Jump to content
Festivalanlæg dk

Forbrug af forstærker

ChrisK
 Share

Recommended Posts

Hvordan regner ud hvor meget min forstrærkers forbrug er?
Har købt en Lanzar HTG448BT 2000 w forstærker

Kan ikke forstå hvorfor Pioneer GMDpioneer gmd8604's forbrug står som 48 inde på forbrugsregneren når det er et 1200 w forstærker (Sikkert bare mig der er en noob)

Prøver at regne ud hvor længe anlægget kan spille når det ikke kører på vores solceller

Det med watt skal du ikke tænke på. Forbruget kommer an på tomgangforbruget og effektiviteten. Pioneer forstærkeren har, af sin størrelse, et ret lavt strømforbrug. 

Derudover kommer det an på ens højttalere mm. Ka huske der engang var en oversigt over det forskellige gennemsnitlige forbrug ved forskellige setups med pioneer forstærkeren. Mener at max er ca. 4A mens man i mit system 2.1 8 ohm (sub brokoblet) ligger på 1,8-2,3 ish når der er gang i den. 

Tomgangforbruget op pioneer forstærkeren er 1,1A så vidt jeg husker. Tomgangsforbrug er det strøm forstærkeren bruger bare ved at stå tændt. Skaf et amperemeter så kan du måle det på din egen forstærker.

formoder self at det er en klasse D forstærker du har købt?

Jo, det er en D-klasse

Men der er ingen måde at finde ud af forstærkerens forbrug uden brug a volmeter? Der er ikke en eller anden smart beregning man kan bruge? haha
(Ved godt at forbruget regnes i Ampere, var mere fordi at det skal oplyses i watt inde på forbrugsberegneren)

11 minutes ago, ChrisK said:

Jo, det er en D-klasse

Men der er ingen måde at finde ud af forstærkerens forbrug uden brug a volmeter? Der er ikke en eller anden smart beregning man kan bruge? haha
(Ved godt at forbruget regnes i Ampere, var mere fordi at det skal oplyses i watt inde på forbrugsberegneren)

Desværre er der flere ting, der påvirker strømforbruget. Dakkedak musik bruger f.eks. mere strøm end soft rock, da dybe frekvenser koster meget mere strøm at producere. Derudover varierer strømforbruget alt efter hvilken del af musikstykket du er i, og om der er meget lyd.

Det angivede watt siger heller ikke noget. Først og fremmest ville Pioneeren sprænge ved 1200 watt, og det ville nok aldrig spille mere end 5-600 watt i basslaget før den begyndte at sige "nej tak".

Til sidst kan forbruget også være ligemeget, da batterierne oftest er ældre og derfor kendes afladningsprocenten ikke. Det kunne jo være at der kun er 25% af batteriets kapacitet tilbage.

Køb en masse batterier og lad det komme af personlig erfaring. Så finder du ud af hvor hurtigt den brænder igennem forskellige batterier, og ud fra det kan du selv beregne dens levetid :)

3 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Desværre er der flere ting, der påvirker strømforbruget. Dakkedak musik bruger f.eks. mere strøm end soft rock, da dybe frekvenser koster meget mere strøm at producere. Derudover varierer strømforbruget alt efter hvilken del af musikstykket du er i, og om der er meget lyd.

Det angivede watt siger heller ikke noget. Først og fremmest ville Pioneeren sprænge ved 1200 watt, og det ville nok aldrig spille mere end 5-600 watt i basslaget før den begyndte at sige "nej tak".

Til sidst kan forbruget også være ligemeget, da batterierne oftest er ældre og derfor kendes afladningsprocenten ikke. Det kunne jo være at der kun er 25% af batteriets kapacitet tilbage.

Køb en masse batterier og lad det komme af personlig erfaring. Så finder du ud af hvor hurtigt den brænder igennem forskellige batterier, og ud fra det kan du selv beregne dens levetid :)

True. Tror sku bare jeg prøver mig frem med et voltmeter så
Tak for det! :)

Du kan ikke rigtig bruge,et voltmeter. Men formoder du mener ampere meter? Og den kan kun måle peaks og tomgang.

mit system i 8 ohm ligger ofte på 8A men trækker 2A i snit. For or at glatte den slags ud skal man sætte en lille kondensator på +ledningen før amperemeteret mener jeg nok. Ved dog ikke lige hvor stor.

2 hours ago, palmedrengen said:

Du kan ikke rigtig bruge,et voltmeter. Men formoder du mener ampere meter? Og den kan kun måle peaks og tomgang.

Jeg har et clampmeter og det flyver op og ned under målinger - Hvordan måler man så gennemsnit? Vil det være muligt med et clampmeter?

Mange tak for det!

2 hours ago, Nicolai Grymer said:

Jeg har et clampmeter og det flyver op og ned under målinger - Hvordan måler man så gennemsnit? Vil det være muligt med et clampmeter?

Mange tak for det!

Nu ved jeg ikke helt hvad et clamp meter er, men det ligner et multimeter.. men hvis det flyver op og ned når det burde være konstant kan du næppe bruge de tal den viser til noget.

Hvis det er mens du spiller musik og den går op og ned, kan du heller ik bruge det til noget

8 hours ago, palmedrengen said:

Nu ved jeg ikke helt hvad et clamp meter er, men det ligner et multimeter.. men hvis det flyver op og ned når det burde være konstant kan du næppe bruge de tal den viser til noget.

Hvis det er mens du spiller musik og den går op og ned, kan du heller ik bruge det til noget

Men hvordan måler du det så?

Det giver jo god mening at den flyver op og ned, da forbruget fra forstærkeren er dynamisk ligesom musikken.

26 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Det ved jeg ikke om den er beregnet til. Brugsanvisningen siger at den skal sættes op, som jeg viste.

Husker bare saturnus sagde i serie på pluskablet. Der er vel ikke nogen brugsvejledning til hvordan man sætter en kondensator til at glatte strømforbrug på et ampmeter ud??

Typisk forbindes kondensatorere i serie med +, så vidt jeg husker. Den er jo med til at forsyne et mere glat signal til din forstærker. Hvis du sætter den på både + og - tror jeg faktisk ikke den har nogen stor indflydelse.

Jeg tror stadigt ikke, at det ville give et flot resultat. 

Den eneste rigtige måde er at få fat i digitalt måleudstyr, som har mulighed for at omregne det reelle forbrug til et gennemsnit. Det andet bliver bare til gætværk. 

De cirka 5 ampere, som er blevet målt her på siden for noget tid siden, virker stadigt som det mest fornuftige forbrug, i form af et gennemsnitligt forbrug. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.