Jump to content
Festivalanlæg dk

Valg af forstærker - Alle vælger pioneer?

Nicolai Grymer
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg har nu undret mig i noget tid over, hvorfor det er, at folk bruger tons af penge på dyre hjemmebygget cuboer og OT12, når de alligevel bliver drevet af semi-billige forstærkere? Hvorfor er det så, at man ikke smider lidt flere penge i en lidt dyrere forstærker og derved får mere ud af højtalerne? Jeg var enormt glad for min JL Audio HD900/5 i år. Bassen var ekstremt stram og klar, og dertil var lydbilledet generelt virkelig tykt og velpuleret - sat op mod højtalervogne af samme størrelse. (2 cubo + 2 toppe)

Så nu er mit spørgsmål bare, om der er nogen, der bevist har taget den billige løsning, efter de har, igennem test, fundet forskellen minimal, eller er det bare blevet et standard valg, eftersom det er billigst?

Bang for the buck.
Du for massere af power ud af Bassface og Pioneer forstærkerne, samt vi har en ide om forbruget fra dem.
Dyre hjemme bygget anlæg?
Cubo er også et bang for the buck byg. Når man tager et dyk ind i verden af højtalere så er den både nem, billig og lille :)
Må sige jeg har hørt Cubo bliver trukket af en Pioneer GM-D8604 og trukket af gode Crown pa forstærkere og der er ikke den vilde forskel :)
Så vil jeg hellere smide 1700,- efter en forstærker der yder mere end en til 3000 :)

2 hours ago, Ganon said:

Bang for the buck.
Du for massere af power ud af Bassface og Pioneer forstærkerne, samt vi har en ide om forbruget fra dem.
Dyre hjemme bygget anlæg?
Cubo er også et bang for the buck byg. Når man tager et dyk ind i verden af højtalere så er den både nem, billig og lille :)
Må sige jeg har hørt Cubo bliver trukket af en Pioneer GM-D8604 og trukket af gode Crown pa forstærkere og der er ikke den vilde forskel :)
Så vil jeg hellere smide 1700,- efter en forstærker der yder mere end en til 3000 :)

Det er selvfølgelig rigtigt - For mit vedkommende skal mine højtalere næsten kun bruges til festivallen, så derfor giver det god mening at betale lidt mere, for derved at få et mere klart lydbilled.

Hvor meget strøm bruger Pioneeren egentlig, hvis den er tændt, men ikke spiller musik?

2 hours ago, Ganon said:

Mener det er 1A i standby, men ikke sikker.
Jeg gad godt høre en A/B test på din forstærker og Pioneer'en, bare for at høre hvor stor forskel vi snakker :)

Jeg låner snart en af mine venners Hertz HDP4, da jeg gerne vil sælge min nuværende og få 2 af dem istedet. Jeg gider ikke spendere flere penge, og jeg har 4 bashorn jeg gerne vil tilføje. Min nuværende forstærker koster 10.000 ny (7.800 i udlandet) kontra Hertz'en, der kun er en 3.200 i udlandet, så det burde kunne lade sig gøre. - Hertz'en er noget dyrere end Pioneer'en, men hvis der er forskel mellem min og Hertz'en, så må der også være noget forskel mellem Pioneer'en og min. Efter hvad jeg har læst mig til, så skulle min JL Audio forstærker have en mere tilfredsstillende basgengivelse (sat op mod Hertz HDP4'eren).

Desværre bruger JL Audio HD900/5 hele 3 ampere i standby. Efter de 3 ampere bruger den minimalt strøm. Nok noget tilsvarende Pioneer'en, hvis ikke bedre. Jeg tror det er lyd-optimerings-modulet(or something) i forstærkeren, der står og bruger strøm.

Din idé om at højttalerne kun skal bruges på Roskilde så derfor skal forstærkeren være dyr giver i mine øjne ingen mening. Det burde jo være lige omvendt. Hvis jeg skulle bruge det til store fest setups mm. Efter Roskilde ville man da netop investere i noget der evt kunne lidt mere. 

Men strømforbrug taget i mende og behov samt yde evne synes jeg det er meningsløst at købe noget vildere end bassface eller Pioneer, især hvis det kun skal bruges på roskilde

21 hours ago, palmedrengen said:

Din idé om at højttalerne kun skal bruges på Roskilde så derfor skal forstærkeren være dyr giver i mine øjne ingen mening. Det burde jo være lige omvendt. Hvis jeg skulle bruge det til store fest setups mm. Efter Roskilde ville man da netop investere i noget der evt kunne lidt mere. 

Men strømforbrug taget i mende og behov samt yde evne synes jeg det er meningsløst at købe noget vildere end bassface eller Pioneer, især hvis det kun skal bruges på roskilde

Hvis man gerne vil have et stort setup til Roskilde, så køber man da dyrere komponenter. I mine øjne, så giver det da god mening at betale lidt mere i forstærkeren, nu hvor jeg allerede har brugt 15.000 på alt muligt andet. Det essentielle i det er jo lyden, og hvis man for en lille sum penge kan oppe lyden en masse, så er forstærkeren et idealt sted at starte.

Derudover så kan forstærkere jo let sælges igen. Jeg fik min 1 år gamle ridsefrie forstærker fra Portugal til lidt under 4.000 kr (med fragt). Den koster ny i Danmark 10.000. Så jeg burde sagtens kunne sælge den for en del flere penge end jeg selv har givet.

Men en anden ting jeg lige glemte at nævne var også, at jeg jo kan opgradere mit bilanlæg gevaldigt!

Kiggede lige nærmere på den JL forstærker der. Det meget fedt den smider 500 watt på sub kanalen, og smider det samme både i 4 ohm som i 2 ohm.
og at den kun skal sikres til 60 A.
Men synes stadig det meget dyrt, og ved ikke om det er 100% rigtigt de oplysninger de giver, bil verden er kendt for at smørre godt på.

On 16/7/2016 at 09:48, Ganon said:

Kiggede lige nærmere på den JL forstærker der. Det meget fedt den smider 500 watt på sub kanalen, og smider det samme både i 4 ohm som i 2 ohm.
og at den kun skal sikres til 60 A.
Men synes stadig det meget dyrt, og ved ikke om det er 100% rigtigt de oplysninger de giver, bil verden er kendt for at smørre godt på.

Den kører 1,5 ohm stabilt i alle 5 kanaler. Jeg er ret sikker på, at man i den prisklasse har en hvis standard, og begynder at fumle mindre med tallene. En anden ting jeg elsker ved den, er at volten ikke har indflydelse på, hvor højt den spiller. Den regulerer sig efter volten og pumper altid samme mængde watt ud. Den er super dyr, og jeg havde aldrig købt den, hvis jeg ikke havde fundet den til 4.000 kr

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.