Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator vs. Soundboks

bjørnbjørn
 Share

Recommended Posts

Hej Festivalanlæg

Jeg modtog min soundboks i går, og jeg vil nu sammenligne den med min boominator. Boominatoren er en boominator standard med hp-10w og piezohorn. Den er lavet af 12 mm 9-lags støbekrydsfinér og limet med epoxylim. Forstærkeren er en Maxamp. Lytningen foregik selvfølgelig udenfor på et åbent areal. Lydkilden var blot en Iphone 4s med Tidal HiFi.

Disclaimer: Den følgende produktsammenligning er blot et udtryk for mit umiddelbare indtryk af produkterne og mine personlige holdninger. Jeg har ikke nogen speciel erfaring eller ekspertise på området.

Jeg startede med at spille lidt Fleetwood Mac og Dire Straits, ved det som jeg vil betegne som værende medium vomlume, for at sammenligne dem på samme måde som jeg ville have gjort, hvis jeg skulle bedømme et HiFi anlæg. I denne test synes jeg Boominatoren klarede sig væsentligt bedre end Soundboksen. Boominatoren klarede det godt, og jeg fik næsten associationer til mit B&W stueanlæg. I lyden, der kom ud af Soundboksen, var vokalen lidt skuffende og metallisk, mens de dybe toner var for dominerende. Generelt havde tonerne i mellemtoneområdet det med at flyde lidt sammen og drukne i bassen.

MEN

Dette er IKKE en HiFi højtaller, og det er derfor selvfølgelig en urimelig test. Den er designet til festivaller og larmende miljøer, og på trods af dette, så mener jeg, at lydkvaliteten af både soundboksen og i særdeleshed boominatoren er så god, at man sagtens også vil kunne nyde at sidde på en stille græsplæne og lytte til "mere detaljeret musik."

For at teste dem med noget musik, der er mere relevant i forhold til anlæggenes formål, satte jeg noget af det mere bastunge popmusik på, som jeg forestiller mig kommer til at dominere anlæggene i campingområderne på RF16. Det var f.eks. Mø - Final song, som jeg kunne forstille mig bliver et såkaldt "roskildehit" i år. Jeg skruede op på maks (så højt jeg kunne skrue op, uden det distortede for meget) på Boominatoren og på soundboksen i dens energisparende mode, som jeg forventer, correct me if i'm wrong, er 12v. I denne test excellerede soundboksen virkelig. Det overraskede mig, at jeg synes lydniveauet allerede i dette mode på soundboksen virkede marginalt højere end boominatoren. Derudover var bassen imponerende høj og kraftig i Soundboksen til trods for dens lille størrelse og MEGET lave vægt. Den eneste finger, der var at sætte på, var, at vokalen stadig til tider virkede lidt metallisk, men det er en bagatel, som man ikke kommer til at lægge mærke til, når man fester og er stiv. Mht. bassen kunne boominatoren ikke følge med soundboksen i denne slags musik.

Derefter satte jeg soundboksen på Boost mode, hvor jeg (igen correct me if i'm wrong) tror at soundboksen går op på 24 volt. jeg blev blæst bagover over, at sådan et lille batteridrevent, udendørsanlæg kan spille så højt, og med så imponerende bas! I boost mode spillede soundboksen betydeligt højere end boominatoren med en 12 v maxamp, og jeg har desværre ikke en 24v forstærker ala sta508, som jeg kunne tilslutte boominatoren, så jeg også kunne sammenligne de to anlæg, hvor de spiller med en spænding på 24 v.

Afsluttende vil jeg knytte et par kommentarer til kabinettet af  soundboksen. Den er helt fantastisk mobil!. Vha. min badevægt har jeg vejet den til 16,5 kg. Det er næsten det halve af min boominator, og de gode bærehåndtag gør, at let kan flyttes. Det har selvfølgeligt også derfor været nødvendigt at gå på kompromis med stivheden af kabinettet. Den virker ikke ligeså lyddød som boominatoren og den ryster også væsentligt mere en boominatoren, når den spiller. Disse rystelser kan dog ikke have gjort en markant forskel for bassen, der jo som sagt brager igennem. Mht. byggekvaliteten er det kun kosmetiske bagateller, der er at komme efter.

Alt i alt så er Soundboksen altså en fantastisk lille sag, og det er altså ikke uden grund, at saturnus tilnærmelsesvist har kultstatus her i forummet  ;) Jeg vil glæde mig til at se om der kan komme nogle tilføjelser til de fremtidige versioner af soundboksen, så den kan få de samme opgraderingsmuligher, som boominatoren har. Med det tænker jeg på noget i retning af et eksternt Solpanel, GPS modtager, måske noget modulopbygning og et usb udtag til opladning af mobiltelefoner (selvom jeg godt ved, at det tager urimeligt meget strøm). 

