Jump to content
Festivalanlæg dk

Kunne dette fungere?

Mads379b
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen!!

Roskilde nærmer sig og vi mangler stadig at bygge vores anlæg, det setup jeg tænker at kører med er således

1 x http://www.thansen.dk/product.asp?pn=-576469469 forstærker

2 x http://www.thomann.de/dk/the_box_pa110_fullrangebox.htm toppe

1 x http://www.thomann.de/dk/the_box_pa_18_eco_mkii.htm bund

2 x http://www.thomann.de/dk/the_sssnake_sll21510_speakonkabel.htm ( klippe dem på midten og så ind i forstærker og højtaler)

1 x solcelle 100mw 

1 x https://www.dkvolt.dk/webshop/laderegulator-bsv/ laderegulator

og så noget træ og en vogn.

Nu kommer spørgsmålene.

Vil forstærkeren fungere da begge højtalere er 8 ohm?

Jeg har ikke fundet batterier endnu og tænkte 2x 60-75ah ville være nok? OG kan man godt oplade samme batteri man bruger eller må man spille fra det ene og lade på det andet kun?

Er det et godt setup eller er der andre løsninger der er bedre til samme pris ca 9000.

Har jeg brug for andre ledninger eller noget for at kunne fuldende og få mit anlæg til at spille?

Skriv endelig hvis i har noget at byde ind med! er lidt en rookie på det her punkt =)

Ummidelbart vil setup'et fungere fint, med hensyn til højtalerne ville jeg nok finde nogle andre toppe med en følsomhed på minimum 96db. Med hensyn til batteri så burde 2x75 ah batterier være fint, hvis du har en solcelle. Jeg går nemlig ud fra du mener 100w og ikke 100mw. Med hensyn til speakonstik, bliver du nok nødt til at købe 3 da du skal bruge 1 til hver højtaler og bund.

Husk også at købe sikringer, jeg mener en 80a er anbefalet i den forstærker.

2 hours ago, Frederik-Hagelund said:

Ummidelbart vil setup'et fungere fint, med hensyn til højtalerne ville jeg nok finde nogle andre toppe med en følsomhed på minimum 96db. Med hensyn til batteri så burde 2x75 ah batterier være fint, hvis du har en solcelle. Jeg går nemlig ud fra du mener 100w og ikke 100mw. Med hensyn til speakonstik, bliver du nok nødt til at købe 3 da du skal bruge 1 til hver højtaler og bund.

Husk også at købe sikringer, jeg mener en 80a er anbefalet i den forstærker.

Ja 80a er den anbefalet sikring. Vælg en automatisk sikring, det er en legendarisk opfindelse som er pisse god når man står hammer drunk i kampens hede og skal til at skifte en sikring ;) 

Okay mange tak!

Jeg har forresten tænkt mig at købe et stort batteri på 180ah, ville det være bedre? 

Og hvilke kabler skal der til at supplere forstærkeren med strøm fra batterierne?

Ville det være smart at anskaffe sig et voltmeter og hvordan sætter man det til? 

Og ellers mange tak! det hjælper meget gutter!!!

3 hours ago, Mads379b said:

Okay mange tak!

Jeg har forresten tænkt mig at købe et stort batteri på 180ah, ville det være bedre? 

Og hvilke kabler skal der til at supplere forstærkeren med strøm fra batterierne?

Ville det være smart at anskaffe sig et voltmeter og hvordan sætter man det til? 

Og ellers mange tak! det hjælper meget gutter!!!

Ledninger i 8mm^2 er anbefalet mellem forstærker og Batteri. Har selv prøvet med 4mm^2 og de blev uhyggeligt varme og noget af isoleringen smeltede under flere timers brug på max :P 

Du kan med fordel bruge det dokument der ligger under downloads hvor du kan beregne hvor meget spille tid du har med x antal ampere timer. Den er super god til at give et noglelunde teoretisk tal ;) 

Mht voltmeter så er der mange valg, du kan jo have et eksternt som du kan have i lommen så du kan tjekke flere batterier. Dette har jeg valgt da jeg har 6 batterier med i år. Dog har jeg også en laderegulator i min batteri og forstærker kasse som kan vise for det batteri der er i brug.

Eller kan du købe et som du så "bare" kobler til batteriets plus og minus pol og alt efter hvilken model så skal den måske have en ekstern strømkilde fx i form af et 9v batteri :) 

Håber det hjalp ;) 

17 hours ago, Aaboe said:

Ledninger i 8mm^2 er anbefalet mellem forstærker og Batteri. Har selv prøvet med 4mm^2 og de blev uhyggeligt varme og noget af isoleringen smeltede under flere timers brug på max :P 

Hvor lange var dine batterier, for jeg har kørt med samme setup, hvor vi brugte 4mm^2, og vores blev nærmest ikke engang lune ;)

6 hours ago, Alex said:

Hvor lange var dine batterier, for jeg har kørt med samme setup, hvor vi brugte 4mm^2, og vores blev nærmest ikke engang lune ;)

Mine batterier er ikke så lange, det er almindelige bilbatterier så ca 250mm :P:P

Mine LEDNINGER var derimod omkring de 75cm ;)

100MW solcelle!!! Så er der sgu nok strøm til alle 80.000 mennesker :D 

Mads, jeg vil i øvrigt kraftigt anbefale dig at skaffe 12" toppe istedet for 10". Det giver noget mere. Dertil er 18" bunde nok lige en tand for meget til gm d8604. 18" bunde til udendørs brug er kun noget de HELT store campus bruger. Det er ikke tit man ser det på Roskilde og selv mange af de camps der tiltrækker 100-200 mennesker til festerne har ikke 18" bunde.

personligt har vi 1 cubo15 og 2 jack12 og vi kan nogle gange spille 80-100 mennesker med vores gm d8604 vel at mærke selvom toppen af vores anlæg er i bryst højde (dvs lyden skal gennem en folkemængde). Vi spiller dog også ualmindelig sublim musik!

