bare vil have noget der spiller, selvom det måske ikke altid er den mest inspirerende løsning

Nu er jeg, ligeså vel som Viktor, en af de heldige mennesker, der er igang med en uddannelse indenfor det elektrotekniske :)

Jeg vil dog starte med at sige at jeg altid er meget påpasselig hvad angår de strømme og spændinger vi benytter os af i de givne anlæg (Og ikke mindst de mængder af energi der lagres i store kondensatorer) Og at jeg aldrig personligt har fået testet et større anlæg med/uden kondensator.

Men, med det sagt, er logikken bag kondensatoren at den kan aflades ekstremt hurtigt, gerne en faktor 10-100 gange hurtigere end almindelige batterier, og for den sags skyld bilbatterier. ;) 

Hvilket betyder at Kondensatoren kan give godee fordele, hvis man benytter sig af mindre forbrugsbatterier, der ikke har den store afladestrøm eller ikke er bygget til længere tids flukturerende afladning.

MEN! Hvis man er ude i at have en større batteripakke, til enten lastbiler eller store forbrugsbatterier (Nødstrøm el lign.) så begynder man at finde MEGET store strømme de kan aflades med. 

Derduover forøger du strømtrækket i det øjeblik at du parallelkobler flere batterier, hvilket betyder at hvis du har 2 batterier der kan afgive 100A i 1ms, kan du pludseligt afgive 200A i 1ms. 

Jeg ved at på mange af de større batterier, kan man gå ind og se afladestrømmene på deres Datasheets (Hurtig googlesøgning) og derved se hvad de kan håndtere ved forskellige varmegrader :) 

Derudover har vi selvfølgeligt kortslutningsstrømme, som oftest er oppe i 1000A-klassen (hvilket også kan givee eet indblik i hvor meget power der ligger bag sådanne batterier.

Det skal også siges at kondensatorer benyttes i biler af én meget simpel grund! De virker som "udglattere" hvilket betyder at du undgår generator-støj i dit bilanlæg, og du undgår at både batteriet og generatoren bliver overbelastet når du smider din 2000w+ dobbeltsvingspole monster af et smadderstempel til at spille "Bubble butt" men bilen cruiser ned af en stille villavej ;) 

MEN!
Konklusionen af denne længere afhandling er derfor;
Større batterier har oftest mulighed for at aflade langt større strømme og afsætte langt mere i peaks end små batterier

Kondensatorer kan derfor være en fordel hvis du har mindre batterier eller mindre batteripakker, hvor der kræves meget power i peaks, som batterierne kan havee svært ved at levere.

Der bliver lagret MEGET energi i 1Fahrad+ kondensatorer, så læs jeres lektier og gør det grundigt inden i begynder at lege for meget med sådan nogle monstre ;) 

Håber det gav lidt afklaring :D 

3 hours ago, SortePer said:

Nu er jeg, ligeså vel som Viktor, en af de heldige mennesker, der er igang med en uddannelse indenfor det elektrotekniske :)

Jeg vil dog starte med at sige at jeg altid er meget påpasselig hvad angår de strømme og spændinger vi benytter os af i de givne anlæg (Og ikke mindst de mængder af energi der lagres i store kondensatorer) Og at jeg aldrig personligt har fået testet et større anlæg med/uden kondensator.

Men, med det sagt, er logikken bag kondensatoren at den kan aflades ekstremt hurtigt, gerne en faktor 10-100 gange hurtigere end almindelige batterier, og for den sags skyld bilbatterier. ;) 

Hvilket betyder at Kondensatoren kan give godee fordele, hvis man benytter sig af mindre forbrugsbatterier, der ikke har den store afladestrøm eller ikke er bygget til længere tids flukturerende afladning.

MEN! Hvis man er ude i at have en større batteripakke, til enten lastbiler eller store forbrugsbatterier (Nødstrøm el lign.) så begynder man at finde MEGET store strømme de kan aflades med. 

Derduover forøger du strømtrækket i det øjeblik at du parallelkobler flere batterier, hvilket betyder at hvis du har 2 batterier der kan afgive 100A i 1ms, kan du pludseligt afgive 200A i 1ms. 

Jeg ved at på mange af de større batterier, kan man gå ind og se afladestrømmene på deres Datasheets (Hurtig googlesøgning) og derved se hvad de kan håndtere ved forskellige varmegrader :) 

Derudover har vi selvfølgeligt kortslutningsstrømme, som oftest er oppe i 1000A-klassen (hvilket også kan givee eet indblik i hvor meget power der ligger bag sådanne batterier.

Det skal også siges at kondensatorer benyttes i biler af én meget simpel grund! De virker som "udglattere" hvilket betyder at du undgår generator-støj i dit bilanlæg, og du undgår at både batteriet og generatoren bliver overbelastet når du smider din 2000w+ dobbeltsvingspole monster af et smadderstempel til at spille "Bubble butt" men bilen cruiser ned af en stille villavej ;) 

MEN!
Konklusionen af denne længere afhandling er derfor;
Større batterier har oftest mulighed for at aflade langt større strømme og afsætte langt mere i peaks end små batterier

Kondensatorer kan derfor være en fordel hvis du har mindre batterier eller mindre batteripakker, hvor der kræves meget power i peaks, som batterierne kan havee svært ved at levere.

