Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp DJ Svimleben

jenskann
 Share

Recommended Posts

Eftersom jeg selv nyder at sidde og læse byggetråde - så tænkte jeg, at jeg da ligeså godt kunne lave en selv, så her kommer den. I må endelig stille alle de spørgsmål i har, så vil jeg prøve at besvare dem efter bedste evne.

Jeg ved godt, at anlægget ikke er 2x cubo 15 og 2x behringer - men fordi det er anderledes behøves det jo ikke nødvendigvis være noget skrammel. At der så er mange ting vi kunne have gjort bedre/på en anden måde, er så en anden sag.

Batterier.

Sidste år kørte vi med en masse blandede bilbatterier - Ja det fungerer jo egentligt meget fint, men det var en omgang blandede bolcher, så der var stor forskel på hvor lang tid vi kunne spille på hver enkelt batteri, og så er det pisse irrierterende at slæbe 10 løse batterier med.

Der er desværre ikke plads til, at alle batterier permanent kan stå inde i vognen, så også i år kommer der til at være lidt bytten rundt med - men det må vi altså leve med, og så kigge på det til næste år.

I år tager vi det største bilbatteri vi havde sidste år med, et 100 aH - et vi ved der er i nogenlunde stand, 3x  105 aH Nødstrømsbatterier. Planen var, at jeg ville have sat dem i parrallel, men når vi skal bytte rundt på batterierne efterhånden som de bliver spillet tomme fordi der ikke er plads til så mange i "batteri rummet", så bliver 3 altså for tunge til at bikse rundt med, så de kommer bare til at blive brugt enkeltvis. Så har jeg igennem min mor fået 8x 25aH batterier - der har vi sat 4 i parrallel. Vi har sat dem i 2 gamle ølkasser, så de er til at bikse rundt med.

Altså har vi ca 600 aH med - hvor mange "rene" ampere timer det er i sidste ende er jeg ikke sikker på, men vi satser på at sende nogen af dem med hjem, når en af dem fra vores camp skal hjem til eksamen fra tirsdag til torsdag.

Nødstrømsbatterierne og dem jeg har fået igennem min mor har/havde ikke poler, som passede til vores polsko - så det har vi lige måtte bikse sammen - vi satser på at det kommer til at funke.

udklip mor batterier.PNG

Dette er batterirummet - med desværre rimelig begrænset plads.

Billede 2016-06-19 18 25 26.jpg

Poler på nødstrømsbatterierne, hvor vores polsko passer på:

polsko der passer.PNG

Forstærkere.

Sidste år kørte vi med en klasse D monoblok og en standard 4 kanals klasse A/B forstærker. Det fungere jo udemærket, men som så mange andre tænkte vi nok lidt: "fis med jer, det bruger ikke så meget strøm som de går rundt og siger.

Det gjorde det så.

Så fordi vi ikke syntes, at vi brugte nok strøm sidste år, har vi i år sat en ekstra 4 kanals i - disse er dog i år 2x Pioneer GMD-8604. Vores monoblok har vi beholdt, i og med de lover + 85% effektivitet. Det kunne selvfølgelig godt være mere effektivt, så det bliver nok en pioneer eller en bassface næste år.

13475224_10154177010521380_2988054262138486007_o.jpg

13415559_10154177010991380_7251080630033871640_o.jpg

Billede 2016-06-19 18 25 53.jpg

Ja det er kondensatore i begge ender - en 50 farads i den ene ende, og en 2 farads i den anden ende. Dette får jeg sikkert hug for - men når jeg har set hvor meget vores 2 forstærkere sidste år i peaks kunne få voltmeteret til at gå helt i hårknude, så har vi sat en kæmpe motherfucker i, i år.

Lys.

Sidste år havde vi ikke mere end ca 2 meter RGB strip med, ovenikøbet gemt lidt væk - vi opdagede at lys faktisk betyder en del, så derfor har vi også opgraderet lidt her.

På undersiden af vognen sidder 18x dioder, delt op i 3x6 sæt. De 6 i midten lyser/blinker orange - lyset skulle have lidt med det orange at gøre. På hver side af de 6 orange sæt dioder, sidder så 3 røde og 3 blå. Den ene røde er selvfølgelig gået, men sådan er det når man bestiller tingene hjem billigt i kina, så er kvaliteten også derefter. Det er der jo desværre ikke noget at gøre ved.

Lys "under vognen"

Billede 2016-06-19 18 25 16.jpg

Derudover fandt jeg nogen "lysende snore" eller hvad man nu kan kalde dem, på Ebay. Den ene har vi ladet løbe langs med kablerne i forstærker rummet, hvor man kommer til at kunne kigge ind, igennem 2 plexiglas ruder.

lysende snore.PNG

Man kan lige ane den pink "lyssnor" løbe langs nogen af kablerne her: 

Billede 2016-06-19 18 25 46.jpg

"Kontrol rummet" hvor vi styrer alt vores lys.

kontrol rum.PNG

Enheder + kabinetter.

Vi valgte, for at gøre det lettere for os selv, at bygge hele vognen op om en standard krydsfinerplade på 122x244. Dvs den plads vi skulle bruge til forstærkere, batterier, og et "opbevaringsrum" blev taget fra den plads vi havde til at bygge kabinetterne i. Vi kunne altid "bare" gøre kabinetterne højere, og dermed lave dem så de passede til de enheder vi har smidt i. Jeg tror den endte med at være 33cm høj - men det er jo et år siden vi lavede det, så det kan jeg ikke rigtigt huske.

kabinet.jpg

I hver af de 3 store rum sidder en 15" PA enhed - jeg spørger lige den gamle om ikke jeg kan finde nogen datablade på alt skidtet der sidder i, dem har jeg ikke lige i skrivende stund.

