Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til sammensætning af anlæg

Hashtagmagnus
 Share

Recommended Posts

Goddag de herrer!

Jeg har desperat brug for nogle kloge hoveders hjælp. Jeg har bygget mig en stor kasse, som kan huse mine to Behringer 215XL og min Thornton JB218S Subwoofer. Jeg har derudover anskaffet mig to marinebatterier på 110AH og en Pioneer GM-8604 forstærker.  Der hvor jeg så er helt blank er, når det kommer til at få det hele til at spille sammen. Jeg har købt 3 HiEnd Speakon kabler på 3 meter, men har ingen idé om, hvordan jeg forsyner mine højtalere og subwoofer med strøm, eller hvordan jeg kobler dem sammen med forstærkeren. I må meget gerne skære det ud i pap for mig. Jeg takker for jeres hjælp på forhånd. :)

Præcis. Derudover skal der være en lille ledning fra Remote til + indgangen ude i venstreside. Ellers tænder den ikke. På den ledning kan du også sætte en kontakt.

på ledningen mellem + på batteriet og + indgangen skal du også hav en sikring. Jeg kører også et 2.1 setup og for mig har 30-40A sikringer været helt fine.

Hej Palmedrengen: 

Jeg kom i en brandert, da jeg skulle skifte batteri, til at smide plus på minus og omvendt. Dette skete med en pioneer gm-d8604 forstærker og jeg havde sådan en sikring siddende på + ledningen. http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/hifi-montering/sikringer/sikringsholder-til-anl-sikringer/n1200267217/pn1220463446/
Det var dog kun de små grønne sikringer i pioneer forstærkeren der sprang og ikke min store sikring? Synes det virker uforklarligt?

18 minutes ago, fred903d said:

Hej Palmedrengen: 

Jeg kom i en brandert, da jeg skulle skifte batteri, til at smide plus på minus og omvendt. Dette skete med en pioneer gm-d8604 forstærker og jeg havde sådan en sikring siddende på + ledningen. http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/hifi-montering/sikringer/sikringsholder-til-anl-sikringer/n1200267217/pn1220463446/
Det var dog kun de små grønne sikringer i pioneer forstærkeren der sprang og ikke min store sikring? Synes det virker uforklarligt?

Strømmen går gennem + kablet. Så det er klart at det er de interne sikringer der går og ikke den anden da den har siddet på minus ledningen. Det svare til du bare har haft 2 kabler uden noget på også byttet om på dem

PS. Tip til at undgå den slags:

på mine batterier har jeg sat mc4 stik på ledningerne fra polerne/krokondille næppene. Ca. 10cm ledning måske også har jeg tappet det fast med gaffa. Et mc4 hun på (+) og et han på (-). På ledningen fra + Polen på alle batterier har jeg også en sikring.  På de kabler jeg har gående til forstærker og lys har jeg så et han på + kablet og et hun på (-) kablet.

På den måde undgår man at man kan jokke i ledningen eller krokonæppene kan falde af. Det er super nemt og hurtigt at skifte batteri. De er godt beskyttet da man har tape over polerne og mc4 stik er vandtætte. Og vigtigst af alt er der 0 risiko for at fucke det op i en brandert. 

Det samme har jeg så på der hvor jeg sætter ledningerne fra batterierne til forstærker og lys. Det er altså umuligt at fuck up, og med de MC4 stik der kan splittes i 2 kan man nemt sætte noget ekstra til det samme batteri. Eks en mikser, HA400 hvis man vil leje med mikrofon eller lign. 

33 minutes ago, fred903d said:

Men min store sikring sad jo netop på plus ledningen og ikke på minus ledningen? 

Det lyder godt med mc4'er. Har du noget billede af det? :)

Der løber ikke nogen ekstra strømstyrke igennem din sikring på din plusledning af, at du bytter rundt på + og - :) 

Forstærkeren er derimod sikret mod at strømmen løber den forkerte vej ind i forstærkeren, hvorfor at dine sikringer sprang. 

55 minutes ago, fred903d said:

Men min store sikring sad jo netop på plus ledningen og ikke på minus ledningen? 

Det lyder godt med mc4'er. Har du noget billede af det? :)

Når jeg siger "strømmen går gennem + kablet" mener jeg det kabel som er sat til + Polen. Som så har været "minus" kablet. 

Jævnstrøm #DC strøm, har faktisk ikke nogen minus for at være helt korrekt.

der er + og og ground/0volt. Dvs strømmen løber gennem +. Vekselstrøm løber derimod fra plus til minus til plus. Ved vekselstrøm skal man heller ikke bekymre sig om størrelsen på en kontakter da vekselstrøm ikke danner gnister ved kontakter da vekselstrøm rammer 0 volt hele tiden

15 hours ago, palmedrengen said:

Når jeg siger "strømmen går gennem + kablet" mener jeg det kabel som er sat til + Polen. Som så har været "minus" kablet. 

Jævnstrøm #DC strøm, har faktisk ikke nogen minus for at være helt korrekt.

der er + og og ground/0volt. Dvs strømmen løber gennem +. Vekselstrøm løber derimod fra plus til minus til plus. Ved vekselstrøm skal man heller ikke bekymre sig om størrelsen på en kontakter da vekselstrøm ikke danner gnister ved kontakter da vekselstrøm rammer 0 volt hele tiden

Det kommer nu an på, hvilke spændinger vi snakker om. Vekselstrøm kan sagtens danne gnister! Det kan vi hurtigt blive enige om, hvis jeg siger ordet tesla coil ;)

Og vekselstrøm rammer ikke 0 volt hele tiden, ellers ville du jo ikke kunne bruge den type teknologi til noget. Den rammer 0 volt nogle gange, når strømmen ændrer retning, og hvor tit det sker, kommer helt an på frekvensen af strømmen. 

5 minutes ago, Alex said:

Det kommer nu an på, hvilke spændinger vi snakker om. Vekselstrøm kan sagtens danne gnister! Det kan vi hurtigt blive enige om, hvis jeg siger ordet tesla coil ;)

Og vekselstrøm rammer ikke 0 volt hele tiden, ellers ville du jo ikke kunne bruge den type teknologi til noget. Den rammer 0 volt nogle gange, når strømmen ændrer retning. 

det er self klart ja ;) 

når jeg mener hele tiden siger jeg ikke at spændingen er 0 volt hele tiden. er jo ikke idiot. 

vekselstrøm svinger med en frekvens på 50-60Hz, altså 50-60 svingninger i sekundet. Så når jeg siger "hele tiden", er det ment som meget ofte. 

• 4 weeks later...
On 13. juli 2016 at 21:26, Mr.Frost said:

Angående sammensætning af anlæg:

Vil en Pioneer GM-D8604 kunne trække/klare 

2x behringer B215XL

og

2x Omnitronic BX-1850

?

:) Håber ikke at det er et genganger spørgsmål. 

Tror jeg snildt du kan. Brugte en Pioneer DM 8604 til 2 15' cubo og 2 store 15' pa højtalerne på Roskilde 

vi satte cubo'erne i mono bridge og gav dem Max gain, de kunne sikkert godt have fået lidt mere power, men det spillede stadig utrolig godt !

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.