Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle i rigtig vinkel, og beskyttelse af kanter(vis mig hvad i har gjort)

emil1231
 Share

Recommended Posts

Hej derude, jeg har fået skaffet mig en solcelle fra amagermanden, og det virker som det skal. Jeg tænkte bare på hvad man kunne gøre for at beskytte kanterne og få det i den samme gode vinkel hver gang. Jeg overvejer, at sætte en liste på. Er et ok? Og så på en eller anden måde få nogen ben på den.
Men jeg vil rigtig gerne høre og se hvad folk her inde har gjort?

1 minute ago, emil1231 said:

Hej derude, jeg har fået skaffet mig en solcelle fra amagermanden, og det virker som det skal. Jeg tænkte bare på hvad man kunne gøre for at beskytte kanterne og få det i den samme gode vinkel hver gang. Jeg overvejer, at sætte en liste på. Er et ok? Og så på en eller anden måde få nogen ben på den.
Men jeg vil rigtig gerne høre og se hvad folk her inde har gjort?

Mange bygger et panel, som de kan ligge på. Det er en rigtig fin løsning :)

I vores camp stillede vi bare solcelle på jorden og lænede det op ad vores anlæg eller et spyd vi havde slået i jorden alt efter, hvor solen befandt sig på himlen. Det virkede ganske fint. 

Hvis du vælger at sætte en lise på, så vær opmærksom på, at du ikke må kaste skygger på solcellen, hvilket altså vil sige, at listen skal være helt plan med overfalden. Bliver der kastet en skygge hele vejen ned af solcellen, så virker den ikke :) 

40 minutes ago, Alfred said:

Ift. vinkel så er det optimale omkring 20-24 grader og vendt mod syd :) 

Det skulle gerne være cirka 40 grader, men det er kun hvis der ikke kan flyttes på panelerne. Hvis du laver det sådan, at du godt kan, så bare peg det mod solen og få det så tæt på 90 grader mod solen som muligt :)

4 hours ago, Alex said:

Det skulle gerne være cirka 40 grader, men det er kun hvis der ikke kan flyttes på panelerne. Hvis du laver det sådan, at du godt kan, så bare peg det mod solen og få det så tæt på 90 grader mod solen som muligt :)

http://www.solarpaneltilt.com/ siger 21.7 grader ved 50 grader nordlig bredde. Vi er på ca. 55 grader, så 20-24 grader er da et rimeligt estimat

11 hours ago, Alex said:

Energitjenesten, samt stort set alle andre hjemmesider, siger 40 grader stik syd. http://www.energitjenesten.dk/placering-af-solceller.html

Ja, med den væsentlige hage, at det er til en helårsinstallation. For at kompensere for at solen står lavt en stor del af efteråret/vinter/tidligt forår, når vi er så nordligt som vi er, så har man en relativt skarp vinkel på 40 grader. Men når det udelukkende er om sommeren, er det andet klart mere effektivt

Så nej, 40 grader er ikke det optimale, derimod 20-24 grader

Formålet er vel at få ens solcelle til at stå vinkelret med solens stråler. Hvis den skal stå 20 grader svare det til at solen står 70% ind på jorden. Oder was?

på denne årstid omkring D 21 juni er der hvor solen står højest på himlen. Her er solens vinkel på Danmark = 90-(56-23,5)=57,5 grader. Derfor må solcellen vel stå vinkelret på solcellen hvis solcellen hælder90-57,5=32,5 grader

De 57,5 grader er altså den højeste vinkling vi får på solen over et år. 

I det link du har står der man skal skifte D 18 april og D 18 august. Det vil nok være 21 istedet for 18 da solhverv er d 21. I år. Midt i mellem de to datoer finder man sommer solhverv D 21 juni hvor solen står højest på himlen. 

MEN der er en meget nem måde st finde ud af det på. Når vi er så tæt på d 21 som vi er kan man sætte en pind i jorden og pege den mod solen så den ikke få nogen skygge også måle vinklen. Er vinklen fra jorden til pinden på de 57,5 som jeg tror skal solcellen kl 12:00 stå 32,5 grader.

http://www.mpptsolar.com/en/best-angle-for-solar-panels.html det samme fåes her (byt 42/Chicago ud med 56/Kbh)

vigtigst af alt vil jeg dog sige at der drejer sig om meget få watt om man tilter den 24 eller 32 Grader. Jeg testede det også sidste år på min laderegulator. Forskellen når den pegede mod solen eller lå på græsset var nærmest identisk. Måske 5,04A istedet for 5,00A

Ok, det der gjorde mig bare meget mere forvirrede :) Men hvor meget tab snakker vi om, hvis den bliver sat et par grader forkert?
+ Jeg ville egentlig bare rigtig gerne se, hvad folk har lavet, for at placere deres solcelleanlæg i samme vinkel, hver gang, og for at beskytte det?(trækonstruktion, bøjler etc.)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.