Jump to content
Festivalanlæg dk

Omni 15 Tallboy: Pioneer GM-D8604 eller GM-D9601?

tr0lle
 Share

Recommended Posts

Hej FA,

Jeg går og overvejer at bygge en Omni 15 Tallboy (Bill Fitzmaurice Design) til næste års Smukfest. Det er en 3-vejs højtaler bestående af:

Tweeter: 1 x Eminence APT150

Midrange: 1 x Eminence Alpha 6CBMRA

Woofer: 1 x Eminence Kappalite 3015LF eller 2 x Eminence Kappalite 3012LF

(Navnet på enhederne linker til deres datasheet)

Mit spørgsmål er så: Hvilken forstærker skal jeg vælge? Pioneer GM-D8604 eller GM-D9601? Eller noget helt tredje måske?

Jeg vil kun bygge en enkelt, altså vil jeg køre mono.

Hvis jeg vælger 8604'eren tænker jeg at brokoble den, og så køre tweerer og midrange på den ene kanal, og woofer på den anden kanal. Hvis jeg vælger 9601'eren så kører jeg bare det hele på en kanal da det jo er en monoblok.

Der bliver selvfølgelig bygget de nødvendige delefiltre som designet foreskriver.

GM-D9601 dækker området 10hz-240hz, så den er ihvertfald udelukket hvis du skal køre fullrange :)
Hvor meget batteri-power regner du med at have til rådighed, nu hvor smukfest er kendt for sine ikke så festivalsanlægs-venlige regler?

52 minutes ago, tc87 said:

GM-D9601 dækker området 10hz-240hz, så den er ihvertfald udelukket hvis du skal køre fullrange :)
Hvor meget batteri-power regner du med at have til rådighed, nu hvor smukfest er kendt for sine ikke så festivalsanlægs-venlige regler?

Arh, havde slet ikke set at der var et lavpasfilter på GM-D9601 - så ja, den er udelukket! :D

De sidste to år har vi kørt med D-batterier, og det har faktisk fungeret overraskende godt. Vi har haft 100 stk. med hver gang, og er ikke løbet tør for strøm. Det nuværende anlæg bruger 24 stk. i serie = 36V. Det består af en Cubo12 og en top som er bygget sammen. De bliver drevet af en 1 x 300W og en 2 x 150W forstærker fra Sure Electronics. Har lige smidt nogle billeder op, hvis det skulle have interesse.

Hvis vi vælger at køre med D-batterier til næste år, hvor anlægget skiftes ud med en BFM Omni 15 TallBoy og en Pioneer forstærker (eller en anden?), så vil jeg stadig bruge 24 stk. Men så lave 3 pakker á 8 batterier i serie (12V), og så sætte dem parallelt for at få flere Ah.

Har også overvejet om man skulle investere i nogle LiFePO4 batterier, men de er bare rimelig dyre. Dog betaler vi 1000 kr. for 100 D-batterier, så det kan bedre betale sig med LiFePO4 på længere sigt :)

IMG_1920.JPG

IMG_1921.JPG

IMG_1922.JPG

IMG_1923.JPG

Lækker løsning i har der! :)
Da der jo allerede er delefilter i den højttaler i regner med at bygge, ville jeg nok bare gå med en monoforstærker i stil med den 300w i allerede har. 
Med en enkelt højttaler i mono, har i alligevel ikke brug for alle de ekstra features som for eksempel pioneer forstærkeren har. 

Jeg ville droppe delfiltret, genbruge minidsp'en, og sørger føde hver del med sin kanal, gm-d8604, A-side - Diskant(højre) og Mellemtone(venstre) og B-side brokoblet til bunden :D
Så kan i også indstille dsp lige som i vil have det skal være :D

Så byg det så det ser ud til at være købt af et firma, giv den et navn, som i printer i 3d printer og smider på.
Så skal i bare bruge Lipo eller andet batteri.
Der er en anden tråd hvor at svaret fra Skanderborg er at det ok med kommiciele højtalere :)

27 minutes ago, Ganon said:

Jeg ville droppe delfiltret, genbruge minidsp'en, og sørger føde hver del med sin kanal, gm-d8604, A-side - Diskant(højre) og Mellemtone(venstre) og B-side brokoblet til bunden :D

Så byg det så det ser ud til at være købt af et firma, giv den et navn, som i printer i 3d printer og smider på.
Så skal i bare bruge Lipo eller andet batteri.
Der er en anden tråd hvor at svaret fra Skanderborg er at det ok med kommiciele højtalere :)

Om ikke andet så drejer jeg gerne den sidste skrue en halv omgang for jer og skriver en faktura på 1kr så er det vel en kommercial højttaler xD

On 8/23/2016 at 10:43, tc87 said:

Lækker løsning i har der! :)
Da der jo allerede er delefilter i den højttaler i regner med at bygge, ville jeg nok bare gå med en monoforstærker i stil med den 300w i allerede har. 
Med en enkelt højttaler i mono, har i alligevel ikke brug for alle de ekstra features som for eksempel pioneer forstærkeren har. 

Jeg har bare brug for en bedre forstærker end den vi har nu. Vi bruger monoforstærkeren til at trække vores Cubo12 og der er ret godt smæk på, men det skal bare være vildere nu :) Findes der andre gode monoforstærkere?

On 8/23/2016 at 12:12, Ganon said:

Jeg har faktisk overvejet det samme. Nu er jeg ikke den store filternørd - men vil man kunne få fuldstændig samme resultat med et digitalt filter, som med et analogt? Man kender jo alle værdierne på komponenterne til filtrene, så man må jo kunne finde de forskellige frekvenser.

Og William og Ganon: Tak - I er sgu så flinke! :D:lol: Jeg tror bare ikke at den går... Nogle af vagterne på Smukfest er sgu ikke helt nemme at danse med.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.