I de 2 aflange rum sidder vores mellemtoner så. 6 mellemtone enheder i hvert enkelt rum.

Spillende "ind i" henholdsvis vores batterirum og vores forstærker rum sidder vores diskanter så. I år smed vi, nok lidt i sjov, for hold da kæft hvor er de store 2x 500W RMS diskanter i.

http://www.pyramidcaraudio.com/sku/TW67/3-1000-Watt-Die-Cast-Aluminum-Titainium-Super-Tweeter 

kabinet 1.jpg

Dette billede er fra sidste år. De små diskant huller som man kan se i hver side, er "muret til" igen. Og de nye diskanter rykket helt ud i siderne.

Sikring af vognen.

Sidste år havde vi bare den klassiske med en cykellås igennem fælgen, og så igennem stellet på vognen. Det fungerede tilsynladende efter hensigten i og med den ikke blev stjålet, men i år vil vi gerne sikre den en tand mere.

Det er lidt svært at forklare ud fra et billede, men planen er at vi drejer hjulene, så de står vinkelret på selve vognen, og så borer vi hul ned i gennem "styreskiven" eller hvad man skal kalde den - spørg endelig hvis i ikke forstår, så prøver jeg at tegne den. I dette hul vil vi prøve at se om ikke man kan få en aflang hængelås ned i - sådan en man bruger til trailerlåse.

Billede 2016-06-19 18 29 17.jpg

Desuden har vi overvejet ideen med jordspydene, men dette har vi ikke endeligt besluttet.

• 11 months later...

Her kommer lige lidt billeder, der viser hvad vi har gang i, i år :)
Vi har lavet en seperat batterivogn, fordi der ikke er plads til nok batterier i den anden vogn.

Vi har købt 400 Ah ekstra i år, så vi i år har 900 aH med, og 3 solceller fra amagermanden. :)
Xzound monoblokken er blevet byttet ud med 8601, men måske jeg sætter 9601 i, i stedet da vi har en liggende.
I mellem de to bundkasser på højtalervognen, kommer der til at stå en lænestol, og på batterivognen den klammeste lædersofa vi kan finde, ligesom sidste år.

18945235_10209573318153296_1397654083_n.jpg

18983294_10209573318273299_1994744725_n.jpg

18985345_10209573317673284_1506479033_n.jpg

19021296_10209573318033293_545643762_n.jpg

19021376_10209573318113295_1864285601_n.jpg

19021772_10209573317993292_2080759734_n.jpg

19022093_10209573318433303_401151585_n.jpg

19046857_10209573317753286_734535909_n.jpg

19046955_10209573318833313_723951564_n.jpg

hej hej.jpg

6 hours ago, jenskann said:

Det er ihvertfald anderledes haha, og anderledes her på forum det er ikke godt! 

Synes bestemt at anderledes er godt! Så længe man selv er tilfreds, kan det vel også være fuldstændig ligegyldigt hvad forumet synes ;) 

10 hours ago, jenskann said:

anderledes her på forum det er ikke godt! 

Andersledes er jo netop mega fedt! :) Det er inspiration og en læringsprocess. Hvis alle byggede det samme ville det være dødsygt. 

Intet bedre end når folk stikker i andre retninger, dog ville jeg klart få smidt de diskanter op over vognen, hvis der står én person foran dem så dør lydbilledet totalt, men som du siger så bliver det næste år. :)

2 hours ago, KHesse said:

Er det en bikube I har inde i jeres vogn? :o

Haha, ja det var nr. 2 jeg fandt, og der var fandeme hvepse i det her, det andet var heldigvis dødt.

23 minutes ago, William said:

Hvis alle byggede det samme ville det være dødsygt. 

Det ville det, men jeg må jo nok erkende at det flertallet bygger, er det som virker bedst :) 

De skal op i vejret - det er bare svært når det specielle ligesom er at vognen er så kompakt og lav, men det må vi finde ud af til den tid.

Nu er vi stort set færdige med lyset - jeg mangler bare at købe

Dette: http://www.thansen.dk/product.asp?n=1200267216&pn=1220423676

Eller dette: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Monteringsdele/EMC-filter-til-LED-2000035131/

Evt. Dette: http://www.thansen.dk/bil/autoudstyr/hifi/filtre-og-kondensator/nf-signal-isolator/n1200267216/pn1220423677/

Da vi før har haft lidt problemer med Behringer HA400 og vores lys laver støj - er der nogle der har erfaring med et af de ovenstående filtre?

Det er nr. 2 nitte ved at have et anlæg der er så lavt, man kan ikke få noget lys op i luften, og lyse ned på folk.

Så mangler jeg at få ført kabler mellem batteri vogn og højtaler vogn, lavet stativer til solceller, få malet batterivognen og få sat sofa og lænestol fast til vognene. og sikkert masse mere, som tager en fandends masse tid, men det bliver når jeg har fået huen på i morgen 9:30.

Vi ender sikkert med at sidde til langt ud på natten fredag igen i år :P

lys.jpg

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.