P.S. Jeg har testet Soundboksen uden at den har været spillet til, så det kan have trukket min vurdering af lydkvaliteten i en mere negativ retning, end den burde være.

Det kunne også være spændende at teste soundboksen op mod boominatoren med pht407n horn og evt. en 24 volt forstærker. Så nærmer vi os også prisen for soundboksen, som koster lidt over 5000 :)  

Alex hvis du sammenligner indkøbspriserne er soundboksen billigere end en standard boominator. 

Nu nu har jeg ikke hørt deres nyeste version men da jeg arbejde for dem i maj/juni måned 2015 syntes jeg boominatoren var noget bedre.

lydmæssigt så består begge anlæg af enheder på 96dB hvor en boominator så har 4, hvilket til sammen teoretisk set giver 102db vs 99dB på soundboksen, boominatoren spiller jo så begge veje hvormed det ikke er 102dB hver vej men nok nærmere 99 med en super punch.

Indendørs var soundboksen klart bedre end boominatoren da soundboksen med faital pro enhederne lyder bedre indendørs en hp10w gør, og mener de bruger de samme enheder nu som dengang. Kan være @Alfred kan svare på det?

Udendørs syntes jeg dog boominatoren er bedre, federe og fedt at den kan spille begge veje. Når det så er sagt så er soundboksen et super anlæg! 

28 minutes ago, palmedrengen said:

Alex hvis du sammenligner indkøbspriserne er soundboksen billigere end en standard boominator. 

Nu nu har jeg ikke hørt deres nyeste version men da jeg arbejde for dem i maj/juni måned 2015 syntes jeg boominatoren var noget bedre.

lydmæssigt så består begge anlæg af enheder på 96dB hvor en boominator så har 4, hvilket til sammen teoretisk set giver 102db vs 99dB på soundboksen, boominatoren spiller jo så begge veje hvormed det ikke er 102dB hver vej men nok nærmere 99 med en super punch.

Indendørs var soundboksen klart bedre end boominatoren da soundboksen med faital pro enhederne lyder bedre indendørs en hp10w gør, og mener de bruger de samme enheder nu som dengang. Kan være @Alfred kan svare på det?

Udendørs syntes jeg dog boominatoren er bedre, federe og fedt at den kan spille begge veje. Når det så er sagt så er soundboksen et super anlæg! 

Altså jeg vil gerne starte med at sige, at jeg (og resten af Soundboks-teamet) tager stor afstand fra sidste års Soundboks rent akustisk. Det var et produkt der stadig gjorde det godt ift. det marked det konkurerede på, men den var et kaos sammenlignet med den nye. Alle komponenter i Soundboks 2.0 er custom og designet fra bunden af. De woofers og tweeters der bliver brugt i den nye har begge +100 dB følsomhed (uden jeg lige på stående fod kan sætte det præcise tal på. Det er ikke for sjov at den kan gå til 119 dB).

@bjørnbjørn mange, mange tak for den fine sammenligning. Den tager jeg med videre, specielt det med mids, som er noget vi har arbejdet på.

3 hours ago, bjørnbjørn said:

energisparende mode, som jeg forventer, correct me if i'm wrong, er 12v.

Yes, det er korrekt

3 hours ago, bjørnbjørn said:

at soundboksen går op på 24 volt

Præcis, "Boost mode" tænder dels en step-up til 24V og dels nye indstillinger i DSP'en

Som du selv siger, så har boominatoren svært ved at konkurrere i lydniveau og bass. Men det er også lidt en "unfair" sammenligning, da der i Soundboks'en gemmer sig langt mere avanceret indmad i en Boominator. Johnny har brugt utallige timer på at fintune DSP'en til perfektion. Samtidig er der gjort stor brug af psykoakustik. Det er en hel genre for sig af læren om akustik, men kort fortalt snyder man hjernen til at tro den hører med dybere frekvenser end der egentlig produceres af wooferen. Det betyder at man får en fornemmelse af, at Soundboks'en spiller meget dybere end den reelt fysisk gør. 

41 minutes ago, palmedrengen said:

Altså nu går jeg ud fra du mener indkøbspriser på en boominator vs. prisen på en Soundboks? Der må jeg nok sige at man kan bygge en boominator billigere. Soundboks koster €699 kr og et boominator kit fra Disconetto koster 2899 kr, så skal man bare have træ og batteri. Men man selvfølgelig også et færdigt produkt fra Soundboks med garanti, reklamationsret osv.

