Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvad er DB4.2 reelle forbrug?

Jolle666
 Share

Recommended Posts

Hej FA,

Først tak for alt den info I alle deler herinde! Meget nyttigt og meget inspirerende.

Vi er ved at bygge et kompakt setup, med 2x Cubo12, 2x B212XL, Bass Face DB4.2 + en del andet DC12V gear (lydmixer, DMX mixer, RGBW strips/LED chips, laser mm). Vi kommer til at bruge anlægget både ude og inde. Så udover at kunne køre på DC12V batteri, vil vi også gerne kunne køre på AC230V.

DB4.2 er oplyst til 800W max. Går ud fra det er i peaks. Men i manualen anbefaler Bass Face en sikring på 25A. Som jeg ser det, vil det jo så betyde, at sikringen kun kan holde til kontinuerlige (12Vx25A=) 300W, som jeg synes er langt fra 800W? Jeg vil i øvrigt skyde vores lys/andet DC12V til at trække ca. 100W i peaks. Så hvor stor en AC til DC strømforsyning får vi mon reelt brug for? Jeg spørger specielt fordi, at jeg synes det er svært at opdrive forsyninger over 12V/50A/600W.

Vedhæftet diagram over kablingen. Cubo12erne bliver i øvrigt tilsluttet parallelt på to brokoblede kanaler på DB4.2. 

:) Jacob

Boom4.png

DB4.2 manual.PNG

Den bruger nok omkring 5 ampere på fuld smæk i gennemsnittet. Der er i hvert fald andre der har målt på Pioneer GMD8604 til at trække cirka 5,5 ampere, og da forstærkerne er nogenlunde ens, så må det være omkring det samme. 

Jeg har endnu ikke set nogen AC til DC strømforsyning som kan levere nok ampere i peaks til sådanne forstærkerere i et rimeligt prisleje, så det bliver nok ok svært. Jeg kan ikke huske, hvor mange ampere at 1 meter RGB trækker, men det er måske omkring 0.5 ampere hvis det lyser hvidt, det må du dog ikke hæfte mig på. Jeg ved der er en post på siden her, hvor en person har målt det reelle forbrug :)

I forhold til hvis det er et Roskilde Festival setup:

Du må ikke bruge laser, da festivallen ligger tæt på en lufthavn, så du kan både risikere en kæmpe bøde og endnu være, være skyld nødlandingen eller personskade. 

Mange tak for svar, Alex.

Hvis DB4.2 bruger omkring 5A i gennemsnit med fuld smæk, giver det jo sikkert OK mening at Bass Face anbefaler en sikring på 25A, da selv peaks så bør være pænt dækket ind. Men på grund af min manglende viden, undrer jeg mig dog stadig over deres oplyste 800W max. Jeg er med på, at producenten godt kan overdrive lidt her. Men ved 12V, bør de 5A jo kun trække i alt 60W. Det harmonerer langt fra med de oplysninger de selv giver:

70W x 4 RMS @ 4 Ohm    
100W x 4 RMS @ 2 Ohm    
200W x 2 RMS @ 4 Ohm    
800W MAXIMUM POWER    
2 Ohm Stable / 4 Ohm Bridged 
Operating Voltage 9-15V D

Men det er jo godt nyt. For så bør en eBay AC til DC strømforsyning på fx 12V / 50A til kr. 400 (inkl. evt. told), som er den største jeg umiddelbart kan finde, jo rigelig stor til både forstærker + lys. Alternativt bare en PSU fra en computer, som har kørt fint i vores første anlæg i et par år uden problemer - dog med et væsentligt mindre forbrug.

Også tak for info om laser. Det giver mening. Så den skal ihvertfald ikke på Roskilde.

:) Jacob 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.