Jump to content
Festivalanlæg dk

En fælles måde at måle strømforbrug?

Share

Recommended Posts

Jeg har fået en del henvendelser omkring min forstærker, som mange påstår ikke er effektiv.

Jeg driver 2 toppe og 2 15" bashorn fra den og mit clampmeter som måler strømbruget i sekundet svinger mellem 15-30 mens bassen slår. Når der er optakt så hviler den på 8-13. Dette er skruet helt op, før enhederne begynder at briste. Forstærkeren har ellers ikke noget imod at skrue mere op. Det er en JL audio HD900/5

Det er en digital forstærker og fabrikantens fremviste resultater viser en ekstremt strømbesparende forstærker. Så min umiddelbare tanke er, at vi måler på forskellige måder!

Hvordan måler i jeres forstærkers forbrug. Jeg bruger et dyrt clampmeter, der måler mængden af strøm overført af kablet.

Jeg har en af dem her på hvert kabel til hver forstærker (https://www.amazon.co.uk/DROK-Voltmeter-0-199-9V-Backlight-Detector/dp/B0155WPN3G/ref=sr_1_fkmr2_3?ie=UTF8&qid=1464856972&sr=8-3-fkmr2&keywords=dork+200a+meter)

De virker helt fint til at regne ud hvor mange ampere man bruger, og så holder det samtidig styr på batteriets spænding, så vi ved hvornår vi skal skifte

32 minutes ago, Kehlet said:

Jeg har en af dem her på hvert kabel til hver forstærker (https://www.amazon.co.uk/DROK-Voltmeter-0-199-9V-Backlight-Detector/dp/B0155WPN3G/ref=sr_1_fkmr2_3?ie=UTF8&qid=1464856972&sr=8-3-fkmr2&keywords=dork+200a+meter)

De virker helt fint til at regne ud hvor mange ampere man bruger, og så holder det samtidig styr på batteriets spænding, så vi ved hvornår vi skal skifte

Hvad har du kørende på batterierne og hvor meget trækker den?

Altså... Lige i basslaget

Jeg synes også det virker lidt højt, men tror ikke de tangamperemetre er specielt præcise, når det kommer til at mål strømforbrug på forstærkere.

Her er en video jeg optog for nogle år siden. Kablet der måles på trækker en Bassface 1 kanals forstærker (den alle herinde bruger) og en Alpine 4-kanals klasse A/B. Forstærkerne driver en G-sub med to 18" Fane Colossus samt fire 8" mellemtoner og to horn. I videoen er det tæt på fuld smadder.

3 minutes ago, Thomas Møller said:

Jeg synes også det virker lidt højt, men tror ikke de tangamperemetre er specielt præcise, når det kommer til at mål strømforbrug på forstærkere.

Her er en video jeg optog for nogle år siden. Kablet der måles på trækker en Bassface 1 kanals forstærker (den alle herinde bruger) og en Alpine 4-kanals klasse A/B. Forstærkerne driver en G-sub med to 18" Fane Colossus samt fire 8" mellemtoner og to horn. I videoen er det tæt på fuld smadder.

Det ser nogenlunde sådan ud under mine målinger. Bortset fra tallene er lidt højere. Definer fuld smadder? :D

Jeg har snakket med camp Helge, og de har to kvalitet forstærkere. De siger deres forbrug ligger på lidt højere end mit. Så jeg må ikke være helt gal i byen

24 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Hvad har du kørende på batterierne og hvor meget trækker den?

Altså... Lige i basslaget

Vi kører en pioneer 8604 til toppe og 15" midt

og så har vi en Bass face 1.2 til to 18" subs.

subwooferne trækker maks 30a når det spiller rigtig fucking højt, og pioneren trækker gennemsnit 8a ved samme lydstyrke

2 minutes ago, Kehlet said:

subwooferne trækker maks 30a når det spiller rigtig fucking højt, og pioneren trækker gennemsnit 8a ved samme lydstyrke

Okay. Så mit samlede setup der trækker (fra samme 5-kanals forstærker) 32 i peak er helt normalt? Det er to toppe og et dobbelt 15" bashorn. Der er bare mange der modsiger mig og siger at pioneren trækker kun 4-5a ved fuld drøn. Det gjorde mig noget skeptisk. De havde måske ikke tænkt over at det var en 5-kanals

5 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Det ser nogenlunde sådan ud under mine målinger. Bortset fra tallene er lidt højere. Definer fuld smadder? :D

Jeg har snakket med camp Helge, og de har to kvalitet forstærkere. De siger deres forbrug ligger på lidt højere end mit. Så jeg må ikke være helt gal i byen

I videoen spiller det lidt under, hvor topforstærkeren så småt begynder at clippe.

Det samme anlæg blev brugt til Aalborg Karneval i lørdags. Vi havde 3x 80Ah batterier med. Det var fuld smadder (inkl. lidt led-lys) fra kl. 9.30 til kl. 19 og vi nåede "kun" igennem to batterier, omend vi var lidt hårde ved det ene af dem.

2 minutes ago, Thomas Møller said:

I videoen spiller det lidt under, hvor topforstærkeren så småt begynder at clippe.

Det samme anlæg blev brugt til Aalborg Karneval i lørdags. Vi havde 3x 80Ah batterier med. Det var fuld smadder (inkl. lidt led-lys) fra kl. 9.30 til kl. 19 og vi nåede "kun" igennem to batterier, omend vi var lidt hårde ved det ene af dem.

Kan det være at din forstærker ikke kan følge med? Hvis forstærkeren begynder at clippe, så er det jo den som er flaskehalsen

18 minutes ago, Kehlet said:

30a lyder af meget for 1.2'eren eller er det Peak du mener?

2 minutes ago, Frederik-Hagelund said:

30a lyder af meget for 1.2'eren eller er det Peak du mener?

Altså 30a er når bassen virkelig brager (svinger mellem 15a og 40a). hvis vi bare hører stille og roligt hygge musik, så ligger den ved 2-3a. Den levere også også brokoplet til to 8ohm parallelforbunede 18" subs. Så ved ikke om den bare trækker rigtig meget 

8 minutes ago, Kehlet said:

Altså 30a er når bassen virkelig brager (svinger mellem 15a og 40a). hvis vi bare hører stille og roligt hygge musik, så ligger den ved 2-3a. Den levere også også brokoplet til to 8ohm parallelforbunede 18" subs. Så ved ikke om den bare trækker rigtig meget 

hmm okay lyder bare af meget i forhold til de fleste herinde har givet udtryk for den bruger omkring de 6-8A rms på fuld smadder. Har du smidt subsonic filter på?

8 minutes ago, Frederik-Hagelund said:

hmm okay lyder bare af meget i forhold til de fleste herinde har givet udtryk for den bruger omkring de 6-8A rms på fuld smadder. Har du smidt subsonic filter på?

Jep. Har dog absolut ingen ide hvad det gør, og manualen er blevet væk :P

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.