Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtaler valg vs batterilevetid

ViktorLA
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er nybegynder i forhold til at bygge festival anlæg, men er meget interesseret i at lære hvordan det fungere. Jeg har lige købt et par scanspeak højtalere i den lokale genbrug, på 150 watt (specifikationer på billedet). Problemet er her bare at følsomheden er meget lav, 89 dB / 1 W / 1 m. Så spørgsmålet går på om det kan svare sig at lave et anlæg ud af disse højtalere, set fra batterisiden. Jeg har overvejet at anskaffe mig et ikke-syre batteri, foreksempel lithium, da jeg gerne vil have det med på Skanderborg festival. Men har kan jeg højest få ca 30 Ah, hvis jeg investere en god sjat penge i det. Det vil sige en batterilevetid, for fuld skrald(150 watt) på  30 Ah / ((150 watt * 1,2 forstærker effektivitet) / 12 volt) = 2 timers spilletid.. Hvis mine beregninger giver mening.. Så kan det svare sig at bruge disse højtalere til et festivalanlæg? Findes der alternativer til et syrebatteri, hvor man får højere kapacitet for pengene?

Jeg er sikker på at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig. 

Her er billede af højtalerne samt specifikationerne, jeg kunne ikke finde noget om dem på nettet. Alternativt har jeg overvejet at bruge Cerwin vega højtalerne, men jeg tænker det vil være ret dumt, men hvad siger i? 

IMG_2092.JPG

IMG_2093.JPG

Altså det er bedre end ingenting, MEN du skal jo ikke betale andet end 300 kr for en billig lorte højtaler, der vil kunne spille MEGET højere pr. watt

http://www.discoworld.dk/default.php?cPath=38_40

Køb en TK2050 som forstærker til at drive en eller to billige højtalere.

OG.... dine beregninger giver desværre ikke mening. Pumper du 150 watt ind i den der højtaler så springer den. Da musik er dynamisk så er det kun et spørgsmål om en brøkdel af et sekund, hvor højtaleren overhovedet kommer derop af. I almindelig techno musik kræver basslag f.eks. meget mere end de almindelig sangfyldte optakter. Jeg hørte på et tidspunkt nogen sige at peak power blot skal divideres med 8-9 stykker og så har du det gennemsnitlige forbrug ved fuld blæs. Men ved ikke om det holder ved. Du kan i hvert fald dividere forbruget med 5 uden problemer!

12 hours ago, ViktorLA said:

Hej,

Jeg er nybegynder i forhold til at bygge festival anlæg, men er meget interesseret i at lære hvordan det fungere. Jeg har lige købt et par scanspeak højtalere i den lokale genbrug, på 150 watt (specifikationer på billedet). Problemet er her bare at følsomheden er meget lav, 89 dB / 1 W / 1 m. Så spørgsmålet går på om det kan svare sig at lave et anlæg ud af disse højtalere, set fra batterisiden. Jeg har overvejet at anskaffe mig et ikke-syre batteri, foreksempel lithium, da jeg gerne vil have det med på Skanderborg festival. Men har kan jeg højest få ca 30 Ah, hvis jeg investere en god sjat penge i det. Det vil sige en batterilevetid, for fuld skrald(150 watt) på  30 Ah / ((150 watt * 1,2 forstærker effektivitet) / 12 volt) = 2 timers spilletid.. Hvis mine beregninger giver mening.. Så kan det svare sig at bruge disse højtalere til et festivalanlæg? Findes der alternativer til et syrebatteri, hvor man får højere kapacitet for pengene?

Jeg er sikker på at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig. 

Her er billede af højtalerne samt specifikationerne, jeg kunne ikke finde noget om dem på nettet. Alternativt har jeg overvejet at bruge Cerwin vega højtalerne, men jeg tænker det vil være ret dumt, men hvad siger i? 

IMG_2092.JPG

IMG_2093.JPG

Højttalerne bruger ikke strøm, forstærkeren gør.

