Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvor langt kommer jeg med disse højtalere mht lyd/batteri tid?

Marle
 Share

Recommended Posts

Jeg har skulle bygge et roskilde anlæg i sidste øjeblik og med et lavt budget og stramme timer optil, har jeg måtte grave hvad jeg nu har ligge derhjemme frem. 

Jeg har følgene højtalere at gøre godt med : 

Jamo J-251 som er en studie højtaler fra 80'erne med 15 tommer basser. 

Cav Audio højtalere som jeg i tidernes morgen gav godt og vel 11,000 for . 

Som forstærker har jeg en X-Zound Shark P767 på 1600w

mit spørgsmål er så hvor langt kommer jeg med det anlæg til en camp på 12 mennesker og hvad skal jeg have fat i af batterier hvis vi ikke skal op og lade op hele tiden ? lige pt er der 2 batterier på 65 ah tilsluttet på samme tid men er det nok ? 

Jeg er nybegynder herinde så jeg håber ikke jeg er alt for blank at hører på :)

Mange Hilsner Martin/Marle

1333038377.jpg

32753_2.jpg

Nu er Hi-Fi højtalere ikke specielt velegnede til udendørs brug, men er budgettet lavt kan det nok godt gå til hygge musik i campen, med hensyn til forstærker bliver du nok nødt til at udskifte den til en class-d forstærker, som bruger meget mindre strøm = færre opladninger. Har du kun 2 65 ah batterier uden solcelle, ville jeg nok anbefale at købe en maxamp20. en lækker lille forstærker, som virkelig intet strøm bruger.

2 hours ago, Alex said:

Ellers er der en her på siden, som sælger en BassFace db4.2 for 400. Virkelig en lækker forstærker, som vil passe godt til dit setup :)

Det ville være mig! tak for cross-promotion :D
Og jo, en Bass Face 4.2 kører afsindig godt. Vi brugte den sidste år, og tror aldrig jeg har været så positivt overrasket over så lille en forstærker

8 hours ago, palmedrengen said:

Forstærkeren må du for guds skyld ikke bruge, men hvis du vil have lidt hygge musik til campen så er de højtalere vel fine også med en maxamp20 eller ta2020

kan du uddybe lidt hvorfor jeg for guds skyld ikke må bruge den forstærker ? jeg synes selv det spiller sindsygt taget i betrakning af det er hvad det er . Jeg er nervøs for at andre forstærkere ikke vil spille ligeså højt som det gør nu nemlig. altså der er sku godt smæk på .

3 minutes ago, Marle said:

kan du uddybe lidt hvorfor jeg for guds skyld ikke må bruge den forstærker ? jeg synes selv det spiller sindsygt taget i betrakning af det er hvad det er . Jeg er nervøs for at andre forstærkere ikke vil spille ligeså højt som det gør nu nemlig. altså der er sku godt smæk på .

Du har ikke uendelige mængder strøm på roskilde og derfor bliver du nødt til at tage det med i regnestykket. det er jo ikke sjovt at skulle oplade batterier, hver anden time? Din nuværende forstærker er klasse A/B, hvilket vil sige super ineffektiv. Køber du derimod en klasse D, så får du en mere effektiv forstærker (mindre strømforbrug)

4 minutes ago, Marle said:

da jeg googlede den første gang stod der det ikke var en klasse D, men en klasse a/b forstærker. nu står der så ét sted at det er en klasse D. (i et bilforum af art). 

Hvis det er en klasse A/B bruger den aaaaaalt for meget strøm. Hvis det er en klasse D så er der en god mulighed for at det er noget bedre. Nogle klasse D forstærkere af de store størrelse kan dog godt have et noget højt tomgangsforbrug (det den forbruger ved blot at stå tændt). har du mulighed for at undersøge det?

X-sound og noget med en masse watt er næsten altid en dårlig idé. Og til de højttalere er en forstærker der kan trækkke så meget fuldstændig overflødig.

Kan det ikke godt passe at den hedder B767 og ikke P767. i så fald vil det give god mening hvis det var en klasse b. 

