Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp! Problemer med setup

ChristofferSoeholm
 Share

Recommended Posts

Hej alle! Er i gang med at bygge et anlæg til Roskilde, men er stødt på et ret uventet problem.

Vores setup er simpelt og (burde være) effektivt. Vi kører med 2 Cubo 15 samt 2 behringer b215XL. De to cubos er sat til en BassFace 1.2, og behringerne til GMD8604 . Vi deler lydsignalet fra vores afspiller (iPhone) med en behringer HA400, som også skulle virke lidt som en lille forstærker til lydsignalet fra iPod/iPhone/whatever.

Vores underlige problem er så nu, at lyden fra vores Pioneer er super lav :huh:

Vores behringer toppe spiller slet ikke så højt som de burde forbundet til GMD8604 forstærkeren, mens vores cubos nærmest blæser ørene af os. Lyden kommer igennem, men irriterende lavt, også selvom vi ikke smider signalet igennem vores HA400. Jeg har vedhæftet billeder af hvordan det hele er koblet op.

Vi skal nærmest have skruet helt op for outputtet til vores toppe for at de matcher vores cubos ved ca 1/5 af volumen. Giver for mig ingen mening, så håber i lige ved hvorfor og hvordan, så vi kan få det fikset og færdigt!

Bedste hilsner gutter, håber i vil hjælpe en anlægsbygger i nød! ;)

IMG_0758.jpg

IMG_0760.jpg

IMG_0762.jpg

IMG_0759.jpg

IMG_0763.jpg

1 minute ago, Alex said:

Har I indstillet gain ordenligt på Pioneer forstærkeren? :)

Dette, ellers tjek manualen igennem at i har connectet rigtigt. Connectede engang forkert også lød det mærkeligt svagt. Tjek også at input er indstillet rigtigt og at crossover står som de skal

Vi har connectet toppene som 2 channel ud fra hvad de viser i manualen.

Gain har vi rodet en masse med, og det forstærker godt nok lyden at skrue den op, men det er stadig lavt. Low pass og high pass er slået fra, så det burde heller ikke være det...:)

Hvad mener du med input indstillet rigtigt og crossover Alfred?

10 minutes ago, Alfred said:

Dette, ellers tjek manualen igennem at i har connectet rigtigt. Connectede engang forkert også lød det mærkeligt svagt. Tjek også at input er indstillet rigtigt og at crossover står som de skal

26 minutes ago, ChristofferSoeholm said:

Vi har connectet toppene som 2 channel ud fra hvad de viser i manualen.

Gain har vi rodet en masse med, og det forstærker godt nok lyden at skrue den op, men det er stadig lavt. Low pass og high pass er slået fra, så det burde heller ikke være det...:)

Hvad mener du med input indstillet rigtigt og crossover Alfred?

Tjek jeres lydkabel. Prøv med et andet, det kan også godt være dette, som er problemet. 
I er sikre på, at begge jeres højttalere har det godt? 

Nu vi alligevel er ved det, så er det hul i hovedet at have magneten i hornet, når der er tale om udendørsbrug, i hvert fald med det setup i kører med. Vend højttaleren om, så magneten vender indad, så får i noget mere output, i stedet for at kunne spille lidt dybere :)

1 hour ago, Alex said:

Nu vi alligevel er ved det, så er det hul i hovedet at have magneten i hornet, når der er tale om udendørsbrug, i hvert fald med det setup i kører med. Vend højttaleren om, så magneten vender indad, så får i noget mere output, i stedet for at kunne spille lidt dybere :)

Snakker du om hans Cubo? og kan du i såfald uddybe? Ville meget gerne vide hvad det er du prøver at sige :P  
Har selv en Cubo 15 dog en EXT version.

55 minutes ago, Aaboe said:

Snakker du om hans Cubo? og kan du i såfald uddybe? Ville meget gerne vide hvad det er du prøver at sige :P  

Ved at have magneten uden i kabinettet for du et større indre volumen der medfører en dybere frekvensgang på bekostning af et par dB følsomhed. Det modsatte gælder så hvis du så har magneten inde i kabinettet

cubo.png

8 hours ago, RobinRubin said:

Jeg anede slet ikke at man kunne koble mere end en ting på batteriet af gangen! Dræner det ikke batterierne hurtigt? Og mangler i ikke en sikring?

Går da ud fra at man godt kan koble mere på et batteri, for vi prøvede med et batteri til hver, og resultatet var det samme :) Jo, vi mangler en sikring, men vi testede bare lynhurtigt setuppet i går.

8 hours ago, Alex said:

Det er da super træls at høre, nu hvor det hele er limet, fuget og jeg ved ikke hvad :D Målet er sådan set også så meget bund så muligt, og de lyder ret godt nu allerede (efter hvad vores utrænede ører opfanger). Kan det virkelig betale sig at skulle til at vende dem om, nu hvor det er et større projekt på grund af lim osv?