En forstærker som mange bruger herinde, Pioneer GMD8604 som leverer 4* 125 watt eller 2* 300 watt, bruger cirka 5 ampere på fuld smæk. Det vil altså sige, at  et batteri på 30 Ah teoretisk vil kunne spille 6 timer på fuld smæk. Dog er afladningsprocenten ikke 100 % og afhænger at batteritype.  En maxamp20 vil derimod kunne spille cirka 80 timer på fuld smæk. Der er selvfølgelig stor forskel på de 2 forstærkere. Følsomheden fortæller så, hvor højt højttaleren spiller ved 1 watt. Til festivalsbrug gælder det om, at finde en højttaler, som har en høj følsomhed. 

Din beregning giver i øvrigt ikke mening ;)

Tusinde tak for jeres svar! Jeg vil gerne maksimere lydkvalitet og batterilevetid. Og selvfølgeligt også have et par højtalere der kan spille op til fest. Vil det være en fordel at bruge kabinettet fra disse højtalere, og så sætte nogle nye følsomme højttalerenheder ind? Og kunne man i princippet ikke bare bygge højtaleren aktiv istedet for passiv. Hvis man sætter batteri og forstærker ind i den?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvorfor maxamp20 er så meget bedre end Pioneer GMD8604. Jeg er sikker på at maxamp20 er mere effektiv, men den kan vel ikke spytte nok watt ud til at højttalerne kan spille for fuld smadder.

Jeg har fundet en basenhed her på 98dB / 1 W / 1 m. Ved ikke om den passer, men vil den være god at sætte i? http://www.discoworld.dk/product_info.php?cPath=302_304_610&products_id=75818

Grunden til at Maxamp20 er bedre end Pioneer her, er at Maxamp20 er utroligt effektiv, og derfor bruger næsten intet strøm.

Som Alex sagde, din forstærker bruger strøm, ikke højttalerne. De 150W som står bag på højttaleren er hvad den maksimalt kan tage, inden den brænder sammen. Hvis du giver den bare 1W, så vil den spille de 89dB som står på bagsiden.

Med en MaxAmp20 kan du give den op til 25W, hvilket er rigeligt til en mere følsom højttaler. Jeg vil foreslå at du måske beholder dem til computeren, da det jo er nogle ret pæne højttalere ;) En Maxamp20 trækker måske 0.3A hvis du ikke peaker den, hvilket med dit batteri betyder (30Ah/0.3A)=100 timer spilletid! Det tal er i virkeligheden mindre, da jeg ikke har taget højde for at du ikke kan aflade batteriet 100%, men det er nok i omegnen af 60-80 timer med høj musik, hvis du finder noget som er lidt mere følsomt.

Mht. til basenheden, er der plads til en 15" enhed i de højttalere?? Det har jeg umiddelbart lidt svært ved at tro på når jeg ser dem.

Hvad med de store PA højttalere bag ved dine scanspeaks. Kan de ikke bruges / hvad er specs på dem?

• 2 weeks later...

Ja okay, tak for svaret. Jeg tror jeg vil finde mig en anden løsning, selvom jeg godt kunne lide looket af disse højtalere. Højtalerne bagved er mine Cerwin Vega clsc-12 der har en følsomhed på 92 dB. Hvilket nok kunne bruges. Jeg så også lige et par højtalere i genbrugen, dog meget mindre størrelse, dem der kan ses på billedet(kunne ikke lige finde bedre). De hedder ITT type 2040 og har en følsomhed på 92dB, og spiller rigtig fint, dem kunne jeg også bruge til mit anlæg. Hvad synes i? Cerwin Vega eller genbrugs ITT type 2040?

download.jpg

Kan ikke umiddelbart finde nogle specs på dine ITT 2040 højttalere, men med CV er det svært at gå galt i byen! Deres følsomhed er måske en kende lav, men med en 2x100W forstærker vil de nok kunne spille op udenfor og til festival ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.