Jump to content
Festivalanlæg dk

Converter eller serieforbindelse?

TheFatFred
 Share

Recommended Posts

Hey

Har en forstærker der skal have 48v.  Med mine 4 12v batterier kan jeg bare serieforbinde dem også har jeg de 48v. Der bruges alle 4 batterier bare på en gang og det er mange batterier, som dør på en gang. Derfor kunne det måske være en mulighed at omforme 12v batterierne til 48v en af gangen. Mit spørgsmål er så, hvad er mest strøm økonomisk?

Mvh.

Frederik

Du skal serieforbinde 4 batterier af 12v så det bliver 48 v.

14 hours ago, TheFatFred said:

Hey

Har en forstærker der skal have 48v.  Med mine 4 12v batterier kan jeg bare serieforbinde dem også har jeg de 48v. Der bruges alle 4 batterier bare på en gang og det er mange batterier, som dør på en gang. Derfor kunne det måske være en mulighed at omforme 12v batterierne til 48v en af gangen. Mit spørgsmål er så, hvad er mest strøm økonomisk?

Mvh.

Frederik

ang. Dit strømøkonomiske spørgsmål, så ville jeg skynde mig ned og købe en bilforstærker, som kører klasse d eller F-d.( den klassiske Pioneer evt.) der vil du kunne køre det meste på 1 batteri = du har mere strøm.

hvilken forstærker er det du bruger? Har aldrig hørt om en bilforstærker der skal bruge 48v, da de fleste batterier er 12- eller 24 volt. Hvis det er ville jeg investere mig selv i en omformer som kører din forstærker ind til en stikkontakt, hvis det findes med 48volt

6 minutes ago, Myggenn said:

Du skal serieforbinde 4 batterier af 12v så det bliver 48 v.

ang. Dit strømøkonomiske spørgsmål, så ville jeg skynde mig ned og købe en bilforstærker, som kører klasse d eller F-d.( den klassiske Pioneer evt.) der vil du kunne køre det meste på 1 batteri = du har mere strøm.

hvilken forstærker er det du bruger? Har aldrig hørt om en bilforstærker der skal bruge 48v, da de fleste batterier er 12- eller 24 volt. Hvis det er ville jeg investere mig selv i en omformer som kører din forstærker ind til en stikkontakt, hvis det findes med 48volt

Det er lidt en speciel forstærker, men den skulle være okay.

Dens spec er:

• Working mode: D
  • Quiescent current: 65mA
  • Efficiency: 88%
  • Output power: 300W+2*150W/4 euro 10% THD
  • Frequency response: 20Hz to 20KHz
  • Dynamic range: >100 dB
  • Signal to noise ratio (A-Weighted): 100dB
  • Working voltage: DC48V
  • PCB size: 150*95MM
  • Potentiometer function: (from left to right )
    1. subwoofer volume
    2. Left and right channel treble
    3. The volume of the left and right channels
    4. The total volume
  • PCB size:(L*W)15.00*9.50cm/5.91"*3.74"

Hvad ville du sige til den forstærker?:)

18 minutes ago, TheFatFred said:

Det er lidt en speciel forstærker, men den skulle være okay.

Dens spec er:

• Working mode: D
  • Quiescent current: 65mA
  • Efficiency: 88%
  • Output power: 300W+2*150W/4 euro 10% THD
  • Frequency response: 20Hz to 20KHz
  • Dynamic range: >100 dB
  • Signal to noise ratio (A-Weighted): 100dB
  • Working voltage: DC48V
  • PCB size: 150*95MM
  • Potentiometer function: (from left to right )
    1. subwoofer volume
    2. Left and right channel treble
    3. The volume of the left and right channels
    4. The total volume
  • PCB size:(L*W)15.00*9.50cm/5.91"*3.74"

Hvad ville du sige til den forstærker?:)

Udemærket. Nu kender jeg ikke til dit setup, så er svært at sige. Undrer mig bare at den / du vælger at køre med en 48v forstærker hvis du vil køre den med bilbatterier. Om du kan få en converter fra 12 til 48v er udenfor min viden, men umiddelbart går jeg ikke ud fra at du kan - og hvis du kan er dine bilbatterier ikke meget værd efter en times spilletid på max - tror jeg.

personligt ville jeg synes det ville være besværligt at køre den med på en festival eller lign.,  Hvis det er det du vil bruge den til. Hvis det er, så ville jeg anskaffe mig 4 forbrugs/ nødstrømsbatterier og en solcelle, så du kan holde det kørende. Du kommer nemlig il at bruge rigtig meget strøm.

hvad er dit setup, og hvad skal den bruges til?

