Jump to content
Festivalanlæg dk

opladning af parallelforbundet batterier på festival

Katz
 Share

Recommended Posts

Hej.

I det kommende anlæg var planen at tage 2x 230 ah batterier og sætte dem i parallelforbindelse. så vidt som jeg har læst mig frem til og forstået på det hele, SKAL begge af disse batterier være nye, af samme mærke og samme kapacitet. Herudover må batteriener ikke have været brugt hver for sig.  Det betyder jo så også at de skal sidde sammen i det de skal oplades. Er der nogle der har erfaringer med opladning af parallelforbundet batterier på Roskildefestival i deres opladningsboder. eller tager de ikke i mod dem når de er parallelforbundet? :)

Hey, velkommen til :) 
Så vidt jeg ved er de ret tungnemme i boderne, og er ikke helt klar på at lade parallelbatterier op :) 
Men derudover har du fået læst godt op på hvordan man skal behandle sådanne batterier :) 

Fordelen ved at Parallelforbinde dine batterier er jo netop at du ikke behøver at skifte dem ud, og derved kan lade dem samlet med en solcelle eller lign :) 

ja planen var nok også at se på noget solceller, hvis dette ikke var en mulighed. Men synes det er lidt svært at finde ud af havd angår solceller, da jeg synes jeg læser forskellige ting hele tiden. så jeg ved ikke helt hvor mange amperetimer  jeg kan regne med at få med solceller på 390 watt på en dags tid.

men mange tak for svaret ;)

Jeps :)

Dine Watt er Defineret af Volt * Ampere dvs at hvis du ved den lader med 12V så dividerer du bare dine Watt med 12 så burde du ca have Ampere i timen :)

Derudover skal du huske at læse lidt på Mono- kontra Polykrystal-celler som har hhv høj effekt ud og mere konstant effekt ud, ved vedvarende brug :)
Der er også lidt prisforskelle mm, som i kan tage med i regnestykket :)

2 hours ago, SortePer said:

Jeps :)

Dine Watt er Defineret af Volt * Ampere dvs at hvis du ved den lader med 12V så dividerer du bare dine Watt med 12 så burde du ca have Ampere i timen :)

Lige for at præcisere, så kan du ikke snakke amperetimer i forhold til solceller. Amperetimer er sammen med et batteris spænding en anden måde at angive dets kapacitet på. Du kan hurtigt udregne, hvor mange joule batteriet indeholder ved at sige E = U * I * t, som omskrevet svarer til E = P * t. Det er dog langt mere brugbart at angive, hvor mange ampere et batteri kan afgive over en bestemt tidperiode, som så er amperetimer. 

Man kan heller ikke helt dividere en solcelles effekt med 12 volt for at få antal ampere ud, da der både går en del til spilde, hvorfor MPPT ladere er mere effektive, samt at der ikke lades med 12 volt, men nærmere 13 volt eller lignende alt efter laderegulator og hvilken fase af opladningen, som batteriet befinder sig i :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.