Jump to content
Festivalanlæg dk

Højtaler valg vs batterilevetid

ViktorLA
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er nybegynder i forhold til at bygge festival anlæg, men er meget interesseret i at lære hvordan det fungere. Jeg har lige købt et par scanspeak højtalere i den lokale genbrug, på 150 watt (specifikationer på billedet). Problemet er her bare at følsomheden er meget lav, 89 dB / 1 W / 1 m. Så spørgsmålet går på om det kan svare sig at lave et anlæg ud af disse højtalere, set fra batterisiden. Jeg har overvejet at anskaffe mig et ikke-syre batteri, foreksempel lithium, da jeg gerne vil have det med på Skanderborg festival. Men har kan jeg højest få ca 30 Ah, hvis jeg investere en god sjat penge i det. Det vil sige en batterilevetid, for fuld skrald(150 watt) på  30 Ah / ((150 watt * 1,2 forstærker effektivitet) / 12 volt) = 2 timers spilletid.. Hvis mine beregninger giver mening.. Så kan det svare sig at bruge disse højtalere til et festivalanlæg? Findes der alternativer til et syrebatteri, hvor man får højere kapacitet for pengene?

Jeg er sikker på at der er nogle kloge hoveder herinde der kan hjælpe mig. 

Her er billede af højtalerne samt specifikationerne, jeg kunne ikke finde noget om dem på nettet. Alternativt har jeg overvejet at bruge Cerwin vega højtalerne, men jeg tænker det vil være ret dumt, men hvad siger i? 

IMG_2092.JPG

IMG_2093.JPG

Altså det er bedre end ingenting, MEN du skal jo ikke betale andet end 300 kr for en billig lorte højtaler, der vil kunne spille MEGET højere pr. watt

http://www.discoworld.dk/default.php?cPath=38_40

Køb en TK2050 som forstærker til at drive en eller to billige højtalere.