Alternativt kan du skaffe dig 2 lastbilbatterier som er 24 volt stykket

27 minutes ago, Myggenn said:

Udemærket. Nu kender jeg ikke til dit setup, så er svært at sige. Undrer mig bare at den / du vælger at køre med en 48v forstærker hvis du vil køre den med bilbatterier. Om du kan få en converter fra 12 til 48v er udenfor min viden, men umiddelbart går jeg ikke ud fra at du kan - og hvis du kan er dine bilbatterier ikke meget værd efter en times spilletid på max - tror jeg.

personligt ville jeg synes det ville være besværligt at køre den med på en festival eller lign.,  Hvis det er det du vil bruge den til. Hvis det er, så ville jeg anskaffe mig 4 forbrugs/ nødstrømsbatterier og en solcelle, så du kan holde det kørende. Du kommer nemlig il at bruge rigtig meget strøm.

hvad er dit setup, og hvad skal den bruges til?

Alternativt kan du skaffe dig 2 lastbilbatterier som er 24 volt stykket

Mit setup er således:

Forstærker: https://bekent.dk/bluetooth-forstaerker-modul.html

2 x mellemtone: https://bekent.dk/sp-6-100pa.html

1 x diskant: https://bekent.dk/neodymium-hi-fi-dome-tweeter-dt-25n.html

1 x delefilter: https://bekent.dk/3000-hz-delefilter-8-ohm-monacor-dn-2618.html

1 x bas: https://bekent.dk/spa-112pa.html

Dertil er kabinettet noget for stort, da vi byggede en mølle også satte enhederne deri. Det er vidst omkring 300-350 liter..

Det er det nuværende setup og det har lige virket helt fint på Roskilde festivalen. Det holde ganske fint strøm med vores 2 12v batterier som vi havde serieforbundet(i alt brugte vi 4 x 150ah 12v forbrugsbatterier, som vi kørte ned til omkring 30%).

Planen er så bare at setup'et skal udvides, da det faktisk ikke spillede lige så højt som vi havde ønsket. Dertil er det umiddelbart forstærkeren der er det svageste led og skal udskiftes. Der var så tænkt på den overnævnte forstærker, da den giver væsentligt mere output. Meretil har jeg fundet en Converter, som kan klare 12v til 48v. Udover det, så tænkte vi også der skulle 2 fuldtoner eller 2 mellemtoner og 2 diskanter mere i.

Så ja det er et festivals anlæg ;)

Er 24v lastbilbatterier ikke mega dyre?

Video af anlægget: https://goo.gl/photos/A5AaGjtgk3s95BCm6

Hvis du allerede skal skifte forstærker vil jeg genoverveje en som kører på 12 v. En Pioneer DM-86 koster 1600 dask for en (kan findes til 1000 brugt) hvor du kan køre det meste på, og helt sikkert det setup du har

Derudover er det svært med de enheder, da det er forskelligt hvad folk går efter. Men ser umiddelbart fint ud. 

Personligt er jeg større fan af at lave kasser til hver enhed eller til 2 på en gang( eller PH-højtalere, dog er det sjovere at lave selv), da jeg synes det giver bedre lyd. Dette kræver dog mere tid og viden end bare at putte enhederne ind.

ang. Lastbilbatterier, så har jeg ingen anelse om hvad de koster. Jeg ville starte at tage et volt-meter i hånden og køre ned på den lokale lodseplads, og høre onde har nogle du kan bruge til 'et skoleprojekt'

PS. Kunne være sejt hvis i kunne få møllen til at konvertere vind til strøm, eller gør i allerede det??

Lyden kan også blive lav når møllen drejer over diskanten. 

