Jump to content
Festivalanlæg dk

Er Boominator Mini v2 værd at bygge nu?

Nharka
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg er en total nybegynder der er kommet frem til at jeg gerne vil bygge en Boominator Mini, da pris og størrelse passer perfekt.

Desværre er Aurasound ns525 driverne udsolgt på canopysound.dk og jeg har ikke haft held med at finde dem noget andet sted. Dette efterlader kun muligheden for at bygge Saturnus v2, men det virker som om at Monacor har nogle problemer med deres kvalitets kontrol. Tråden her: http://forum.speakerplans.com/boominator-mini-development-thread_topic74610_page1.html for det i hvert fald til at lyde ret alvorligt.

Er der nogle som har erfaringer med Monacor driverne?
Hvordan er de blevet dårligere?
Er Boominator Mini V2 værd at bygge, selvom der er problemer med driverne eller skal jeg finde på noget andet?

Jakob

5 hours ago, Nharka said:

Hej FA

Jeg er en total nybegynder der er kommet frem til at jeg gerne vil bygge en Boominator Mini, da pris og størrelse passer perfekt.

Desværre er Aurasound ns525 driverne udsolgt på canopysound.dk og jeg har ikke haft held med at finde dem noget andet sted. Dette efterlader kun muligheden for at bygge Saturnus v2, men det virker som om at Monacor har nogle problemer med deres kvalitets kontrol. Tråden her: http://forum.speakerplans.com/boominator-mini-development-thread_topic74610_page1.html for det i hvert fald til at lyde ret alvorligt.

Er der nogle som har erfaringer med Monacor driverne?
Hvordan er de blevet dårligere?
Er Boominator Mini V2 værd at bygge, selvom der er problemer med driverne eller skal jeg finde på noget andet?

Jakob

Det virker på folk til, at den ikke er værd at bygge. Hellere bygge en halfinator så, den er bedre på en del punkter, specielt i forhold til bass og lydstyrke :)

4 hours ago, Alex said:

Det virker på folk til, at den ikke er værd at bygge. Hellere bygge en halfinator så, den er bedre på en del punkter, specielt i forhold til bass og lydstyrke :)

Har også overvejet Halfinatoren, men der er alligevel også en del forskel i mobiliteten ;) 

3 hours ago, palmedrengen said:

Jeg har selv lavet et mindre anlæg med sp-60 højttalerne og skal lave et nyt til sommer. Jeg synes de spiller fantastisk også kan de klare utrolig meget. Dertil spiller de meget højt til trods for deres lille størrelse. 

Tak for dit input, det lyder lovende :)

Okay jeg har stadig en del spørgsmål :3

Her er hvad jeg forestiller mig har brug for hvad angår elektronik.

Er dette fyldestgørende? Er der noget jeg glemmer?

Ville Maxamp20 fra Accusafe fungerer fint som amp?

Hvad gør jeg med batteri? har endnu ikke fundet noget der ville passe ned i det kun 26mm brede rum :S

Ville det have nogle konsekvens for lyden hvis man gjorde elektronik rummet større?

Har tænkt mig at laserskærer kassen, noget vigtigt man burde vide hvis man går den retning?

Jakob :)

51 minutes ago, Alex said:

Jeg vil stadigt være noget påpasselig med at bygge den. Læs selv fra side 66: http://forum.speakerplans.com/boominator-mini-development-thread_topic74610_page66.html

Lyden skulle altså være noget ringe, og kun en mini DSP kan forberede lyden til en fornuftig kvalitet. 

Fra hvornår har de lavet om på sp-60? Jeg har et boominator mini sæt der er lidt gammelt men aldrig brugt som måske er med de "rigtige". Ikke sikkert jeg kommer til at lave den mini i år, så måske jeg kan hjælpe en bygger i nød.

@Nharka ^

37 minutes ago, palmedrengen said:

Fra hvornår har de lavet om på sp-60? Jeg har et boominator mini sæt der er lidt gammelt men aldrig brugt som måske er med de "rigtige". Ikke sikkert jeg kommer til at lave den mini i år, så måske jeg kan hjælpe en bygger i nød.

@Nharka ^

Pas, men det må være omkring midt 2014 måske.. Jeg er ikke sikker. 

@Alex
Jeg kan se hvad du mener, det lyder ret trist :S Burde måske bare væbne mig med tålmodighed. Det kribler bare efter at komme i gang med at bygge og det virker ikke rigtig som om at der er flere mini designs på vej. Jeg vil i hvert fald holde udkig efter ns6 og ns525 drivere. 

@palmedrengen
Hvis det er tilfældet, vil jeg, en bygger i nød, helt sikkert være interesseret.

