Jump to content
Festivalanlæg dk

Støj når lyset er tændt

frederikvoss1
 Share

Recommended Posts

Kan desværre ikke lige hjælpe dig med problemet, men blev lige nysgerrig ift. hvad der menes med "Kører du strøm kabler op af lyd kabler?"
Jeg var af det indtryk, at et kabel er et kabel, og det eneste der havde betydning var diameteren på kablet, så at sige. Eller menes der, at kablerne fysisk er trukket op ved siden af hinanden?
Jeg spørger udelukkende fordi jeg er en noob der prøver at tilegne sig viden :D 

Det der sker når der løber en strøm gennem et kabel er at de signaler du får og den strøm du har er baseret på hvad der bliver smidt ind i den ene ende, og bliveer trukket ud af den anden :)
Når man taler om lydkabler der går fra afspiller til forstærker(hvilkett somregel er det mest sårbare punkt) Eller kabler fra forstærker til højtaler, bliver disse kabler oftest påvirket af omverdenen :)
For at gøre lang teori kort: strøm skaber et magnetfelt, som kan påvirkes af andre strømme/magnetfelter :) 
hvilket er derfor man oftest skærmer signalkablet (i phono, antennekabler og lign) mest, og benytter ydersiden som stel/reference/jord :) For at udelykke så mange forstyrrelser som muligt :) 

Det der så kan ske, når to kabler, med forskellige signaler/magnetfelter bliver trukket langs hinanden, er at de kan påvirke hinanden. 
Og for denne situration, er det formentligt dine lydkabler der ttrækker mindst strøm, og derved har lettest ved at blive påvirket af den større ttrøm i kablet til lyset :D 

Håber det får afklaret nogle ting :)  

Hej Frederik
Har du også en miniDSP i dit anlæg?

Jeg har præcist sammen problem: Min inverter (1 batteri) trækker 2 snemaskiner i lysbroen, men i lysbroen har jeg lamper på 24v, og strømledningen dertil fører ned til 2 batterier i serie, og 1 af de batterier driver også min miniDSP + Mixer.

Først og fremmest kan du prøve at tage dine lamper og smide i en normal stikkontakt i væggen, jeg er 99% sikker på at så vil din støj forsvinde. Invertere er mildest talt noget værre lort, og man skal bruge en hel masse penge for at få en ordentlig en, som udelukkende smider ren sinus ud.

I mit tilfælde er problemet at min 220v ledning flugter sammen med 24v ledningen, og det giver noget EMI som fiser direkte ned i batterierne som også fodrer min dsp+mixer. (Selvom at jeg også har 2 batterier til mine forstærkere, 5 i alt)

Du har 2 måder at løse det på:
1) Køb en ny inverter (ren sinus, røv hamrende dyrt og sikkert umuligt at få leveret inden roskilde)
2) Træk dine kabler fra inverter, så langt væk fra alle andre kabler som du overhovedet kan slippe afsted med.

Jeg har endnu ikke løst mit problem, men jeg skal hen til mit anlæg i aften, og håber virkelig 2) lykkedes.

Du må meget gerne vende tilbage når du har forsøgt :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.