Jump to content
Festivalanlæg dk

Løbe teknikker og køkultur Roskilde festival 2016

peterbondrup
 Share

Recommended Posts

hej FA, 

da Roskilde 2016 snart står for skud, kunne det være sjovt at se hvilke gode råd og tips folk har når hegnet bliver åbnet lørdag eftermiddag. Jeg har selv mit ottende Roskilde og har løbet hvert år da jeg syntes det er skide sjovt, og man virkelig kan mærke den der festival følelse inden det hele går i gang :D tænker at tråden ville være glimerende til nye festivalgængere også. 

Hvilken teknikker benytter i jer af når i løber ind for at få en god plads?

Hvor tidligt kommer i? 

hvor mange ting har i med? 

Hvad får i tiden til at gå med i køen? 

Selvfølgelig med den bedste bagtanke at alle viser hensyn og skaber den bedste oplevelse for alle :P

3 hours ago, peterbondrup said:

Hvilken teknikker benytter i jer af når i løber ind for at få en god plads?

Hvor tidligt kommer i? 

hvor mange ting har i med? 

Hvad får i tiden til at gå med i køen? 

Selvfølgelig med den bedste bagtanke at alle viser hensyn og skaber den bedste oplevelse for alle :P

De sidste 2 år har jeg stået for at få plads til en stor camp på cirka 30 mennesker. Det er lykkedes begge gange, endda med plads til overs. (selvom nogle pikhoveder sidste år nakkede næsten alt vores plads, mens vi var ude og købe noget mad. Der var 2 piger i vores camp, men da der kom 15 personer og rev alt væk fra vores område og smed deres telte der, så var der ikke så meget at gøre. Havde lige brug for at komme ud med det. Fucking pikhoveder) 

1: Vi lader være med at drikke og selv i hegnet om fredagen, så vi er nogenlunde friske til at løbe ;)

2: Vi planlægger at slå vores camp op et sted, som er realistisk. Altså planlægger vi ikke at ligge i M, hvis vi løber fra west indgangen, som et eksempel :)

3: Vi kommer cirka 24 timer før, at der åbnes op for festivallen. Dette plejer at være tilstrækkeligt, i hvert fald til vores camp på 30 personer. 

4: Vi har kun nødvendige ting med. Telte, pavilion og presenning. Så breder vi presenningen, hvormed vores område er markeret, og man så kun skal fortælle folk, der ikke fatter det, at de skal finde et andet sted, hvis de begynder at fjerne vores presenning. 

5: Vi har anlæg med, når vi ligger i kø. Typisk min boominator mini. Derudover spiller vi kort, snakker med hinanden og nyder stemningen. Generelt holder vi bare lav profil og har det sjovt med hinanden her og sover. Vi gider ikke det store, da vi alligevel har lidt over en uge med druk og en masse nye menneske i sigte. 

6: Den vigtigste af alle punkter, er klart dette. Vi behandler folk ordenligt, hvis de behandler os ordenligt. Dette gælder især, når man begynder at slå sin camp op. Hvis folk begynder at smide ens telte væk og tager ens plads (som der nogle gange sker) så siger vi lige til dem, at vi altså havde lagt vores telte der osv. Hvis de ikke forstår det, så tager vi deres ting og smider dem væk. Vi er ikke stolte af det, men det er nu engang sådan, at det fungerer på Roskilde. Hvis folk derimod venligt kommer over til os, og spørger, om der evt. er plads til nogle af deres telte inde på vores område, så er vi meget imødekommende og flytter gerne vores telte lidt tættere sammen, for at de kan være der. Dette har vi desværre kun oplevet en gang, og det gør mig lidt ked af det.

Generelt er folk rigtigt søde på Roskilde, lige med undtagelsen af, når man løber ind på pladsen :D

Ps. Så plejer vi også at byde vores nabo på en øl bagefter, det letter altid en lidt presset stemning, hvis det ikke lige er gået begge parters vej. Man kommer virkelig langt med et smil, en undskyldning og en kold øl! 

Clean Out Loud er vejen frem. Skal bo der for 3. gang i år og det fungerer bare! Reserveret spot med god plads (som senere bliver fyldt ud som reelt) og forholdsvist rene stier og camps (optur). 

Det gode er at man ikke behøver løbe og skynde sig, men derimod bare kan gå stille og roligt ind og få sit spot i E (som jo er placeret skide godt. Tæt på alt). 

Jeg har oplevet mange forskellige scenarier :)

Vi har mange år ligget i N, da vi sætter stor pris på nattesøvn, men det har oftest kun været i camps på mellem 6 og 10 mennesker :)

Dog var den fedeste oplevelse; da jeg og en veninde (med sukkersyge) blev sat til at løbe for vores camp.
(Hun blev selvfølgeligt megett presset, og gik sukkerkold, Hvilket resultterede i at hun havde overblik som en 5-årig :P
Jeg skulle derfor slæbe hendes, de andres OG mine ting med ind, mens jeg skulle forsøge at finde et sted til telte og pavilion.

Nårh, vi kommeer så løbende ind, en lille halv time efter hegnet er væltet, og der er bare INGEN plads (Vi havde kun 3 telte, så vi fyldte ikke så meget, men folk havde været hurtige til at bredde ud)
Lige indtil vi finder et lille hjørnespot, hvor vi begynder at smide det største telt (som man plejer) 
Det resultterer i at der kommer nogle tøser hen og siger at de altså ligger der osv osv... vi kigger på dem med meget store hundeøjne og siger at vi er 5 MEGET flinke og rare mennekser, der megett gerne vil have lov til at ligge de, hvilket vi så får lov til :P
Men for at afkorte en ellers længere historie, ender det med at vi bliver én stor camp, med mig og mine 5 venner, sammen med denne her tøsecamp (på 4 piger 1 storebror og hans kæreste) der får den fedeste fest (de manglede selvfølgeligt et anlæg og en pavilion, hvilket vi tilfældigvis havde med) og vi manglede fest, farver og plads(hvilket vi senere fandt ud af at de var rigtigt gode til :) ) 
Det er en af de fedeste oplevelser jeg har haft med at løbe: to mindre camps, der trods overhovedet ikke at kende hinaden, går med til at dele camp, og ender med at have en fest :D 

Men ellers er det blot som i alle siger, når der skal løbes, så spidst skuldrene overfor dem der bare braser ind, men giv endeligt plads til dem der kommer og ser helt fortabte ud i ansigtet, fordi de ikke kan finde plads overhovedet :D 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.