On 10/7/2016 at 16:20, TheFatFred said:

Mit setup er således:

Forstærker: https://bekent.dk/bluetooth-forstaerker-modul.html

2 x mellemtone: https://bekent.dk/sp-6-100pa.html

1 x diskant: https://bekent.dk/neodymium-hi-fi-dome-tweeter-dt-25n.html

1 x delefilter: https://bekent.dk/3000-hz-delefilter-8-ohm-monacor-dn-2618.html

1 x bas: https://bekent.dk/spa-112pa.html

Dertil er kabinettet noget for stort, da vi byggede en mølle også satte enhederne deri. Det er vidst omkring 300-350 liter..

Det er det nuværende setup og det har lige virket helt fint på Roskilde festivalen. Det holde ganske fint strøm med vores 2 12v batterier som vi havde serieforbundet(i alt brugte vi 4 x 150ah 12v forbrugsbatterier, som vi kørte ned til omkring 30%).

Planen er så bare at setup'et skal udvides, da det faktisk ikke spillede lige så højt som vi havde ønsket. Dertil er det umiddelbart forstærkeren der er det svageste led og skal udskiftes. Der var så tænkt på den overnævnte forstærker, da den giver væsentligt mere output. Meretil har jeg fundet en Converter, som kan klare 12v til 48v. Udover det, så tænkte vi også der skulle 2 fuldtoner eller 2 mellemtoner og 2 diskanter mere i.

Så ja det er et festivals anlæg ;)

Er 24v lastbilbatterier ikke mega dyre?

Video af anlægget: https://goo.gl/photos/A5AaGjtgk3s95BCm6

Der er mange ting i kan optimere.
Det vil hjælpe en del at lave det rigtige kabinet til højtalerne.
Andet er at få diskanterne op i hoved højde, for sidst jeg kiggede efter sad min øre ikke ved mine knæ. Diskant bliver meget nemmere stoppet af objekter/mennesker end hvad bas gør, så den skal spille over folk, så kommer den længere.
Jeg ville prøve mig af med det før jeg skiftede forstærker.

Kan se noget der ligner porte på bagsiden, drop dem, vedmindre i har regnet portene ud til kassen.

Det første jeg tænkte var også at smide en motor en bag ved! Men! Så skal der laves noget af en gearing omme bagved, for jeg ville nok ikke have den mølle stående med fulde drøn i krops højde :P
SLAGTE FEST!

Kæmpe ros for super fedt koncept til anlægget! Dejligt at se nogen som gør noget andet ud af det end bare en kasse!

Mange tak for de gode svar :)

I forhold til kabinettet. Hvad kunne man så gøre der? Med bassen tænker jeg der skal laves en kasse inden i den nuværende konstruktion, der passer til hvad den skal bruge. Men skal man gøre noget specielt med mellemtonerne og diskanten for at de spiller optimalt? (ud over at være i hovedhøjde). De øverste dele af møllen er faktisk også lavet ud af spånplade for at spare lidt der også er det kun det enlige kabinet med højtalere i, der er lavet ud af krydsfiner og med dæmpemateriale.

Det kommer garanteret til at hjælpe at flytte diskanten opad men tror ikke den kommer til at kunne spille lige så højt som vi godt vil have det. Dertil kan enhederne sagtens tage noget mere fra en forstærker, da den vi har nu ikke giver særlig meget. Portene skal vi nok også droppe, da det enlig lidt var til det rigtige optimale kabinet som vi jo så ikke lavede. Dertil, skal man ikke have luft indgange / porte nogen steder? Tænker også hvis jeg nu laver en kasse til bassen indeni, skal den så ikke have porte?

Vi havde også snakket en del om at lave noget strøm eller få møllen til at køre rundt da vi lavede den, men tror vi kan frem til at det var lidt for farligt med så mange fulde mennesker. Dertil kan det jo måske også forstyre musikken (+ det lys jeg også får installeret senere).

