Jump to content
Festivalanlæg dk

Sure 2x500w forstærker

tc87
 Share

Recommended Posts

Til sådan en forstærker her: http://store3.sure-electronics.com/2-x-500watt-class-d-audio-amplifier-board-irs2092

vil en stepup converter der kan levere 1000w så være nok, eller vil det være bedre med en lidt kraftigere converter, så man har lidt headroom?

til info, så er idéen at forstærkeren skal trække 4stk cubo15

Lidt ekstra headroom har jo aldrig skadet nogen ;) Nu kan jeg se at den her kører på ~60VDC, og jeg ved ikke hvor meget du skal smide for at få en stepup-converter som kan levere 1000W ved 60V, og som ikke er noget billigt kina-bras?

Det skal også noteres, om du planlægger at køre dine Cuboer i parallel/serie, og hvad den endelige modstand kommer til at være? For jeg tror personligt at de spiller godt højt inden du rammer maksimal effekt.

Tanken er at køre dem paralel 2 og 2, så de får omkring 250w hver ved maksimal effekt (selv om man nok sjældent kommer helt der op ?)

det med stepup converteren kan jeg godt se bliver lidt svært. Der er nogle på ebay til et par hundrede kroner, så hvis det bliver aktuelt mere fire cuboer, så må jeg jo næsten bare prøve mig frem med nogle af dem.

2 hours ago, tc87 said:

Tanken er at køre dem paralel 2 og 2, så de får omkring 250w hver ved maksimal effekt (selv om man nok sjældent kommer helt der op ?)

det med stepup converteren kan jeg godt se bliver lidt svært. Der er nogle på ebay til et par hundrede kroner, så hvis det bliver aktuelt mere fire cuboer, så må jeg jo næsten bare prøve mig frem med nogle af dem.

Er det ikke næsten billigere at købe 2x Bassface db1.2, nu hvor punden rasler ned, også taget i betragtning af, at du skal betale både moms for forstærkeren samt for step-up convertere? :) 

Så har du også lidt flere watt at lege med ;)

51 minutes ago, Alex said:

Er det ikke næsten billigere at købe 2x Bassface db1.2, nu hvor punden rasler ned, også taget i betragtning af, at du skal betale både moms for forstærkeren samt for step-up convertere? :) 

Så har du også lidt flere watt at lege med ;)

Det er også på overvejeren. Grunden til at jeg ville gå med sure boardet, er at jeg alligevel kommer til at køre med minidsp, så tænkte at der måske var lidt strøm at spare ved at skære ekstra funktionerne fra som for eksempel en bassface har. 

Pt er mine 2 ev sx300 også kun powered af en pioneer gm-d8604 i stereo bridged mode, så de får lige omkring 150w hver på max, så det er måske lidt overkill med 4 cuboer og 2 bassface forstærkere. ?

En anden udvidelse jeg overvejer istedet er at bygge 2 cubo kick15(har i forvejen 1 gm-d8604, en bassface db1.2, 2 cubo 15 og 2 ev sx300) jeg vil så smide mine ev toppe i parallel og brokoblet på den ene pioneer kanal, cubo kick15 i parallel og brokoblet på den anden pioneer kanal og så mine cubo 15 på bassface med crossover noget ala bund:45-100 kicks:100-200hz toppe 200hz og op. Bonus med denne sammensætning er at jeg slipper for at købe ekstra forstærker, men ved bare ikke om det vil give særligt meget mere output i forhold til at tilføje 2cubo15 og en ekstra forstærker?

ved ikke om det også er værd at nævne at mine cubo 15 ikke står på en vogn, men på jorden. Så de får jo også et lille boost der :)

10 hours ago, tc87 said:

Det er også på overvejeren. Grunden til at jeg ville gå med sure boardet, er at jeg alligevel kommer til at køre med minidsp, så tænkte at der måske var lidt strøm at spare ved at skære ekstra funktionerne fra som for eksempel en bassface har. 

Pt er mine 2 ev sx300 også kun powered af en pioneer gm-d8604 i stereo bridged mode, så de får lige omkring 150w hver på max, så det er måske lidt overkill med 4 cuboer og 2 bassface forstærkere. ?

En anden udvidelse jeg overvejer istedet er at bygge 2 cubo kick15(har i forvejen 1 gm-d8604, en bassface db1.2, 2 cubo 15 og 2 ev sx300) jeg vil så smide mine ev toppe i parallel og brokoblet på den ene pioneer kanal, cubo kick15 i parallel og brokoblet på den anden pioneer kanal og så mine cubo 15 på bassface med crossover noget ala bund:45-100 kicks:100-200hz toppe 200hz og op. Bonus med denne sammensætning er at jeg slipper for at købe ekstra forstærker, men ved bare ikke om det vil give særligt meget mere output i forhold til at tilføje 2cubo15 og en ekstra forstærker?

ved ikke om det også er værd at nævne at mine cubo 15 ikke står på en vogn, men på jorden. Så de får jo også et lille boost der :)

Nu tænker jeg, at det primært må være dine toppe, som er flaskehalsen, i hvert fald i forhold til 4 cubo15, så i mit hoved vil det ikke giver meget mening at bygge 2 cubo15 mere og forvente at få et højere output over hele frekvensspektret. Jeg synes i hvert fald, at vi kunne spille mere end rigeligt højt med vores ene cubo15 og 2 behringer 212XL, men det kommer selvfølgelig også an på, hvilke forventinger man har til størrelsen af ens fest. 

Personligt synes jeg, at det er langt mere spændende at udvide med enten 1 eller 2 cubo kicks og 1 bassface db1.2 mere. Mr. cubo siger at 1 cubokick går til cirka 3 cubo15, så du kunne måske nøjes med 1. Hvis du bygger 2, så har du dog mere fleksibilitet. Jeg er næsten sikker på, at dette setup vil sanses som værende højere, da du netop får dette kick i brysten, som giver rigtig meget. Så kan du evt. senere udvide med flere toppe og flere bunde. 

Hvad der er det rigtige at gøre, det kommer selvfølgelig helt an på, om du føler at du mangler endnu mere bund, eller noget mere midbass og punch :) 

Der var også masser af power i vores setup i år, blev virkelig overrasket over hvor meget 2 cuboer kunne rykke!

Tror jeg i første omgang vil bygge 2 cubo kicks og prøve at smide dem på pioneeren istedet for at købe endnu en bassface, for tænker lidt at når én cubo kick går til 2-3 cubo15, så burde 2 vel sagtens kunne følge med mit setup selvom de "kun" får 150w pr stk. 

Tak for inputs, det er altid fedt at få lidt second opinions på ens idéer :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.