10 minutes ago, palmedrengen said:

da jeg googlede den første gang stod der det ikke var en klasse D, men en klasse a/b forstærker. nu står der så ét sted at det er en klasse D. (i et bilforum af art). 

Hvis det er en klasse A/B bruger den aaaaaalt for meget strøm. Hvis det er en klasse D så er der en god mulighed for at det er noget bedre. Nogle klasse D forstærkere af de store størrelse kan dog godt have et noget højt tomgangsforbrug (det den forbruger ved blot at stå tændt). har du mulighed for at undersøge det?

X-sound og noget med en masse watt er næsten altid en dårlig idé. Og til de højttalere er en forstærker der kan trækkke så meget fuldstændig overflødig.

Kan det ikke godt passe at den hedder B767 og ikke P767. i så fald vil det give god mening hvis det var en klasse b. 

Jo den hedder B, my bad! Jeg kan sagtens se problemet . Den situation skal vi ikke stå i boys! Jeg har skrevet til ham som sælger bassface (Y) Jeg er dog lidt bange for at anlægget ikke ville spille lige så højt som det gør med den forstærker jeg har nu ? 

Just now, Marle said:

Jo den hedder B, my bad! Jeg kan sagtens se problemet . Den situation skal vi ikke stå i boys! Jeg har skrevet til ham som sælger bassface (Y) Jeg er dog lidt bange for at anlægget ikke ville spille lige så højt som det gør med den forstærker jeg har nu ? 

det synes jeg ikke du skal være. 

De der høje højttalere ligner i øvrigt noget der med garanti har en lav følsomhed. dem synes jeg ikke du skal tage med..

Hvis du brokobler kanalerne bassface 4.2 forstærkeren så skal der nok være nok sovs i de højttalere

5 minutes ago, palmedrengen said:

det synes jeg ikke du skal være. 

De der høje højttalere ligner i øvrigt noget der med garanti har en lav følsomhed. dem synes jeg ikke du skal tage med..

Hvis du brokobler kanalerne bassface 4.2 forstærkeren så skal der nok være nok sovs i de højttalere

Nu har jeg bare ikke rigtigt nogen at tage med udover dem . Jamo'erne har en følsomhed på 96 db ved 1 meter og de andre mener jeg var på 88 db . Jeg er ikke så teknisk så jeg ved ikke helt hvad et alternativ kunne være ?? Jeg tror bare ikke tiden er til vi skal lede efter nogle andre nemlig :/

23 minutes ago, Marle said:

Nu har jeg bare ikke rigtigt nogen at tage med udover dem . Jamo'erne har en følsomhed på 96 db ved 1 meter og de andre mener jeg var på 88 db . Jeg er ikke så teknisk så jeg ved ikke helt hvad et alternativ kunne være ?? Jeg tror bare ikke tiden er til vi skal lede efter nogle andre nemlig :/

Behold jamo'erne! de klare sig helt fint til din camps behov.

7 minutes ago, Frederik-Hagelund said:

Behold jamo'erne! de klare sig helt fint til din camps behov.

Vi var bare meget enige i går mig og en kammerat om at det ikke ville være nok med bare jamoerne og da vi satte de andre til gjorde det kæmpe underværker :/ 
Er det helt udelukket at tage de andre med eller ? En anden ting vi også tænkte på var om vi skulle fylde bas hullerne ud med skum ? hvilken forskel ville det ha ? :)

4 minutes ago, Marle said:

Vi var bare meget enige i går mig og en kammerat om at det ikke ville være nok med bare jamoerne og da vi satte de andre til gjorde det kæmpe underværker :/ 
Er det helt udelukket at tage de andre med eller ? En anden ting vi også tænkte på var om vi skulle fylde bas hullerne ud med skum ? hvilken forskel ville det ha ? :)

Jeg ville i første omgang forsøge at få den forstærker hjem også ville jeg prøve at brokoble de 2 jamo'er. Derefter kan i prøve at smide alle 4 i og lytte jer til hvad der er bedst.

Just now, Frederik-Hagelund said:

Jeg ville i første omgang forsøge at få den forstærker hjem også ville jeg prøve at brokoble de 2 jamo'er. Derefter kan i prøve at smide alle 4 i og lytte jer til hvad der er bedst.

når du siger brokoble mener du så at smide begge højtaler i 1 kanal ?