Er jo også ret ny til at bygge anlæg, så hvis jeg skulle bruge Pioneer DM-86, ville det kræve noget ekstra? Da det er en bilforstærker, så kan jeg vel ikke bare smide et minijack fra telefonen dertil? (eller rød/hvidt lydstik) Skal jeg så også bruge en preamp og ville der være nok? Derudover er der jo 4 kanaler på sådan en, ville jeg godt bare kunne bridge 2 af kanalerne til bassen også have 2 kanaler til både det nurværende setup af mellentoner og diskant, plus de ektra enheder jeg havde tænkt mig at smide ind i?  

Diskanten behøver ikke kasse, men jeres mellemtone gør.
Der burde være et standard mål til den.
I burde godt kunne bare smide en plade ind til jeres basser så de får det anbefalet.
Porte skal udregnes til at passe til kassen, man smide port i for at tune højtaleren til en frekvens.
Ja, Pioneer GM-D8604 kan brokobles på begge kanaler eller en kanal, lige som man vil .:)

On 13. juli 2016 at 13:42, TheFatFred said:

Mange tak for de gode svar :)

I forhold til kabinettet. Hvad kunne man så gøre der? Med bassen tænker jeg der skal laves en kasse inden i den nuværende konstruktion, der passer til hvad den skal bruge. Men skal man gøre noget specielt med mellemtonerne og diskanten for at de spiller optimalt? (ud over at være i hovedhøjde). De øverste dele af møllen er faktisk også lavet ud af spånplade for at spare lidt der også er det kun det enlige kabinet med højtalere i, der er lavet ud af krydsfiner og med dæmpemateriale.

Det kommer garanteret til at hjælpe at flytte diskanten opad men tror ikke den kommer til at kunne spille lige så højt som vi godt vil have det. Dertil kan enhederne sagtens tage noget mere fra en forstærker, da den vi har nu ikke giver særlig meget. Portene skal vi nok også droppe, da det enlig lidt var til det rigtige optimale kabinet som vi jo så ikke lavede. Dertil, skal man ikke have luft indgange / porte nogen steder? Tænker også hvis jeg nu laver en kasse til bassen indeni, skal den så ikke have porte?

Vi havde også snakket en del om at lave noget strøm eller få møllen til at køre rundt da vi lavede den, men tror vi kan frem til at det var lidt for farligt med så mange fulde mennesker. Dertil kan det jo måske også forstyre musikken (+ det lys jeg også får installeret senere).

Er jo også ret ny til at bygge anlæg, så hvis jeg skulle bruge Pioneer DM-86, ville det kræve noget ekstra? Da det er en bilforstærker, så kan jeg vel ikke bare smide et minijack fra telefonen dertil? (eller rød/hvidt lydstik) Skal jeg så også bruge en preamp og ville der være nok? Derudover er der jo 4 kanaler på sådan en, ville jeg godt bare kunne bridge 2 af kanalerne til bassen også have 2 kanaler til både det nurværende setup af mellentoner og diskant, plus de ektra enheder jeg havde tænkt mig at smide ind i?  

Hvis du vil lave en kasse indeni, så skal du også have luftrør eller lufthuller inde i kabinettet - ellers laver du det forgæves. Du kan se på almindelige subwoofere, vil prøve at vedhæfte et billede, hvor man kan se, hvordan det evt. Kan se ud :)

at sætte din diskant op i hovedhøjde hjælper helt vildt meget :) hvis jeg var dig ville jeg prøve at tage enhederne ud og sætte dem i hovedhøjde med en stige eller lign. Så kandidat høre forskellen.

ang dorstærkeren skal du ikke bruge så meget andet end et 12v batteri ( der er 100 tråde her inde der forklarer hvordan man gør, ellers skriv en besked til mig, så forklarer jeg dig det). Du kan godt bruge en preamp, men der er intet behov for det, og selvfølgelig skal du have et phono til jack.

hvis du finder det rigtige lys kan det gøres så det ligner den drejer rundt ( du må ikke spørge mig hvordan, men har set flok gære det :)

12 hours ago, Myggenn said:

Hvis du vil lave en kasse indeni, så skal du også have luftrør eller lufthuller inde i kabinettet - ellers laver du det forgæves. Du kan se på almindelige subwoofere, vil prøve at vedhæfte et billede, hvor man kan se, hvordan det evt. Kan se ud :)

Ved du hvad du snakker om?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.