Jump to content
Festivalanlæg dk

Parallelkobling af 2xCubo15

MadsVive
 Share

Recommended Posts

Hej Derude

Sidste år kørte vi i Faxe Kondi Camp med en Cubo15 og en Boominator på en Pioneer GM-D8604 forstærker. Cuboen var brokoblet på to af kanalerne mens de andre to bruges til Boominatoren. I år har vi så valgt at opgradere med en Cubo ekstra, jeg har læst herinde at man for at få mest ud af det skal parallelkoble sine Cuboer og så sætte dem til brokoblet i forstærkeren. Jeg er dog meget i tvivl om hvordan de 2 Cuboer skal parallelkobles, jeg har herunder et "diagram" over hvordan Cuboen var tilsluttet sidste år, men jeg er i tvivl om hvordan det skal gøres nu med 2 cuboer.   

Håber at nogle kan hjælpe :)

Kondianlæg 2xcubo15 forsimplet.jpg

Sådan her.

Når det så er sagt, så tror jeg næppe det er en god idé.

I bedste fald presser i forstærkeren alt hvad den kan, i værste fald, går i lidt over.

Så vidt jeg husker ender den Eminence-enhed (jeg kan ikke huske modellen) man typisk bruger i en Cubo, under 8 ohm. Dvs. at du når under 4 ohm, når du parallelkobler dem. Når du sætter det på en brokoblet kanal, ser forstærkeren en belastning under 2 ohm. Det tvivler jeg på den lille Pioneer har det godt med.

Untitled-1.png

Vi bruger Eminence Kappa-15LFA, som enhed i begge Cubo15 og den er 8 ohm. Det skulle vel være fint nok eller hvad?

Og kan man så gøre som vist nedenunder og bare lodde den nye Cubos bøsning på den gamles eller skal samlingen ligge i at man splitter ledningen?

Kondianlæg 2xcubo15 forsimplet.jpg

Nu er det ikke for at hijacke tråden, men står lidt med samme setup, bare med 8 ohm PA bunde, er ikke klar over hvad enheden hedder, men er det en dårlig idé at parallelkoble dem på en brokoblet kanal? Det er også på en gm-d8604, med 2 toppe på de andre 2 kanaler.

9 hours ago, mbk243 said:

Nu er det ikke for at hijacke tråden, men står lidt med samme setup, bare med 8 ohm PA bunde, er ikke klar over hvad enheden hedder, men er det en dårlig idé at parallelkoble dem på en brokoblet kanal? Det er også på en gm-d8604, med 2 toppe på de andre 2 kanaler.

Det du opnår ved at parallel koble dine bunde er at du halvere din ohmske værdi, og der ved kommer ned til de 4 ohm, hvor din forstærker levere flere watt, det er basis regl og ikke noget der er forskelligt fra højtaler til højtaler, dog er det jo anderledes hvorvidt enhederne så er 2 ohm eller 6 ohm osv.

Angående parallel kobling, der har jeg bare to speakon i mine cubos, hvor den ene kalder jeg in og den anden out.
Håber billedet er til at forstå, har bare loddet terminalene på in og trukket fra samme connection over på out.

Cubo parallel.png

@MadsVive Hvis i ender med at parallelkoble cuboerne på den brokoblede kanal, må du meget gerne melde tilbage efter festivalen.

Det er meget muligt jeg tager fejl, men mit bud er at jeres Pioneer bliver presset, hvis i kører fuld smadder på den i mange timer.

Eksempler fra det virkelige liv, vil ikke være dumt at få beskrevet her i dette forum :)

hvad er det smartest hvis man har to cubo`er som bunde med en rms på 600 watt på 8 ohm og 2 toppe med en rm på 250 watt  på 8 ohm, som skal drives af en pioneer GM-D80604. Skal man bare give dem alle hver deres kanal, eller hvad e smartest ? håber i kan hjælpe :)

1 hour ago, ole wewer said:

hvad er det smartest hvis man har to cubo`er som bunde med en rms på 600 watt på 8 ohm og 2 toppe med en rm på 250 watt  på 8 ohm, som skal drives af en pioneer GM-D80604. Skal man bare give dem alle hver deres kanal, eller hvad e smartest ? håber i kan hjælpe :)

Læs lige denne tråd igen og alle de andre tråde der skriver om det der.

1 hour ago, Thomas Møller said:

@MadsVive Hvis i ender med at parallelkoble cuboerne på den brokoblede kanal, må du meget gerne melde tilbage efter festivalen.

Det er meget muligt jeg tager fejl, men mit bud er at jeres Pioneer bliver presset, hvis i kører fuld smadder på den i mange timer.

Eksempler fra det virkelige liv, vil ikke være dumt at få beskrevet her i dette forum :)

Det er ikke uset at folk køre to Cubo med Eminence enhederne parallet på en brokoblet Pioneer, det virker fint.
Det eneste jeg kender til som har givet problemer er da @kreativ eller @vesthardt kørte en Pioneer brokoblet på begge kanaler.
Efter at spille fuld smadder i flere timer blev den varm og begyndte at klippe.