Der bliver lagret MEGET energi i 1Fahrad+ kondensatorer, så læs jeres lektier og gør det grundigt inden i begynder at lege for meget med sådan nogle monstre ;) 

Håber det gav lidt afklaring :D 

Mange tak for dette :) 

I tilføjelse til SP's fine uddybende svar vil mange også opleve dyk i det elektroniske udstyr i resten af bilen hvis ikke der anvendes kondensator, forlygterne vil blinke, radioen kan såvel gå ud.
I den størrelse anlæg vi arbejder med her på siden er det slet ikke nødvendigt. Måske kan det gavne batteriet, det skal jeg ikke kunne sige? Mine batterier er fra 2011 så vidt jeg husker og de fejler absolut intet og jeg har aldrig kørt med kondensator.

Skal forresten også sige at jeg har lyttet til samme anlæg med og uden kondensator og der var zero hørbar forskel. Det kan være det kan tydes hvis man er tæt på grænsen for hvad batteriet kan tåle at aflades til? Dette gælder kun syrebatterier, men jeg kører heller aldrig mine batterier under 11,5V under belastning og de udlignes til cirka 12V. 

1 hour ago, William said:

Skal forresten også sige at jeg har lyttet til samme anlæg med og uden kondensator og der var zero hørbar forskel. Det kan være det kan tydes hvis man er tæt på grænsen for hvad batteriet kan tåle at aflades til? Dette gælder kun syrebatterier, men jeg kører heller aldrig mine batterier under 11,5V under belastning og de udlignes til cirka 12V. 

Grunden til, at vi proppede en i vores anlæg sidste år, var fordi at voltmeteret, som sidder før forstærkerene, i dybe basstød viste under 9v. Om det er voltmetret der ikke kan "følge med" skal jeg ikke kunne sige, men for at være på den sikre side proppede vi en i.

Just now, jenskann said:

Grunden til, at vi proppede en i vores anlæg sidste år, var fordi at voltmeteret, som sidder før forstærkerene, i dybe basstød viste under 9v. Om det er voltmetret der ikke kan "følge med" skal jeg ikke kunne sige, men for at være på den sikre side proppede vi en i.

Og hvis det har afhjulpet problemet så er alt jo fint :)
Hvilken størrelse batteri har i? Jeg kører med 180Ah vedligeholdelsesfrie forbrugsbatterier og oplever aldrig dyk. Spændingen ligger stabilt og ændre sig ikke. Jeg har 10m LED lys og en GM-D8604 og miniDSP. Kunne forestille mig at jeg ville se spændingen falde og stige hvis jeg brugte et lille standardbatteri, men kunne væres sjovt at vide.

Just now, William said:

Og hvis det har afhjulpet problemet så er alt jo fint :)
Hvilken størrelse batteri har i?

Vi havde en ordentlig bunke bil batterier med fra 60 til 100 aH. Netop bilbatterierne skulle jo netop kunne følge med, langt hen af vejen.

Jeg tror, at jeg skal prøve at måle med et bedre voltmeter, det kunne jo være meget "sjovt" hvis det bare er det, som den er gal med.

I år har vi 2 GM-D8604 og xzounds klasse D monoblok (Ja, jeg ved godt xzound ikke er toppen af poppen, men de lover altså +85% effektivitet i deres brugsforvirring/manual.) Og så har vi en masse blandet lys, jeg har ikke helt besluttet mig for, hvad der ryger på, og hvad der ikke gør.

1 minute ago, William said:

Bilbatterierne kan ganske rigtigt levere en stor startstrøm, men de taber spænding enormt hurtigt, så tror det er der problemet ligger. Havde i parallelforbundet dem eller?

Nej, dem spillede vi bare på enkeltvis. Jeg bliver da lidt nysgerrig nu, så jeg tror da jeg skal hjem og prøve, at smide et forbugsbatteri på, og se hvad der sker.

1 hour ago, jenskann said:

I samme omgang vil jeg da også sige, at selv vores batteribank på 380AH nødstrømsbatterier, trækker en Pionner, Bassface, moving heads, LED og USB-opladere en del. Syrebatterier er bare ikke særlig smarte på det punkt. Vores kunne snildt dykke til 10.5V-10.8V hvis ikke mindre og alligevel stabilisere sig til 13V. Som man kan se i denne video ved 0:41 og frem, kan man se hvor voldsomt syrebatteriet dykker. Derfor er netop LiFePO4 og andre lithium-batterier overlegne på det punkt

7 hours ago, Alfred said:

Syrebatterier er bare ikke særlig smarte på det punkt. Vores kunne snildt dykke til 10.5V-10.8V hvis ikke mindre og alligevel stabilisere sig til 13V.

Nu skal det lige siges, at jeg ingen haj er til det her festival anlægs byggeri - men når du kan aflæse 10.5-10.8V, så får forstærkerene vel ikke altid de 12-13V vi gerne vil have dem til at have til rådighed altid?

I øvrigt meget sjov video - det virker satme som om det er en større videnskab sådan nogen batterier.

4 hours ago, jenskann said:

Nu skal det lige siges, at jeg ingen haj er til det her festival anlægs byggeri - men når du kan aflæse 10.5-10.8V, så får forstærkerene vel ikke altid de 12-13V vi gerne vil have dem til at have til rådighed altid?

I øvrigt meget sjov video - det virker satme som om det er en større videnskab sådan nogen batterier.

Nej, præcis. Det er netop der er tragisk i den her festivalverden: at vi giver utrolig sensitivt udstyr (forstærkere, DSP'er osv.) en total uregelmæssig spænding. Jeg forklarede det i en anden tråd, men det er netop der LiFePO4 er fordelagtige, fordi de holder en spænding på 12.8V uanset belastning (mere eller mindre) helt ned til 80-90% afladt

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.