Jump to content
Festivalanlæg dk

Soundboks vs. byg selv

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg kunne virkelig gerne tænke mig at lave en boominator, men der er for nyligt kommet soundboks, der koster ca. det samme. Til gengæld kan den spille helt op til 119db, selvom den har samme antal speakers. Nu ved jeg ikke med indmaden, men det lyder godt nok absurd. Så vidt jeg kan finde frem til, så leverer en boominator 107db, hvilket er langt fra. Det er da godt nok vildt. Så vidt jeg kan læse, så har soundboks 2x12v 7A batteri, som kan holde 60 timer på 110db. Men det er jo ikke fordi batteriet er noget specielt, og den har ingen solceller?
Er der nogen, der har svar på mine frustrationer? :DD

17 hours ago, missekat2000 said:

Hej.

Jeg kunne virkelig gerne tænke mig at lave en boominator, men der er for nyligt kommet soundboks, der koster ca. det samme. Til gengæld kan den spille helt op til 119db, selvom den har samme antal speakers. Nu ved jeg ikke med indmaden, men det lyder godt nok absurd. Så vidt jeg kan finde frem til, så leverer en boominator 107db, hvilket er langt fra. Det er da godt nok vildt. Så vidt jeg kan læse, så har soundboks 2x12v 7A batteri, som kan holde 60 timer på 110db. Men det er jo ikke fordi batteriet er noget specielt, og den har ingen solceller?
Er der nogen, der har svar på mine frustrationer? :DD

Der er en del forskelle, men målet bag både Soundboks og boominator er det samme. Dette skyldes at det i største grad er samme mand (@Saturnus, Johnny) der har designet begge. 

De har ikke lige mange antal enheder. En boominator har 4 woofers og 4 tweeters, der bygger på bipolært design. Dvs. at enhederne vender magnet mod magnet. Dette giver dels ekstra afstivelse i kabinettet, men tillader også dels et mindre kabinet og dels et boost i volumen på +2dB vist (correct me if I'm wrong). Smart ved designet er f. eks. reflexportene også fungerer som håndtag, og at der er rig mulighed for at smide f. eks. solceller på. Dog skal det også siges at en boominator, i den mere skrabede udgave, kan bygges relativt billigt. Boominatorpakken på disconetto.dk koster 2800 kr, så skal du bare have træ.

Soundboks derimod har to woofers og to tweeters, og bygger på et "simpelt" reflex design. Dog skal det siges at det ikke er helt så simpelt, og at kabinet, forstærkere, wooferes og tweeters alle er custom til at passe så optimalt så muligt til hinanden. Samtidig er der i forstærkeren indbygget DSP (en slags computer), hvor man vha. software har optimeret lyden.

Batterierne i Soundboks er af typen lithium-blyfosfat (LiFe PO4), der har nogle andre egenskaber end syrebatterier, som typisk bruges i boominator i 7.2AH udgaven. En af dem (som giver den længere spilletid) er, at de kan aflades ned til 0% modsat et syrebatteri, der typisk ikke bør aflades til mere end 60%. Derved vil man kunne få mere ud af et 7.2AH LiFe PO4-batteri end et 7.2 AH syrebatteri. Du kan dog også købe et LiFe PO4-batteri til en boominator, men på det private marked koster de spidsen af en jetjager sammenlignet med blybatterier. Det skal også nævnes at batterierne der bruges i Soundboks er 10AH

Ift. lydniveau passer det meget godt. Soundboks bruger utrolig følsomme enheder og en noget kraftigere forstærker end f. eks. Maxamp'en der typisk bruges i boominator. Dertil medfølger så også en højere pris.

Om det er det værd eller hvad der er bedst vil jeg lade nogle andre om at fortælle dig :)

Hørte en del Soundboks' til Distortion og synes umildbart ikke den lød meget bedre end en Boominator. Jo, den spillede højt men man kan også smide en TK2050 i en Boominator og så tror jeg det er nogenlunde lige. Den største fordel synes jeg er helt klart er størelsen. Man kan sagtens flytte rundt på en Boominator men Soundboks er bare mindre og mere mobil, hvilket er fedt. 

Ville gå med en Boominator hvis du kan bygge selv da den er en del billigere. :)

6 hours ago, missekat2000 said:

Hold da kæft. Tak for al den fantastiske viden :) Det er virkelig nyttigt. 

Jeg vil da i samme omgang sige at jeg arbejder for Soundboks, derfor den lidt større viden. Du er velkommen til at skrive en PM hvis du har yderligere spørgsmål :) Hvis du bor i KBH kommer jeg gerne og spiller med en Soundboks for dig, så du kan høre den 

18 hours ago, Alfred said:

Jeg vil da i samme omgang sige at jeg arbejder for Soundboks, derfor den lidt større viden. Du er velkommen til at skrive en PM hvis du har yderligere spørgsmål :) Hvis du bor i KBH kommer jeg gerne og spiller med en Soundboks for dig, så du kan høre den 

Top tier customer service! Det er god stil! Men så igen, det her er jo generelt et fedt forum, fyldt med dejlige mennesker

Jeg vil dog fortrække Boominatoren, da den kan spille begge veje, så du kan sætte den midt i campen og alle kan høre.
Med Soundboks vil du få den får enden af bordet, så dem der sidder langt væk vil have skruet op og dem der sidder tæt på vil skrue ned, den tendens sker færre gange med boominator.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.