Jump to content
Festivalanlæg dk

REM som afbryder istedet for plus

MartinHansen
 Share

Recommended Posts

Jeg har nu brugt en 2 polet 6A 250v switch i et stykke tid til min bassface 1.2, som har virket helt fint, men har dog også kun spillet i en 10 min på fuld smadder. Jeg er dog lidt nervøs ved tanken om at den skal kunne klare peaks op imod 80A. Jeg tænkte derfor om det ville gøre nogen forskel hvis man brugte REM, som afbryder istedet for + polen? eller hvad bruger andre af switches?

Just now, frederikvoss1 said:

Det er klart det nemmeste at brug REM som afbryder, da man på den måde også er meget mere fri i forhold til placering af kontakten, da man jo kan føre det kabel så langt man vil.

Ja kom også lige til at tænke på det nok var smartere i forhold til det nok minimere længden på mit kable med en 40 cm, men gør vel ikke den store forskel på den mængde strøm der kommer igennem vel?

Just now, MartinHansen said:

Ja kom også lige til at tænke på det nok var smartere i forhold til det nok minimere længden på mit kable med en 40 cm, men gør vel ikke den store forskel på den mængde strøm der kommer igennem vel?

Kommer jo an på størrelsen af dit kabel :) Men kortere kabler er jo altid bedre. Ud over det er det også meget nemmere at arbejde med et kabel der er fx 0.75 kvadrat i forhold til et kabel der er 4-10 kvadrat. Det er også billigere :P Så det er efter min mening ikke meningsfuld at bruge andet en REM til kontakt.

1 minute ago, frederikvoss1 said:

Kommer jo an på størrelsen af dit kabel :) Men kortere kabler er jo altid bedre. Ud over det er det også meget nemmere at arbejde med et kabel der er fx 0.75 kvadrat i forhold til et kabel der er 4-10 kvadrat. Det er også billigere :P Så det er efter min mening ikke meningsfuld at bruge andet en REM til kontakt.

Ja okay der er ikke så langt har virkelig minimeret det så meget så muligt, men mit batteri falder ca fra 12.7 til 12.3-4 når bassen slår, men går ud fra det er normalt. ummideltbart burde sådan en switch jo være fin nok når man tænker på rms på bassface 1.2, men det er måske peaksene, man skal forholde sig til her?

2 minutes ago, palmedrengen said:

Sådan plejer det at være. Ca. 

Synes der på mange kontakter står 10A 125V hvilket til de cs. 120A 12v

kan en af jer uddybe hvad en REM er? 

Sådan kan du ikke udregne det når det handler om ampere. Som jeg har forstået det er de fx 10a 125v den grænse hvor gnisten vil skade kontakten, men hvor meget strøm der kan løbe igennem kontakten når den er tændt er udelukkende afhængig af ampere. 120a er en enormt stor strøm, og hvis man skulle følge dit regneeksempel ville man ved 1v kunne trække langt over 1000a igennem kontakten, og det vil jeg gerne skrive under på at man ikke kan :) 

REM er den signalkanal der typisk er placeret mellem + og - på forstærkeren, og som fungerer som tænd/sluk.

+1 på hvad frederik skriver

Det er somregel ikke spændingen der smælter kabler og kontakter, det er strømmen, så jeg ville også være meget påpasselig med at sige at 6A på 250V er det samme som 125A på 12V, således hænger det slet ikke sammen ;D 
Som der bliver nævnt ovenfor har volt-ratingen noget medgnist og kontaktflade inde i kontakten at gøre, og Ampere-ratingen har noget med den indre modstand i kontakten og hvor meget varme/power den er bygget til at kunne håndtere, og hvis det er en af de mindre kontakter, så er det ikke det store :) 
Hvis du skal op i noget, der reelt kan fungere som skifter/kontakt til 12v brug, skal man helt op i noget der ligner en krabat som denne:
http://dk.rs-online.com/web/p/drejeafbrydere-og-drejeomskiftere/0758608/

Og jah, REM står oftest for "Remote" og er et signal der somregel kommer fra Radioen (da det jo et autoforstærkere, vi leger med) som sørger for at forstærkeren først tænder når der er tændt for Radioen (og man derfor undgår "pop" i lydsystemet) :) 
det benyttet vi os så bare som en tænd/sluk ledning, for bedre at kunne kontrollere vores gear ;D 

5 minutes ago, SortePer said:

Og jah, REM står oftest for "Remote" og er et signal der somregel kommer fra Radioen (da det jo et autoforstærkere, vi leger med) som sørger for at forstærkeren først tænder når der er tændt for Radioen (og man derfor undgår "pop" i lydsystemet) :) 
det benyttet vi os så bare som en tænd/sluk ledning, for bedre at kunne kontrollere vores gear ;D 

aah.. så en kontakt på kablet mellem remote og + indgangen vil kunne gøre det?