2 hours ago, Thomas Møller said:

Planen er at vi forsøger, jeg skal nok give en opdatering efter festivallen. Vi kører dog kun på Pioneer om aftenen, men den skal da nok komme til at spille for fuld skrald i 7-8 timer i træk flere af dagene :) Tak for hjælpen

5 hours ago, MadsVive said:

Planen er at vi forsøger, jeg skal nok give en opdatering efter festivallen. Vi kører dog kun på Pioneer om aftenen, men den skal da nok komme til at spille for fuld skrald i 7-8 timer i træk flere af dagene :) Tak for hjælpen

Vi køre 2 parallelkoblede 8 ohm højtalere på bridge på en bassface 4.2, men dette er dog toppe med et 110hz hpf, så det hjælper nok lidt på varmen i forstærkeren. Jeg tror ikke det kommer til at være noget problem, i kan evt. for en sikkerhedsskyld smide en lille blæser i.

Umiddelbart bør det ikke skabe de store problemer at kører dem parrelelt på en brokoblet. Som nævnt er den nominelle modstand 8 men reelt set er den lavere. Så længe de to andre kanaler ikke er brokoblet bør det være fint. Ellers kan du evt sætte en switch på den ene cubo så du efter nogle timer kan give forstærkeren en lille pause hvor den kun kører 1 cubo.

dertil sætte HPF på cuboen på 55-60Hz :) så spare du også lidt der

On 6/10/2016 at 08:55, Ganon said:

Det du opnår ved at parallel koble dine bunde er at du halvere din ohmske værdi, og der ved kommer ned til de 4 ohm, hvor din forstærker levere flere watt, det er basis regl og ikke noget der er forskelligt fra højtaler til højtaler, dog er det jo anderledes hvorvidt enhederne så er 2 ohm eller 6 ohm osv.

Angående parallel kobling, der har jeg bare to speakon i mine cubos, hvor den ene kalder jeg in og den anden out.
Håber billedet er til at forstå, har bare loddet terminalene på in og trukket fra samme connection over på out.

Cubo parallel.png

Tak for svar ^_^
Jeg er godt med på formålet med at parallelkoble dem - Vi har netop også 2 speakon i vores bunde så vi nemt kan gøre det. 

Vores højttalere kører på 8 ohm (ifølge varebeskrivelsen, det er PA), og det jeg egentlig ville høre, var om vi muligvis også ville presse forstærkeren for hårdt ved at parallelkoble de 2 subs på en brokoblet kanal - eftersom at nogen skriver man muligvis presser den lidt hårdt med de specifikke enheder der sidder i en standard (tillader jeg mig at kalde det) cubo15. 

Men det lader til at der er enighed om at det kan lade sig gøre, men at den muuuligvis kan gå hen at klippe lidt hvis man spiller 8 timer i træk for fuld smadder (igen på de specifikke enheder, som ikke er dem vi bruger), så jeg tror bare at vi gør det ;);)

27 minutes ago, mbk243 said:

Tak for svar ^_^
Jeg er godt med på formålet med at parallelkoble dem - Vi har netop også 2 speakon i vores bunde så vi nemt kan gøre det. 

Vores højttalere kører på 8 ohm (ifølge varebeskrivelsen, det er PA), og det jeg egentlig ville høre, var om vi muligvis også ville presse forstærkeren for hårdt ved at parallelkoble de 2 subs på en brokoblet kanal - eftersom at nogen skriver man muligvis presser den lidt hårdt med de specifikke enheder der sidder i en standard (tillader jeg mig at kalde det) cubo15. 

Men det lader til at der er enighed om at det kan lade sig gøre, men at den muuuligvis kan gå hen at klippe lidt hvis man spiller 8 timer i træk for fuld smadder (igen på de specifikke enheder, som ikke er dem vi bruger), så jeg tror bare at vi gør det ;);)

+1 på den

hvilke enheder bruger i?

5 minutes ago, palmedrengen said:

+1 på den

hvilke enheder bruger i?

Vi bruger disse bunde fra thomann, er lidt i tvivl om de er gode eller dårlige, men vi havde hverken tid til at bygge cubos eller penge til at købe noget bedre, så vi håber på de holder... :rolleyes::rolleyes:

Der står de har en peak SPL på 100 dB, så må vi håbe at resten af SPL charten også ser nogenlunde fornuftig ud!

27 minutes ago, mbk243 said:

Vi bruger disse bunde fra thomann, er lidt i tvivl om de er gode eller dårlige, men vi havde hverken tid til at bygge cubos eller penge til at købe noget bedre, så vi håber på de holder... :rolleyes::rolleyes:

Der står de har en peak SPL på 100 dB, så må vi håbe at resten af SPL charten også ser nogenlunde fornuftig ud!

Ah. Så tror jeg skam ikke det bliver noget problem. Det er skælendt nogle enheder går så langt ned i ohm som dem i cuboen gør

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.