Jump to content
Festivalanlæg dk

Helt simpelt anlæg

walkinthepark
 Share

Recommended Posts

Jeg går og leger med tanken om at bygge et helt simpelt, transportabelt anlæg med henblik på at spille op til mindre fester i byens parker her i sensommeren. Da jeg er helt på bar bund med hensyn til elektronik skal det helst være så simpelt så muligt og da jeg samtidig er fattig studerende skal det helst også være ganske billigt. Jeg har læst "Anlægsguide - Basic" her på siden og kan konkludere at det simplest mulige anlæg skal bestå af en forstærker, to højttalere og en strømkilde. Jeg havde derfor overvejet følgende: Forstærker: Lepai Tripath TA2020 (billig, god til prisen, lavt strømforbrug og kommer så vidt jeg kan se samlet så jeg undgår lodning og den slags.) Højttalere: 2 x P. Audio HP-10W (følsomheden på de Bull Audio-højttalere der nævnes i guiden synes noget lav. Samtidig er tanken også at højttalerne skal kunne indgå i konstruktionen at et mere ambitiøst anlæg ala Boominatoren næste sommer.) Batteri: Et enkelt, billigt bilbatteri fra Harald Nyborg eller lignende. Mine spørgsmål i forbindelse hermed er: - Ser det grundlæggende fornuftigt nok ud? - Kræver P. Audio HP-10W piezo tweeters for at være til at holde ud at høre på? (Jeg er ikke superkritisk med hensyn til lyden) - Forbrugsbatterier koster kassen. Kan man nøjes med et bilbatteri som jeg foreslår? - Følger der typisk ledninger med til at forbinde højttalere -> forstærker eller er det noget jeg selv skal finde? På forhånd tak for hjælpen.

Reply To: Helt simpelt anlæg Jeg ville smide et par tweeters på også, ja. De kan fås meget billigt på www.elektronik-lavpris.dk (~50,-), og de behøver ikke noget delefilter eller noget andet de fleste. Et bilbatteri kan man sagtens bruge, og hvis du ikke kommer til at skulle spille mere end en eller evt to aftener i træk, så behøves du slet ikke noget så stort. :) Du kan finde mindre 12v batterier på nettet, som fx et 12ah (~300,-). Ledninger følger nok ikke med, men du kan jo bruge næsten hvilken slags ledning det skal være, og alle har vel et par liggende de ikke bruger. :)

Reply To: Helt simpelt anlæg Tak for svaret. Da jeg som nævnt er totalt nybegynder, kan dette nok mærkes på mine spørgsmål. Findes der evt. en tutorial på nettet der forklarer elektronikken i fx højttalere eller festivalanlæg, helt grundlæggende?: Anyway. Hvordan forbindes tweeters overhovedet til forstærkeren? Hvad er forskellen på fx en 20 og en 40 watt forstærker? Og hvilken er mest egnet til formålet? Hvis jeg skal bygge en halv Boominator, hvilken halvdel er det så mest hensigtsmæssigt at bygge? Det ville jo være oplagt at bygge "fronten", men man kunne vel også vælge at bygge en af siderne så de to P. Audio HP-10W stadig kunne sidde med magneterne mod hinanden.

Reply To: Helt simpelt anlæg Okay, der er faktisk overraskende mange ting der skal forklares i forhold til hvad du spørger om for at give et fyldestgørende svar, så det vil jeg lade være med. Svarer lidt kort på de enkelte spørgsmål:

Hvis du køber piezo tweeters (som bruges i standard boominator) så kan de bare parallelforbindes direkte med din woofer. Forskellen på en 20 watt forstærker og en 40 watt forstærker er at den på 40 watt yder 20 watt mere ;) MEGET kort sagt, der skal dobbelt effekt til at forøge lydstyrken med 3db og ca 10 gange effekt for at fordoble lydstyrken. Dvs en højtaler på 90db følsomhed spiller 93db ved 2 watt, 96db ved 4 watt og så fremdeles. Dvs ved at spille med 40 watt istedet for 20 watt får du en lydforøgelse på 3db - hvilket er meget svært at høre forskel på, da der som sagt skal 10db til for at fordoble lydstyrken. Derfor det handler om at købe meget følsomme højtalere.. Jeg vil klart anbefale dig at bygge den ene halvdel af en boominator hvis du skal gå på kompromis, da du derved stadig får glæde ved en del af fordelene ved en boominator, i mono dog :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.