Prøv eventuelt at stille jeres højpassfiltre på Pioneer'en til toppene, det burde give lidt mere overskud til de høje toner, derudover kan i jo Parrallelkoble toppene, til en brokoblet forbindelse på pinoeer'en også, for at få endnu højere output :)

Og mht enheden håber jeg da ikke i har mountet enheden INDE i kabinettet, da det er noget af det sidste du montere i dit build ;)
hvilket jo selvfølgeligt gør at du altid kan skrue den ud og vende den om. Eller at man kan skifte den hvis den går i stykker ;) 

1 hour ago, SortePer said:

Prøv eventuelt at stille jeres højpassfiltre på Pioneer'en til toppene, det burde give lidt mere overskud til de høje toner, derudover kan i jo Parrallelkoble toppene, til en brokoblet forbindelse på pinoeer'en også, for at få endnu højere output :)

Og mht enheden håber jeg da ikke i har mountet enheden INDE i kabinettet, da det er noget af det sidste du montere i dit build ;)
hvilket jo selvfølgeligt gør at du altid kan skrue den ud og vende den om. Eller at man kan skifte den hvis den går i stykker ;) 

Vi vil prøve på at gøre som du siger, og se hvad der så sker med lyden :) Det jeg synes er ligeså mærkeligt er, at vi skal skrue helt op for kanalen fra vores HA400 til vores Pioneer for at få lige så meget lyd som uden vores HA400 som mellemled. Den forstærker slet ikke lydsignalet som den burde. Til gengæld forstærker den fint lyden til vores Cubos? Vi har prøvet at skifte rundt på kanaler på HA400, men ingen forskel. Det er dybt underligt

Nej, vi har monteret enheden på ydersiden af kabinettet som man skal, så vi kan godt vende den om. Det tænkte jeg bare ikke lige på i min ovenstående kommentar, men kan godt se hvad i mener. 

8 minutes ago, ChristofferSoeholm said:

Vi vil prøve på at gøre som du siger, og se hvad der så sker med lyden :) Det jeg synes er ligeså mærkeligt er, at vi skal skrue helt op for kanalen fra vores HA400 til vores Pioneer for at få lige så meget lyd som uden vores HA400 som mellemled. Den forstærker slet ikke lydsignalet som den burde. Til gengæld forstærker den fint lyden til vores Cubos? Vi har prøvet at skifte rundt på kanaler på HA400, men ingen forskel. Det er dybt underligt

Nej, vi har monteret enheden på ydersiden af kabinettet som man skal, så vi kan godt vende den om. Det tænkte jeg bare ikke lige på i min ovenstående kommentar, men kan godt se hvad i mener. 

Alright, altså jeg er ikke helt sikker på HA'en, men den burde ikke forstærke så meget igen, men ja, se hvad der sker når i skifter lidt rundt på det hele ;D 

Helt fint, for det betyder at i får mere bas i de hørbare områder (Ved udendørs brug) :) 

I forhold til retning på enheden så vend den så magneten sidder inde i kassen og altså ikke kan ses, det gør en smule og de lavere frekvenser (<40-50Hz) har du ikke brug for alligevel og det tager ikke mange minutter lige at vende den og trække kablet inde i :)

I forhold til at lowpass og highpass er slået fra så skal det også lige fikses. Dine cuboer skal have et lowpass på cirka 110Hz og dine toppe skal have et modsvarende highpass på cirka 110Hz. Hvis du samtidig kan give bundene et highpass på 40Hz så sparer du en masse strøm ved at undgå at spille toner under 40Hz som du alligevel ikke kan høre udenfor på kun to cuboer.

Ift. din egentlige problem:
Jeg ville pille ALT fra og så kun slutte dine toppe til og prøve igen et step ad gangen. Det ville undre mig hvis noget var i stykker og jeg er overbevist om at du bare har overset en instilling et sted :)

Hvordan lyder dine toppe? Du siger de spiller virkelig lavt? Men er det hele frekvensområdet der ryger igennem eller har du ved en fejl sat et highpassfilter på 15.000Hz på så det kun er de sidste få hertz af diskanten der spiller?

Noget helt femte er hvorfor i ikke bare nøjes med 8604'eren? Den kan trække toppene i stereo fra kanal B og bundene parallelforbundet brokoblet i kanal A. I vil spare en masse strøm ift. to forstærkere og lydoutputtet bliver ikke synderligt formindsket, eller rettere sagt, jeres db1.2 spiller ikke synderligt højere end hvad jeres 8604'er ville kunne.

10 minutes ago, William said:

Noget helt femte er hvorfor i ikke bare nøjes med 8604'eren? Den kan trække toppene i stereo fra kanal B og bundene parallelforbundet brokoblet i kanal A. I vil spare en masse strøm ift. to forstærkere og lydoutputtet bliver ikke synderligt formindsket, eller rettere sagt, jeres db1.2 spiller ikke synderligt højere end hvad jeres 8604'er ville kunne.