5 hours ago, SortePer said:

+1 på hvad frederik skriver

Det er somregel ikke spændingen der smælter kabler og kontakter, det er strømmen, så jeg ville også være meget påpasselig med at sige at 6A på 250V er det samme som 125A på 12V, således hænger det slet ikke sammen ;D 
Som der bliver nævnt ovenfor har volt-ratingen noget medgnist og kontaktflade inde i kontakten at gøre, og Ampere-ratingen har noget med den indre modstand i kontakten og hvor meget varme/power den er bygget til at kunne håndtere, og hvis det er en af de mindre kontakter, så er det ikke det store :) 
Hvis du skal op i noget, der reelt kan fungere som skifter/kontakt til 12v brug, skal man helt op i noget der ligner en krabat som denne:
http://dk.rs-online.com/web/p/drejeafbrydere-og-drejeomskiftere/0758608/

Når man alligevel når op i den størrelse (en knap til 663 kr. jesus kristus) så kan det klart bedre betale sig at bruge DPDT-relæer. De bruger meget lidt strøm til at holde en position (tror vores bruger 15mA), men alligevel kan de klare nogle af 30-40A. Man skifter dem blot ved (afhængig af type) at sende et pulse signal ind med en lille knap. På den måde kan man have små fine knapper med LED hoveder til at tænde for kraftige forstærkere osv. Dog er det selvfølgelig sat på REM til +12V forbindelsen, da der ikke løber stor strøm igennem her

1 minute ago, Alfred said:

Når man alligevel når op i den størrelse (en knap til 663 kr. jesus kristus) så kan det klart bedre betale sig at bruge DPDT-relæer. De bruger meget lidt strøm til at holde en position (tror vores bruger 15mA), men alligevel kan de klare nogle af 30-40A. Man skifter dem blot ved (afhængig af type) at sende et pulse signal ind med en lille knap. På den måde kan man have små fine knapper med LED hoveder til at tænde for kraftige forstærkere osv. Dog er det selvfølgelig sat på REM til +12V forbindelsen, da der ikke løber stor strøm igennem her

Dem kender jeg ikke rigtigt til, men det lyder smart ;D 

men igen, når vi snakker REM-signaler, er de små switches mere end egnede (og man kan også, med et lille hack, smide en led-pære i sit "kontrolpanel" for at indikere on/off) 
Både fordi prisen er så lav, og de er nemme at kontrollere, men hvis man skal op i noget, hvor man kan skifte mellem større batterier eller lign, gennem switch, er det der hvor man render ind i de høje priser, og de kreative løsninger ;D 

• 1 year later...

Hej skal lige høre om der er nogle som ved om det vil være muligt at bruge en 20a kontakt til en gm8604 ved at sætte den mellem rem, eller om den skal kunne klare flere amp? pt har vi sikringer på til 80A men tænker at der ikke kommer så meget strøm igennem rem?

Eller er jeg helt gal på den?

5 minutes ago, ChristopherB said:

Hej skal lige høre om der er nogle som ved om det vil være muligt at bruge en 20a kontakt til en gm8604 ved at sætte den mellem rem, eller om den skal kunne klare flere amp? pt har vi sikringer på til 80A men tænker at der ikke kommer så meget strøm igennem rem?

Eller er jeg helt gal på den?

Det er rigeligt! Mindre kan sagtens gøre det, så længe det er forbindelsen til remote du afbryder :) 

Jeg låner lige tråden vedr nogenlunde det samme.

jeg har denne switch (se billede)

den ene tænd skal give strøm til 2xmaxamp mens den anden tænd skal give strøm til én Pioneer så enten de to maxamps er tændt eller Pioneer forstærkeren er tændt. 

Er det korrekt at jeg til Pioneer forstærkeren kan lade + fra batteriet gå direkte i forstærkeren og istedet lade remote gå op til kontakten? 

Tidligere har jeg ladet + gå op til kontakten men er også lidt mere bekymret når det er en tænd1/sluk/tænd2 kontakt. Den er rated til 125v 3A. ? ved ikke hvor meget det siger. Burde dog være rigeligt til to maxamps :) 

E89C41F7-056F-4A25-A408-0009E854488E.jpeg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.