On 8/6/2016 at 01:51, Alfred said:

Som du selv siger, så har boominatoren svært ved at konkurrere i lydniveau og bass. Men det er også lidt en "unfair" sammenligning, da der i Soundboks'en gemmer sig langt mere avanceret indmad i en Boominator. Johnny har brugt utallige timer på at fintune DSP'en til perfektion. Samtidig er der gjort stor brug af psykoakustik. Det er en hel genre for sig af læren om akustik, men kort fortalt snyder man hjernen til at tro den hører med dybere frekvenser end der egentlig produceres af wooferen. 

Ville man kunne overføre dette psykoakustik til bashorn?

Mit spørgsmål lyder på, om man kan snyde hjernen til at tro, at bashornets toner er lavere end de faktisk er. Jeg kender nemlig mange designs, hvis bas yder væsentlig mere i 100-150 hz, fremfor de 50-100 hz, som kendetegner tekno-musik. Ville det så være muligt at snyde hjernen til at tro, at disse 100-150 hz er 50-100 hz?

Det er enormt spændende, og SoundBoks er et formidabelt projekt. Lyd, kan vi danske nationalister sku være stolte af haha

15 hours ago, Nicolai Grymer said:

Ville man kunne overføre dette psykoakustik til bashorn?

Mit spørgsmål lyder på, om man kan snyde hjernen til at tro, at bashornets toner er lavere end de faktisk er. Jeg kender nemlig mange designs, hvis bas yder væsentlig mere i 100-150 hz, fremfor de 50-100 hz, som kendetegner tekno-musik. Ville det så være muligt at snyde hjernen til at tro, at disse 100-150 hz er 50-100 hz?

Det er enormt spændende, og SoundBoks er et formidabelt projekt. Lyd, kan vi danske nationalister sku være stolte af haha

Som sagt er det ikke bare noget man lige sætter sig ind i og smider ind over. Jeg kender kun selv til MaxxBass http://www.waves.com/plugins/maxxbass. Det kører over Sigma Studio, som du så også skal sætte dig ind i. Du kan læse mere her http://www.analog.com/en/products/processors-dsp/sigmadsp-audio-processors.html

Men som du kan se, henvender dig se mest til, hvis du vil bygge din egen forstærker. Hvad jeg ved af, er der ikke nogen nem løsning, som f. eks. til miniDSP

2 hours ago, Alfred said:

Som sagt er det ikke bare noget man lige sætter sig ind i og smider ind over. Jeg kender kun selv til MaxxBass http://www.waves.com/plugins/maxxbass. Det kører over Sigma Studio, som du så også skal sætte dig ind i. Du kan læse mere her http://www.analog.com/en/products/processors-dsp/sigmadsp-audio-processors.html

Men som du kan se, henvender dig se mest til, hvis du vil bygge din egen forstærker. Hvad jeg ved af, er der ikke nogen nem løsning, som f. eks. til miniDSP

Man kunne måske bygge sin egen miniDSP. Ud fra hvad jeg har læst, så er det en specifik sammensætning af bastonens overtoner. Grundtonen kan derfor skrues ned for, mens de højere toner simulere den dybe tone. Ergo bruges mindre strøm, da højere frekvenser koster mindre at producere. Gud hvor skal jeg bare fikse sådan noget sammen til næste år. Tak for det!

1 hour ago, Nicolai Grymer said:

Man kunne måske bygge sin egen miniDSP. Ud fra hvad jeg har læst, så er det en specifik sammensætning af bastonens overtoner. Grundtonen kan derfor skrues ned for, mens de højere toner simulere den dybe tone. Ergo bruges mindre strøm, da højere frekvenser koster mindre at producere. Gud hvor skal jeg bare fikse sådan noget sammen til næste år. Tak for det!

Hvis det ikke er noget, som du har prøvet før, så er det ikke bare lige sådan noget, at give sig i kast med ;) Jeg går ud fra, at der skal bruges en del (hvis ikke mange) små SMD komponenter, og det kræver specialudstyr og ikke bare en loddekolbe :) 

3 hours ago, Alex said:

Hvis det ikke er noget, som du har prøvet før, så er det ikke bare lige sådan noget, at give sig i kast med ;) Jeg går ud fra, at der skal bruges en del (hvis ikke mange) små SMD komponenter, og det kræver specialudstyr og ikke bare en loddekolbe :) 

Præcis. Jeg siger ikke det er umuligt, men om det er besværet værd ved jeg ikke. Vi bruger det i Soundboks, da vi har haft nogle ressourcer til rådighed man ikke lige nødvendigvis har som privatperson. Derudover giver det mening, da alt andet i Soundboks'en er optimeret til perfektion.

Jeg tror nemt der er andre områder du kan opgradere dit lydsystem på, der er nemmere end at designe sin egen DSP, købe og sætte sig ind i SigmaStudios og forsøge at få det til at spille

Men held og lykke, det er da forsøget værd at sætte sig ind i :)  

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.