Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvordan skal min forstærker indstilles?

ChristopherB
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har lige fået min forstærker ind af døren men er i tvivl om hvordan de forskellige ting skal indstilles, jeg kommer til at smide 2 højtaler Behringer 212XL samt en sub Behringer Vp1800S som jeg brokobler. Nogle som ved hvordan knapperne skal stå?

Med venlig hilsen Christopher

Skærmbillede 2016-06-06 kl. 16.47.39.png

Du kan starte med at kigge på hvor hhv dine toppe og din bund deler iflg producenten, det plejer at give et godt billede af hvor du skal high/low-passe :) 
derudover er kanppen med input fint sat, da du så kun bruger input A ttil alle speakers
og gain, jah, den må du skrue lidt på, for at få balance i lyden ;) 

17 minutes ago, SortePer said:

Du kan starte med at kigge på hvor hhv dine toppe og din bund deler iflg producenten, det plejer at give et godt billede af hvor du skal high/low-passe :) 
derudover er kanppen med input fint sat, da du så kun bruger input A ttil alle speakers
og gain, jah, den må du skrue lidt på, for at få balance i lyden ;) 

Hvad mener du med deler? og gain hvad gør den engeligt?

Din musik består af en række frekvenser, lave toner med bas og høje toner med sang og diskant :)
og de højtalere du har dig, er lavet til at spille de forskellige ting bedre end andre :) 
Dine toppe er bygget til mellemtoner og op og din bas, er bygget til.. jah, bas xD 
så derfor vil du helst ikke have dine toppe til at spille de dybe tonner, og din bas til at forsøge at spille sang :) 
Det kan alt sammen justeres på din forstærker :) 
Derfor er der to forskellige filtertyper der hedder:
LPF(Low Pass Filter) og HPF(High Pass Filter)
Low pass bruger du til at passere de lave toner til din sub, og High pass bruger du til at sende de høje toner til toppen :)

Da det er en forstærker du står med, er der en masse interne kredsløb der sørger for at tage det signal du får fra din ttelefon eller lign, for forstærke det signal op, inden det bliver sendt ud til dine højtalere. 
Dette kan justeres med en Gain ;) 
Så rent praktisk bruger du gain til at skrue op/ned for toppe og bunde, indtil det hele lyder ordentligt ;) 

Håber det fik afklaret et par ting :) 

Derudover så kig i manualen. Det hele er meget fint forklaret med tegninger og det er meget nemmere end at vi skal forsøge at guide dig igennem

Når du har læst manualen, specifikt afsnittet omkring "Connecting your speakers", kan du spørge igen. Du skal bruge 3-speakers opsætningen

Så har jeg fået læst manualen igennem :) har dog problemer med at få den tændt.... har tilsluttede batteriet som det skal med sikring, men har dog ikke lavet "ground wire" er det nødvendigt eller hvordan? kan heller ikke helt se hvordan jeg skal lave det.

21 minutes ago, ChristopherB said:

Så har jeg fået læst manualen igennem :) har dog problemer med at få den tændt.... har tilsluttede batteriet som det skal med sikring, men har dog ikke lavet "ground wire" er det nødvendigt eller hvordan? kan heller ikke helt se hvordan jeg skal lave det.

Godt, du har plus fra betteriet gennem sikringen og ind i plus, og så minus fra batteriet ind i forstærkerens minus :)
og så har du en lille port imellem som enten hedder "Control" eller "Rem", der skal du smide et lille stykke kabel i fra din 12V-linie(når både + og - er tilsluttet) så burde forstærekeren meget gerne tænde :) 

1 minute ago, SortePer said:

Godt, du har plus fra betteriet gennem sikringen og ind i plus, og så minus fra batteriet ind i forstærkerens minus :)
og så har du en lille port imellem som enten hedder "Control" eller "Rem", der skal du smide et lille stykke kabel i fra din 12V-linie(når både + og - er tilsluttet) så burde forstærekeren meget gerne tænde :) 

Så det stykke kabel som jeg smider i stikket i mellem, skal ikke være tilsluttet noget blot hænge?

3 minutes ago, ChristopherB said:

ahh okay super, jeg takker, prøver lige ;) 

Lige hurtigt, du skrive jeg skal sætte den i efter + og - er tilsluttet men skal den ik side der permanent?

Ja, det er bare for at sikre dig at det hele er tilsluttet ordentligt inden du tænder for den, men jo, når den sidder der, skal du bare lade den sidde :) 

5 hours ago, ChristopherB said:

super jeg takker nu virker det :)

Det er også på det lille kabel at du kan sætte en tænd sluk knap. Så skal du sandsynligvis lave kablet længere for at få tænd-knappen i en frontplade eller lign. Du kan dette, fordi der ikke løber en stor strøm igennem den forbindelse, modsat hvis du smed den på f. eks. + kablet

Det er sjælendt højttalere bliver brændt af på grund af for høj effekt, jeg har før haft to 500W toppe tilsluttet en smrt-p3600 hvor de næsten fik fuld æde, det er altså vel at mærke en forstærker der kan levere 2000w pr kanal i 8ohm uden problemer.

Jeres højttalere vil 99% sikkert istedet blive brændt af af et dårligt klippet signal. Det punkt hvor musiksignalet ikke længere optræder som pæne bølger, men hvor forstærkeren maxer ud og signalet clipper og sender firkantede bølger i jeres højttalere istedet. Den eneste rigtige måde at finde ud af hvor det sker er at skrue op til det lyder dårligt og så aldrig nærme sig den grænse igen, heller ikke når man vil have det liiidt højere til den store fest, for det ender bare galt. Husk også at de fleste afspillere kan forvringe signalet en smule hvis der spilles max, min macbook forvrænger dens analoge signal en smule ved max output, men ikke hvis jeg skruer et-to klik ned, det samme på min iPhone, det er dog ikke ligeså hørbart.

godt tip er ikke at skrue helt op på telefonen, da signalet bliver en smugle forvrænget når der er skruet helt op. også self ALDRIG bruge youtube. men det ved du ;)

det dårlige ved det er at der ofte komme en idiot og skruer helt op telefonen, når det er meningen at den skal være 2 ned, da det er de færreste der kender det trick. jeg har lært min camp det (undtagen 1 der efter 4 år stadig er for fuld til at forstå det), men det kan virkelig være op ad bakke med den slags. 

1 hour ago, palmedrengen said:

godt tip er ikke at skrue helt op på telefonen, da signalet bliver en smugle forvrænget når der er skruet helt op. også self ALDRIG bruge youtube. men det ved du ;)

det dårlige ved det er at der ofte komme en idiot og skruer helt op telefonen, når det er meningen at den skal være 2 ned, da det er de færreste der kender det trick. jeg har lært min camp det (undtagen 1 der efter 4 år stadig er for fuld til at forstå det), men det kan virkelig være op ad bakke med den slags. 

Lige meget hvor mange gange man forklarer det, og hvor lort det lyder, når de fyrer helt op, så fatter folk det bare aldrig, haha.. Jeg har en kammerat, der ikke kan høre, hvornår den forvrænger, også selvom det er helt ekstremt. Det er virkelig underligt ;)

Har nu fået den indstillet så mine 2 højtaler er sat til ca 160 freq og gainer næsten skruet fuldt op

og min sub er sat på en 300-350 freq og med gain skruet fuldt op, men selv om jeg skruer fuldt op på min mobil så lyder det ikke "dårligt" lyden krasser ikke eller noget, ville jeg så godt kunne skrue fuldt op for begge gain, hvis lyden stadig ikke vil krasse med fuld smæk? eller hvordan

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.