Jump to content
Festivalanlæg dk

Trykkabinet eller basrefleks

Donkick
 Share

Recommended Posts

Hej Alle,

Jeg er sprunget ud i at lave min egen hjemmelavet boomblaster. Jeg vil lave den i 18mm støbeplade, da det er hvad jeg har på lager.

Målene på ydersiden af kabinettet har jeg tegnet til at blive 300mm*300mm*700mm som jeg regner til ca 58L. Min tanke var at pladerne skal laserskæres, så det bliver så præcist som muligt og derved så tæt som muligt når det bliver limet sammen med epoxy-lim.

Min store fortvivelse er nu bare om det skal være med eller uden basrefleks? Og hvordan skal den konstrueres?

Jeg fandt en formel for nødvendigheden for basrefleks hvor jeg kunne regne mig frem til det blev "64 så det kunne både være med eller uden basrefleks.

Den kommer til at indeholde:

Forstærker: YJ HiFi TPA 3116 2x50W 1x100W Bluetooth

Højtaler:      2x P. Audio HP10T Full tone, 96db/1w/1m

Batteri:        2x 12v 7,2Ah

Andet:         Soundcontroller med 2m LED strip, voltmeter.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig, da jeg virkelig ikke lyster at laver en "upser" :)

Efter at have slået højtalerens datasheet op og lavet lidt grov simulering har jeg fundet, hvad du kan se på vedlagte billede. Du kan se ved lukket kabinet får du et fladt response der ruller af langsommere, mens med 2 firkantede porte af størrelse på 7cm x 4,02cm (1,8cm dybe) giver et næsten 5db boost ved omkring 105hz.

Håber det hjælper lidt :D 

Screen Shot 2016-08-05 at 18.31.44.png

5 hours ago, Donkick said:

Kan du svare på hvor de huller ville være mest optimale at lave?

Det ved jeg ikke helt, men ses der f.eks på en omnitop12 eller en boominator har disse basportene siddende i siderne så disse også fungerer som håndtag.

noget vigtigt at pointere ved simuleringen er også jeg har sat dit 58L kabinet til at indeholde 2 enheder. Disse deler altså samme rum. Dette vil man normalt kun gøre hvis hele kabinettet kører mono eller en side (L/R). Jeg vil altså derfor ikke anbefale du laver et samlet rum der spiller stereo, men istedet anbefale du deler kassen i to rum, en enhed og en port til hvert rum.. Ligesom en boominator (som dog har 2 enheder i hvert rum :D)

Ved godt du siger det ikke er denne du bygger, også taget i betragtning det er fuldtone enheder du har. Men find lidt inspiration i den. F.eks. Den der afstivningsplade med en masse huller i. Husk for gudsskyld god afstivning af kabinettet. Den brøler har jeg lavet!

Jo du kan bare lave en skillevæg, og jo den virker som afstivning, lidt mere skader ikke, du får bedre bas og mindre rystelser ud af kabinettet.

Laver du en skillevæg vil du få, til hvert kabinet, præcis samme frekevnsgang i forrige simulering.

Den gule linje er 58L med to enheder, to porte. Den grønne linje er 29L med en enhed, en port (altså halvdelen), denne er derfor naturligvis 3dB lavere. men samlet for du samme output.

I øvrigt mindes jeg at alt under 300Hz er mono i feks mp3 og spotify. så disse frekvenser er ikke problemet, men istedet er det midt frekvenser, hvis disse var i samme kabinet, ville det lyde helt mudret, medmindre man elsker at lytte til mono-musik selvfølgelig. Der kunne sågar opstå den vildeste destruktive interferens i midt området, så ville du få et anlæg der lyder som et Beats headset. Alt for meget bund, ingen mid, alt for meget top.

Screen Shot 2016-08-06 at 18.04.53.png

Ved at lave kabinettet på 19L mister du lidt mellem 50hz og 100hz, men det tænker jeg ikke gør alverden. For at porten nu fået en længde på 18mm (tyggelsen af træ) kan du enten lave et cirkulært hul med diameteren 4,54cm eller et kvadratisk hul på 3,81cm x 3,81cm. Grøn er den nye, gul er 29L.
Evt hent det her program http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd
Så kan du simulere selv alt det du har lyst til :D

Screen Shot 2016-08-09 at 00.37.09.png

Hej KHesse

Så fik jeg smidt alle parametrene ind i programmet.

Og har regnet på at kabinettet enheden skal sættes i er præcist 18,05L

Men mit problem er så nu at jeg ikke kan skifte pladetykkelsen til 12mm og regne basrefleksen.

Du kan ikke selv styre længden men du kan styre størrelsen. :P inde under "Box" sætter du volumet, heinde kan du også vælge "Box shape" hvor du kan sige 12mm. dette bruger programmet dog kun til at regne de mest optimale dimensioner.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.