Jump to content
Festivalanlæg dk

hvilken regulator til denne solcelle

Theiselle
 Share

Recommended Posts

hej FA. jeg har gået lidt rundt med tanken om at smide en solcelle i årets anlæg og har fundet denne: https://www.conradelektronik.dk/Tyndfilms-solcellemodul-10-Wp-17.5-V.htm?websale8=conrad-dk&pi=110700&ci=SHOP_AREA_260542_0509082 da jeg syntes målene passer fint med at kunne bygge den i toppen af anlægget. jeg har så kigget lidt rundt på siden her og kan ikke helt finde ud af om jeg kan nøjes med en 10A regulator eller om jeg skal op i en 20A? derudover ville jeg hører om enten batteriet (er ikke købt endnu, men bliver nok et forbrugsbatteri på omkring 10-20 Ah) eller vores forstærker (bassface 4.2) ville kunne tage skade af at anlægget spillede imens det blev ladet op af solcellen? 

jeg takker på forhånd for hjælpen! og undskyld mine rookie sprøgsmål :D

Hvis i bruger en bassface 4.2 skal i have et større batteri. Bassface bruger ok meget strøm og trækker halvkraftige peaks. Med et 20aH batteri vil batteriet for hurtigt miste power til kunne trække forstærkeren når den yder sit maks. 

Jeg bruger et 90aH batteri og bruger Pioneer GM D8604 som bruger mindre strøm end bassfacen. Til det har jeg en 100w solcelle også lader jeg så også en del telefoner op i løbet af en dag. (Jeg havde så også mere strøm på anlægget da vi kom hjem end da vi tog afsted men sidste år var der også unormalt meget sol)?☀️☀️

men med en bassface 4.2 skal i både have større batteri og størresolcelle. Den solcelle der kan lade med 1/4-1/8 af hvad forstærkeren trækker (alt afhængig hvilke højttalere og hvilket setup i har). Dvs den vil næsten ikke kunne hjælpe noget i strømregnskabet. 

Hvilke højttalere har i?

ps: rookie spørgsmål er altid dem der er mest velkomne :)

i anlægget var planen at finde 4 fuldtone enheder på 4 ohm til at sætte på forstærkeren ( selvfølgelig med en høj db), og mener bare jeg har læst at forstærkere med en del mere watt i sig, og en nogen ret hæftige enheder koblet på sig kun bruger mellem 4-6 ah? altså så der burde et 20ah batteri vel kunne trække sådan et setup i ca 4 timer? 

så kan ikke helt forstå hvordan et 20ah med sådan en solcelle ikke skulle kunne trække en bassface 4.2 igennem festivalen? hele ideen med den forstærker var at få mest mulige watt i forhold til pengepungen (budget er virkelig ikke stort, SU LIFE :P

ellers har du et forslag til en anden forstærker? jeg er virkelig taknemmelig for din hjælp allerede! 

Strøm koster penge. Mange undervurdere det. Rigtig mange. Min Camp har batterier for 2-3000kr. Solcelle og regulator for 1000kr. Det er ca 25% af budgettet i alt, så vil råde jer til at købe en maxamp20 istedet så.

et 20ah batteri har en afladningsprocent på 80. Dvs 20ah=16aH. 

Antager er vi den bruger 4a i timen kan i teoretisk set spille 4 timer. Dog vil batteriet af den lille størrelse når der er 20-30 % tilbage ikke kunne give nok power til at trække de peaks en bassface trækker. Dvs efter 3 timer kan i få problemer med så lille et batteri.

solcellen du fandt lader max med 0,5a står der. Dvs på en rigtig god dag vil du kunne lade batteriet med 3aH. Så hvis du tror du kan trække det med en 20ah gennem en festival, så tager du meget fejl. Hvis du er heldig kan du trække dig gennem en dag. Når solen går ned og der er klar til fest, må i desværre smutte over til naboen

Så det du siger er at jeg har 2 muligheder der hedder 

1. Beholde bassfacen men med et størrebatteri og en solcelle fra Amager manden? :P 

2. Kører med maxamp20 i stedet, og så kan den solcelle jeg linkede til sagtens holde et 20ah i live en hel festival? 

Du har været en kæmpe hjælp! Og tror jeg vil holde mig til bassfacen så og hvad skulle du så have for det sæt? Og jeg er selv fra Lyngby, så det jo ikke forfærdeligt langt fra hinanden :D og skal alligevel også bygge et anlæg til min søster og hendes Camp, de er vidst en 12 mennesker men de vil alligevel gerne have et anlæg som kan spille højt nok til at de ville få svært ved at fører en samtale overhovedet. Ville en maxamp20 og nogen højtalere med en dB på over 90 kunne klare det? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.