50 minutes ago, palmedrengen said:

Hmm.. Jeg købte min i starten af 2015, og de er jo nok produceret noget tid før det.. kunne være jeg skulle hører Johnny 

Johnny ved det ikke, men de har højest sandsynligt ikke samme specs som dem før. 

34 minutes ago, Nharka said:

@Alex
Jeg kan se hvad du mener, det lyder ret trist :S Burde måske bare væbne mig med tålmodighed. Det kribler bare efter at komme i gang med at bygge og det virker ikke rigtig som om at der er flere mini designs på vej. Jeg vil i hvert fald holde udkig efter ns6 og ns525 drivere. 

Tror du skal være virkelig heldig, da de som sagt ikke bliver produceret længere. Jeg ville klart vælge halfinatoren. Den spiller sku alligevel godt og er stadigt okay transportabel :)

1 minute ago, Alex said:

Johnny ved det ikke, men de har højest sandsynligt ikke samme specs som dem før. 

Tror du skal være virkelig heldig, da de som sagt ikke bliver produceret længere. Jeg ville klart vælge halfinatoren. Den spiller sku alligevel godt og er stadigt okay transportabel :)

Halfinator er bare en helt anden type anlæg og ikke i nærheden af at være lige så transportabel. Og lyden er dårligere (højere men dårligere). Også lyder en mini godt inden for hvilken en boominator eller halfinator ikke gøre

11 minutes ago, palmedrengen said:

Halfinator er bare en helt anden type anlæg og ikke i nærheden af at være lige så transportabel. Og lyden er dårligere (højere men dårligere). Også lyder en mini godt inden for hvilken en boominator eller halfinator ikke gøre

Der er nu ikke den store forskel på en halfinator og boominator mini i transportabilitet.. Mini er meget længere, hvorimod halfinatoren er cirka 12 cm højere og bredere, men meget kortere.. Han kunne bygge med pht407n, så får lydkvaliteten et kraftigt boost, men det kræver vidst en mini DSP, da det passive filter ikke er designet til halfinatoren. 

Det giver jo heller ingen mening at råde ham til at bygge minien, når enhederne ikke længere egner sig til designet. Det er sku spild af penge at bygge noget, som folk ikke synes lyder godt. 

• 3 weeks later...

Efter et par ugers kontemplation og en hurtigt omgang orange feeling, er jeg kommet frem til at halfinatoren er vejen frem.

Mit originale problem med halfinatoren kom af manglen på portabiliteten. Hvor Boominator Mini er lige til at smide over skuldrene og sætte sig op å cyklen er halfinatoren noget mere besværlig. Jeg vil forsøge mig med at tilføje stropper som en rygsæk og se om det ville kunne være en løsning.

Skal nok også lige finden ud af hvad jeg gør med træ. Tænkte jeg ville tage til RUC og låne deres laserskærer, men med 12mm krydsfinér må jeg nok ud og investerer i en overfræser.

Tak for inputtet i to, det her forum er ret fedt ;) 

En byggetråd med en indkøbsliste vil nok være at finde her på forummet inden for de kommende dage.

9 hours ago, Nharka said:

Efter et par ugers kontemplation og en hurtigt omgang orange feeling, er jeg kommet frem til at halfinatoren er vejen frem.

Mit originale problem med halfinatoren kom af manglen på portabiliteten. Hvor Boominator Mini er lige til at smide over skuldrene og sætte sig op å cyklen er halfinatoren noget mere besværlig. Jeg vil forsøge mig med at tilføje stropper som en rygsæk og se om det ville kunne være en løsning.

Skal nok også lige finden ud af hvad jeg gør med træ. Tænkte jeg ville tage til RUC og låne deres laserskærer, men med 12mm krydsfinér må jeg nok ud og investerer i en overfræser.

En byggetråd med en indkøbsliste vil nok være at finde her på forummet inden for de kommende dage.

Du kan da så bare låne rucs cnc fræser i det tilfælde med 12mm :)

10 hours ago, Nharka said:

Hvis størrelsen er et issue, så kan du også overveje noget i stil med det jeg byggede.

Den er mindre end en halfinator (ca.10 kg) og spiller stort set op med en boominator, hvis man bruger en ordenligt forstærker f.eks. en TPA3116 fra texas instruments. Det er den chip der sider på de fleste af dem der bliver brugt herinde, deriblandt maxamp. Skulle jeg bygge den igen, ville jeg dog ikke vælge at sætte den på et stativ, da jeg synes det reducerer bassen for meget. Lydkvaliteten er fin, ikke at sammenligne med en boominator mini som bruger rigtige diskanter og et ordentligt delefilter, men trods alt rigtig fint til udendørsbrug og fest. Man får altså ikke et Hi-Fi stereo billede, men det gør du heller ikke med en halfinator.

Uanset hvad, så må du have god fornøjelse med dit projekt.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.