Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp: miniDSP + Inverter = Interferens tone

OliverG
 Share

Recommended Posts

Hey FA

Jeg står med et ret træls problem som jeg håber en af jer har løsningen på. (TL;DR længere nede)
Nedenfor er også specifikationer for alt i vognen, samt en skitse af opsætning + billede fra sidste års roskilde, (den har fået fjernet en LED Devil + Strobe, og ledninger er skjult)

Problemet:
Anlægget spiller helt fint (foruden en smule støj som der nok altid vil være uden ordentlig jordforbindelse, men alt over 10% lyd og så er den væk)
Men lige så snart jeg tænder for inverteren, så bryder helvede løs, en konstant skinger tone brager ud af højtalerne, den kan sagtens overdøves ved 60-70%, men mellem sange, og i dagstimer vil det blive en kæmpe irritation. Tonen er ikke en typisk 50hz tone, men meget mere skinger.

Først antog jeg, at det var EMI fra inverteren som skabte problemer for miniDSP'en, men, hvis jeg fjerner vores stik fra inverteren (et stik med jord i), stadig med inverter tændt, så stopper tonen.

Tonen er ikke tilgængelig hvis jeg kobler DSP'en fra, og spiller direkte fra forstærkere til mixer. Jeg tror måske derfor, at vores strømstik i inverteren, fungerer som en slags antenne. XLR + Strøm til Lamper + InverterStik sidder i strips op langs stolperne til lys-broen.

Jeg har prøvet at tage inverteren ud af vognen, og stille den 3-4 meter væk og så sætte stikket i, og så opstår tonen på ny.

TL;DR:
Hvis inverter er tændt og med et strømstik i, så kommer der en skinger tone ud af vores toppe, og den opstår ikke hvis DSP'en ikke er sat til, og opstår heller ikke hvis inverteren er tændt uden strømstik sat til. Ledninger som giver henholdsvis miniDSP+Mixer+Lamper+DMX flugter med stikket fra inverteren til snemaskinerne.

Ja, jeg er godt klar over at jeg kan droppe inverteren, men de snemaskiner giver en rigtig sjov effekt
Og ja, jeg kan spille uden miniDSP, men den gør sgu lyden lækker.
Så jeg håber en af jer har en løsning :)
Jeg har også prøvet at smide en halv rulle sølvpapir rundt om en si, og dække miniDSP'en til :D

- Oliver

Lyd:
1 x gm-d8604
1 x Sinus Live 1500 v2
2 x OmniTop 2
2 x HK 18" Premium Pro
1 x miniDSP
1 x IK Multimedia iRig Mixer
1 x E-line dobbelt USB bil lader

Lys: (Lamperne er ombygget til at køre på 24v, så jeg har 2 batterier i serie, og på det ene batteri er et Cigarstik til miniDSP+Mixer)
8 x Stairville LED PAR 56 black 151 LEDs RGB
1 x ADJ RGBW4C IR

Skum:
2 x Eurolite Snow 3001
1 x Branford 2000W Inverter (Trækkes af 1 Batteri)

vogn.jpg13493045_10153481116716213_1587513188_n.jpg

Jeg har også prøvet at smide en halv rulle sølvpapir rundt om en si, og dække miniDSP'en til :D

Så det er vel en slags metalkasse. Og desuden så er det kun når inverteren er iført strømstikket, at DSP'en larmer. Hvis inverteren er tændt uden stik, så er der intet problem.

Vi havde det samme problem, og fandt en lsning der hed sig at grounde din inverter sammen med dit lydstik :) (bare det ene af dem) det hjalp os rigtigt meet ihvertfald :)
(vores inverter havde en lille GND-dkrue, hvor vi smed et kaben fra, og lagde ind i klemme mellem uderkanten på RCA-inputtet i forstærkeren :) )

On 6/23/2016 at 15:45, SortePer said:

Vi havde det samme problem, og fandt en lsning der hed sig at grounde din inverter sammen med dit lydstik :) (bare det ene af dem) det hjalp os rigtigt meet ihvertfald :)
(vores inverter havde en lille GND-dkrue, hvor vi smed et kaben fra, og lagde ind i klemme mellem uderkanten på RCA-inputtet i forstærkeren :) )

Problemet var simpelthen at inverter ledningen var for tæt på de kabler som gav strøm til lamperne, og lamperne fik strøm fra samme batteri som også gav DSP + Mixer strøm.. Så vi smed dsp og mixer på andre batterier, og så var der ingen problemer :)

• 5 months later...

Ved godt det er en gammel tråd, men faldt lige over den :) Det lyder som I har et ground loop. Det kan løses ved at benytte en ground loop isolator:

https://www.av-cables.dk/auto-hifi-stik/ground-loop-isolator.html?gclid=CNvB0qeQ1NACFUbgGQodWEIL3w

Det kan selvfølgelig også løses ved at køre dsp og mixer på en anden strømkilde end forstærkeren (som I har gjort i jeres tilfælde)

• 2 months later...
On 2/12/2016 at 00:18, tr0lle said:

Ved godt det er en gammel tråd, men faldt lige over den :) Det lyder som I har et ground loop. Det kan løses ved at benytte en ground loop isolator:

https://www.av-cables.dk/auto-hifi-stik/ground-loop-isolator.html?gclid=CNvB0qeQ1NACFUbgGQodWEIL3w

Det kan selvfølgelig også løses ved at køre dsp og mixer på en anden strømkilde end forstærkeren (som I har gjort i jeres tilfælde)

Jeg kan så sige at vi også prøvede med ground-loop isolators... de hjalp overhovedet ikke en disse...
Vi prøvede også med en DC/DC-converter uden held... Der var simplthen ingentig der virkede udover at connecte inverteren til ground i phono-kablet, for at skabe den "nye" reference, og undgå støjen (Ihvertfald i vores tilfælde) :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.