En Bassface giver da 750W i 4 ohm, altså 375W i hver cubo? Det er da en del mere end hvad Pioneer kan præstere? Ellers misforstår jeg noget?

54 minutes ago, William said:

Vi får lavet cuboerne om, så magneten er inde i kassen, det lyder til at være noget bedre. Tak for hjælpen med det! ;)

Vi kører jo vores cuboer over BassFace forstærkeren, og der er jo allerede low pass filter. Når jeg snakker om at low pass og high pass er slået fra, så er det kun på Pioneeren. Vi har haft pillet ved high pass til vores toppe, men selv med high pass filteret sat til i 2ch på pioneeren, er lyden stadig underligt lav. Vi prøver at skille det ad i morgen, og starte forfra med kabler osv. 

Vi har også prøvet at smide det hele på pioneeren, præcis som du beskriver, men forskellen er vanvittigt stor (nu har vi selvfølgelig også et problem med pionneren, så ved ikke når den virker som den skal). Men mit indtryk er, at bassen er betydeligt bedre igennem vores deciderede sub-amp i form af BassFace1.2 :)

1 hour ago, William said:

Hvordan lyder dine toppe? Du siger de spiller virkelig lavt? Men er det hele frekvensområdet der ryger igennem eller har du ved en fejl sat et highpassfilter på 15.000Hz på så det kun er de sidste få hertz af diskanten der spiller?

Mht. til dette, så spiller vores toppe hele frekvensområdet, og cirka i et lydniveau, som jeg vil beskrive til i omegenen af hvad en boominator kan præstere på 1/2 volumen. Der må man forvente mere af to 15" Behringer sat til en 8604...

High pass og low pass er helt slået fra, så de spiller hele spektret :)

10 minutes ago, ChristofferSoeholm said:

Vi får lavet cuboerne om, så magneten er inde i kassen, det lyder til at være noget bedre. Tak for hjælpen med det! ;)

Vi kører jo vores cuboer over BassFace forstærkeren, og der er jo allerede low pass filter. Når jeg snakker om at low pass og high pass er slået fra, så er det kun på Pioneeren. Vi har haft pillet ved high pass til vores toppe, men selv med high pass filteret sat til i 2ch på pioneeren, er lyden stadig underligt lav. Vi prøver at skille det ad i morgen, og starte forfra med kabler osv. 

Vi har også prøvet at smide det hele på pioneeren, præcis som du beskriver, men forskellen er vanvittigt stor (nu har vi selvfølgelig også et problem med pionneren, så ved ikke når den virker som den skal). Men mit indtryk er, at bassen er betydeligt bedre igennem vores deciderede sub-amp i form af BassFace1.2 :)

Mht. til dette, så spiller vores toppe hele frekvensområdet, og cirka i et lydniveau, som jeg vil beskrive til i omegenen af hvad en boominator kan præstere på 1/2 volumen. Der må man forvente mere af to 15" Behringer sat til en 8604...

High pass og low pass er helt slået fra, så de spiller hele spektret :)

Giv nogle up close billeder af fronten og bagsiden på Pioneer. 

Det giver klart mest mening at bruge HPF'et på Pioneer'en. Akustisk set bryder vi os ikke om at have flere forskellige slags enheder spille de samme frekvenser

17 hours ago, Aaboe said:

Jeg tror de andre har gjort det klart nu :D

Jeg elsker hvordan din Remote-ledning er dobbelt så stor som forsyningsledningerne xD 
Men nok om det :)

Prøv eventuelt, jeg ved jeg har nævnt det før, at sætte begge toppe i parallel som mono-bridge på kanal A ;) 
Derudover ser det ud som om din gain er helt i bunden, men det kan også være et tilfælde ;) 

4 minutes ago, SortePer said:

Jeg elsker hvordan din Remote-ledning er dobbelt så stor som forsyningsledningerne xD 
Men nok om det :)

Prøv eventuelt, jeg ved jeg har nævnt det før, at sætte begge toppe i parallel som mono-bridge på kanal A ;) 
Derudover ser det ud som om din gain er helt i bunden, men det kan også være et tilfælde ;) 

Haha, det var lige den tættest liggende ledningsstump ;)
Jeg prøver alt det i har skrevet af i morgen eller i overmorgen. Jeg har snart en lang liste med ting jeg skal forsøge mig med, så mon ikke en af tingene gør forskellen :D

Tak for alle rådene!

Så drenge, nu har vi fundet ud af problemet. Det var vores strømforsyningsledninger! 
Så snart vi skiftede dem ud med nogle 10mm^2 heavy kabler, så spillede lige som det skulle. 
Tak for alle rådene, vi havde ikke vidst at vi skulle vende endhederne om i vores cubos, hvis det ikke var fra jer. 

Much love fra campfetti <3

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.