Jump to content
Festivalanlæg dk

Solcelle lader ikke over 12volt

peterbondrup
 Share

Recommended Posts

hey FA, 

jeg købte sidste år en celle fra Amagermanden (Sune hedder hans vidst?:lol:) og vi brugte den flittigt. Jeg syntes bare aldrig den kunne lade batterierne over 12 volt? Det er tråds alt en 105w celle. Der må næsten være noget jeg har gjort forkert? Jeg spørger også fordi regulatoren ikke har en indikator der viser hvor meget den lader eller lader i det hele taget. 

Vi har to 110AH batterier med en Phocos CIS 2L 10A laderegulator. Setup er boominator og cubo på Pioneer GM-D8604.

På ros15 havde vi kun 1,5mm2 højtalerkabel fra cellen til regulatoren, kan det have noget at sige? Jeg har i år investeret i Powercon.

Diagram til at se hvordan vi kører setupet:ledningsdiagram.png

15 minutes ago, peterbondrup said:

hey FA, 

jeg købte sidste år en celle fra Amagermanden (Sune hedder hans vidst?:lol:) og vi brugte den flittigt. Jeg syntes bare aldrig den kunne lade batterierne over 12 volt? Det er tråds alt en 105w celle. Der må næsten være noget jeg har gjort forkert? Jeg spørger også fordi regulatoren ikke har en indikator der viser hvor meget den lader eller lader i det hele taget. 

Vi har to 110AH batterier med en Phocos CIS 2L 10A laderegulator. Setup er boominator og cubo på Pioneer GM-D8604.

På ros15 havde vi kun 1,5mm2 højtalerkabel fra cellen til regulatoren, kan det have noget at sige? Jeg har i år investeret i Powercon.

Diagram til at se hvordan vi kører setupet:ledningsdiagram.png

Der kunne godt være gået en del energi tabt i at føre omkring 8 ampere igennem et 1,5 mm2 tykt kabel, det ville jeg i hvert fald først få skiftet ud ;)

Vi havde samme solcelle som jer sidste år, og den klarede det flot. Vi ladede med omkring 13 volt, og batteriet blev holdt på næsten 12,7 hele dagen indtil solen gik ned. 

Husk at det er ok vigtigt, at solcellen har en optimal vinkel i forhold til solen, også selvom det er en tyndfilmssolcelle. Solcellen skulle i hvert fald gerne kunne lade jeres batteri over 12 volt. Ellers må der være noget galt med solcellen, regulatoren eller at jeres forbrug er højere end hvad jeres solcelle producerer. Dette tvivler jeg dog på, da vores solcelle klarede både Pioneer forstærkeren og en Bassface DB1.2 (dog med hjælp fra et 50 watts modul yderligere) 

awsome! Det modtaget. I år har jeg købt et 10m powercon kabel fra thomann. Det er godt nok kun 1,5mm2 men går ud fra det er noget andet når det er powercon. 

Er der en anden måde at måle på solcellen, så man ikke er i tvivl om den lader evt? 

30 minutes ago, peterbondrup said:

awsome! Det modtaget. I år har jeg købt et 10m powercon kabel fra thomann. Det er godt nok kun 1,5mm2 men går ud fra det er noget andet når det er powercon. 

Er der en anden måde at måle på solcellen, så man ikke er i tvivl om den lader evt? 

Nej, 1,5 mm2 er 1,5 mm2. Du kommer til at have et rigtig stort tab, især da dine ledninger er 10 meter! Jeg ville skynde mig ned og købe noget 4 mm2 (2,5 mm2, hvis I laver et kabel på 3 meter) ledning og lave mit eget kabel, hvis jeg var dig :) 

Som det ser ud lige nu, så mister I omkring 20 % spænding. 

10 hours ago, peterbondrup said:

Du kan sætte et voltmeter på + Og - fra solcellen. Når solen skinner skal det gerne være ca. 20v mener jeg nok.

mht kabel så er et kabel et kabel. Især når det kommer til strøm. Det bliver ikke bedre af at det er Powercon eller alle mulig andre ting. 

Der er en lille smule forskel i højttalerkabler, men her skal man have et yderst trænet øre for at kunne kende forskel på dyr og billig med samme tykkelse

• 1 year later...
On 23/6/2016 at 14:01, Alex said:

Nej, 1,5 mm2 er 1,5 mm2. Du kommer til at have et rigtig stort tab, især da dine ledninger er 10 meter! Jeg ville skynde mig ned og købe noget 4 mm2 (2,5 mm2, hvis I laver et kabel på 3 meter) ledning og lave mit eget kabel, hvis jeg var dig :) 

Som det ser ud lige nu, så mister I omkring 20 % spænding. 

Hej! :)
Mit setup er:
10w solcelle og pc-oplader på en on-off-on swithc -> laderegulator på 8 ampere.
Batteri 12 v, 7,8 ah
Klassisk maxamp 20 setup med hp10w og mpt100.

Jeg er lidt i tvivl om tværsnittet på de forskellige ledninger rundt i "systemet".
Kan læse mig til at:
Potmeter -> Maxamp20: 0,25 mm^2
Maxamp20 -> HP10 1,5mm^2
men er i tvivl om hvor stort tværsnittet bør være fra de ledninger der går fra:
Solcelle/PC-Oplader  -> Laderegulator (Ledningen bliver omkring 30 cm lang. PC-opladeren leverer 20v ved 3,25 ampere)
Batteri -> Laderegulator

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.