Just now, Frederik-Hagelund said:

Når jeg mener brokoble mener jeg smide 2 kanaler på 1 højtaler, så du udnytter alle 4 kanaler. det er indikeret med bridge på forstærkeren

Okay jeg er desværre lidt lost her :) jeg har ikke mulighed for at have flere kabler end de 2 højre/venstre ledninger som går fra hver højtalere . Er sikker på jeg lyder total noob her , hahahah :)

3 minutes ago, Frederik-Hagelund said:

Når jeg mener brokoble mener jeg smide 2 kanaler på 1 højtaler, så du udnytter alle 4 kanaler. det er indikeret med bridge på forstærkeren

Jeg søgte lige på google og kan se hvad du mener, tak . Har det mere effekt ud ?

Vil lige samtidig sige tusind tak for alt den hjælp i kommer med !! super fedt fællesskab THUMPS UP HELE VEJEN TIL ROSKILDE :)

1 minute ago, Marle said:

Jeg søgte lige på google og kan se hvad du mener, tak . Har det mere effekt ud ?

Vil lige samtidig sige tusind tak for alt den hjælp i kommer med !! super fedt fællesskab THUMPS UP HELE VEJEN TIL ROSKILDE :)

Ja har selv den forstærker brokoblet med 2 højtalere og det virker super fint.

jamoerne går, men hvis du tager de andre med, finder jeg dem og kaster dem i søen :D

mht. brokoplingen på billedet er det ikke helt sådan du skal gøre. med mindre du vil ha mono lyd, og det vil du ikke. 

På en 4 kanals forstærker som bassface forstærkeren er der 4 kanaler. 2 venstre og 2 højre.

L1          H1        L2      H2
 (+)(-)     (+)(-)    (+)(-)   (+)(-) (flotte +- bryster ja)

sæt + ledning fra den højttaler til (L1+) og minus ledningen fra samme højttaler til (L2-) 

så får du brokobling af venstre. Gør det samme med den anden også får du stereo brokobling ;)

13 minutes ago, palmedrengen said:

jamoerne går, men hvis du tager de andre med, finder jeg dem og kaster dem i søen :D

mht. brokoplingen på billedet er det ikke helt sådan du skal gøre. med mindre du vil ha mono lyd, og det vil du ikke. 

På en 4 kanals forstærker som bassface forstærkeren er der 4 kanaler. 2 venstre og 2 højre.

L1          H1        L2      H2
 (+)(-)     (+)(-)    (+)(-)   (+)(-) (flotte +- bryster ja)

sæt + ledning fra den højttaler til (L1+) og minus ledningen fra samme højttaler til (L2-) 

så får du brokobling af venstre. Gør det samme med den anden også får du stereo brokobling ;)

Billedet illustrere fint, hvordan du brokobler en højtaler på 2 kanaler. Ja også kan alle vel regne sig frem til at det samme skal ske med den anden højtaler på de andre 2 kanaler.

1 minute ago, Frederik-Hagelund said:

Billedet illustrere fint, hvordan du brokobler en højtaler på 2 kanaler. Ja også kan alle vel regne sig frem til at det samme skal ske med den anden højtaler på de andre 2 kanaler.

Ja hvis man vil have mono som f.eks. i et 2.1 setup. 

Jeg ville bare gøre det klart for ham, så der ikke var nogen tvivl, hvordan man lavede stereo brokobling

Behold dine fantastiske Jamo J-251 derhjemme!! Jeg har selv et par derhjemme og jeg ville aldrig udsætte dem for en festival. Det er virkelig ikoniske højtalere du har dig der.

7 minutes ago, Eis said:

Behold dine fantastiske Jamo J-251 derhjemme!! Jeg har selv et par derhjemme og jeg ville aldrig udsætte dem for en festival. Det er virkelig ikoniske højtalere du har dig der.

det er faktisk en rigtig god pointe! 

Tjek evt. dba for billige PA højttalere med over 96dB/w :) også tag dem med i nødtilfælde 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.