Også lige et pro tip. Køb en maxamp20 og lav et system så du kan skifte mellem maxamp og pioneer forstærkeren. Bundene skal bare være sat til pioneer forstærkeren hele tiden, men gør så du kan flytte toppene med speakon stik mellem den store og den lille forstærkere. Ingen grund til at den store forstærker er tændt i dagtimerne da den har et tomggangsforbrug på 1A kontra 0,06A på en maxamp. Og en maxamp kan SAGTENS få er par 12" toppe til at spille højt!

kan evt sende et par billeder af min forstærker kasse? Den indeholder gm d8604, maxamp, usb ladere og en god laderegulator. Mega nem at flytte rundt osv så jeg bruger den også på værelset og til at lade batterier udenfor osv :) 

11 hours ago, palmedrengen said:

100MW solcelle!!! Så er der sgu nok strøm til alle 80.000 mennesker :D 

Mads, jeg vil i øvrigt kraftigt anbefale dig at skaffe 12" toppe istedet for 10". Det giver noget mere. Dertil er 18" bunde nok lige en tand for meget til gm d8604. 18" bunde til udendørs brug er kun noget de HELT store campus bruger. Det er ikke tit man ser det på Roskilde og selv mange af de camps der tiltrækker 100-200 mennesker til festerne har ikke 18" bunde.

personligt har vi 1 cubo15 og 2 jack12 og vi kan nogle gange spille 80-100 mennesker med vores gm d8604 vel at mærke selvom toppen af vores anlæg er i bryst højde (dvs lyden skal gennem en folkemængde). Vi spiller dog også ualmindelig sublim musik!

Også lige et pro tip. Køb en maxamp20 og lav et system så du kan skifte mellem maxamp og pioneer forstærkeren. Bundene skal bare være sat til pioneer forstærkeren hele tiden, men gør så du kan flytte toppene med speakon stik mellem den store og den lille forstærkere. Ingen grund til at den store forstærker er tændt i dagtimerne da den har et tomggangsforbrug på 1A kontra 0,06A på en maxamp. Og en maxamp kan SAGTENS få er par 12" toppe til at spille højt!

kan evt sende et par billeder af min forstærker kasse? Den indeholder gm d8604, maxamp, usb ladere og en god laderegulator. Mega nem at flytte rundt osv så jeg bruger den også på værelset og til at lade batterier udenfor osv :) 

Der intet problem ved at bruge 18".
Hvis det er det der passer ham er det jo fint.
Lad os sige vi bruger maxamp på en 15" bund, med en følsomhed på 100 db, og så smider samme maxamp på en 18" bund med en følsomhed på 110 db, så vil 18" spille højere, det ikke noget som ændre sig ved membran størrelsen i forhold til forstærkeren.
Det som der kan fucke en forstærker op er den ohmske modstand, hvis den er for lav og forstærkeren ikke er lavet til at håndtere fx. 2 ohm, så dør den.

Personligt ville jeg dog fortrække 15", da det mindre, oftes har en god håndtering ved 50-200 hz så det passer godt til det jeg bruger det til og 18" oftes bliver brugt til at kunne gå godt dybt.

13 hours ago, palmedrengen said:

Jeg vil meget gerne se et billede af din kasse!!

5 hours ago, Ganon said:

Der intet problem ved at bruge 18".
Hvis det er det der passer ham er det jo fint.
Lad os sige vi bruger maxamp på en 15" bund, med en følsomhed på 100 db, og så smider samme maxamp på en 18" bund med en følsomhed på 110 db, så vil 18" spille højere, det ikke noget som ændre sig ved membran størrelsen i forhold til forstærkeren.
Det som der kan fucke en forstærker op er den ohmske modstand, hvis den er for lav og forstærkeren ikke er lavet til at håndtere fx. 2 ohm, så dør den.

Personligt ville jeg dog fortrække 15", da det mindre, oftes har en god håndtering ved 50-200 hz så det passer godt til det jeg bruger det til og 18" oftes bliver brugt til at kunne gå godt dybt.

True. Det største argument der tale for 15" er bare at de frekvenser den spytter ud omkring de 60hZ er bedre end 18" enhederne. Noget bedre. og siden det meste under 60hz er spild udendørs ser jeg ikke det store behov for 18" bunde med mindre man vil lave et af de helt store anlæg

3 hours ago, Eis said:

Jeg vil meget gerne se et billede af din kasse!!

Billede 1
Fra venstre ses panelet til maxampen. I midten ses panelet til pioneer forstærkeren. Til højre ses de to inputs fra de to toppe. Det ene input går så til maxamp og det andet til pioneer forstærkeren. Det er en nem måde at idiotsikre det på så min slipper for uheldige episoder.

Billede 2
Viser MC4 indgange fra hhv. solcelle og batteri. Disse MC4 stik kan man ikke bytte om på så de er også idiotsikrede. Disse går ind til laderegulatoren som ses på billede 3.

Billede 3
Laderegulatoren har et 12v output som splittes i 2. Én til maxamp og en til pioneer. Desuden fra den 2 usb udgange hvor jeg via Usb(han)-->usb(hun) kan forlænge USB inputtet så det sidder uden på boksen

Billede 4
Ses de 2 forstærkere hvor maxampen sidder oven på pioneer forstærkeren med dobbeltklæbende tape. Hullet i siden er til at justere delefilter mm. på pioneer forstærkeren og fungere som en let udluftning. Også er der normalt låg på toppen self :)

kasse1.jpg

kasse2.jpg

kasse3.jpg

kasse4.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.