Jump to content
Festivalanlæg dk

Behringer Eúrolive & Forstærker spørgsmål

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Hej FA!
Jeg er så småt begyndt på at planlægge næste års anlæg til Ros :D (Altid godt at være i god tid :P)
Og dermed har jeg selvfølgelig et par spørgsmål! ;) 

Min plan er at bygge et anlæg bestående af 2 bunde (Cubo 15 EXT) da jeg allerede har en fra sidste år.
Dertil tænkte jeg 2 toppe og så det hele op på en trækvogn :) 

Mine 2 spørgsmål er:
1. Kan min Pioner GM-D8406 "Trække" 2 cuboer og to toppe?

2. Hvilke toppe burde jeg bruge?
Jeg har kigget lidt på et par Behringer Eurolive B212XL eller B215XL. Men ved ikke hvilken en af dem der er bedst? 
Alternativt kunne man også bygge et par Jack 12 eller Omnitops? Men er de tiden og pengene værd?

Tak på forhånd ;) 

1 hour ago, Aaboe said:

Jeg trak 2 cuboer og 2 toppe der var lignene på min d8406

Jeg brokoblede dem selvfølgelig, og de fik næsten hvad de kunne trække. Jeg brugte dog det lidt primitive trick at slå ''bass booster'' til inde i spotify som gav det ekstra der manglede. 

Men ville regne med at en signal forstærker ville være lidt bedre.

Du ville nok få mere ud af at få en ekstern bass forstærker, men for pengene, batteriforbruget osv er det en rigtig fin løsning synes jeg... 

Her er en video af setup (ligner en del det som du skal lave.) 

1 hour ago, Aaboe said:

17 hours ago, Aaboe said:

Mine 2 spørgsmål er:

2. Hvilke toppe burde jeg bruge?
Jeg har kigget lidt på et par Behringer Eurolive B212XL eller B215XL. Men ved ikke hvilken en af dem der er bedst? 
Alternativt kunne man også bygge et par Jack 12 eller Omnitops? Men er de tiden og pengene værd?

Tak på forhånd ;) 

1) Det burde den være i stand til. Dine cuboer brokoblet på to af kanalerne 1+2, og så toppene på hhv. 3 og 4.

2) Hvis du vælger et par Eurolives, så bare kør med 212XL. Forskellen i lydkvalitet bliver ikke gjort op af prisforskellen og vægtforskellen mellem 212'eren og 215'eren.
212XL har en SPL 1w/1m på 95db og vejer 11 kg, 215XL har en SPL 1w/1m på 96db og vejer 17,5kg! Personligt ville jeg ikke ofre 14 kg ekstra at slæbe på for 1db extra på hver top.

Hvis du vælger selvbyg, så ville jeg foreslå Jack12, siden du allerede har Cuboer. Jack12 har lidt mindre bund end OT12, men er i stedet lidt klarere i mellemtone og diskant. Men ærligt er deres designs og lyd rimeligt ens, så uanset hvad du vælger lyder det godt (hvis du får dem tunet. Jeg har ikke selv prøvet dem, men har hørt fra flere herinde af BFM-designs har godt af en MiniDSP før de rigtig lyder lækkert). Begge dele lyder bedre end Eurolives, men koster selvsagt også lidt mere, så det er et spørgsmål om tid, penge og ambitions-niveau!

God fornøjelse, glæder mig til at se hvad du finder på ;)

2 hours ago, KHesse said:

Hvis du vælger selvbyg, så ville jeg foreslå Jack12, siden du allerede har Cuboer. Jack12 har lidt mindre bund end OT12, men er i stedet lidt klarere i mellemtone og diskant. Men ærligt er deres designs og lyd rimeligt ens, så uanset hvad du vælger lyder det godt (hvis du får dem tunet. Jeg har ikke selv prøvet dem, men har hørt fra flere herinde af BFM-designs har godt af en MiniDSP før de rigtig lyder lækkert). Begge dele lyder bedre end Eurolives, men koster selvsagt også lidt mere, så det er et spørgsmål om tid, penge og ambitions-niveau!

Jack12 er en fullrange højttaler, så den har ikke brug for en bund. 

Omnitop 12 er udelukkende en mid og top højttaler, så der skal en bund til, med mindre du godt kan lide din musik uden bas ;)

Vælger man en af disse, så er det klart at fortrække at bygge dem med kompressionshorn og ikke piezo :)

1 hour ago, Alex said:

Omnitop 12 er udelukkende en mid og top højttaler, så der skal en bund til, med mindre du godt kan lide din musik uden bas ;)

Vælger man en af disse, så er det klart at fortrække at bygge dem med kompressionshorn og ikke piezo :)

Jack12 er fullrange ja men har stadig brug for bund. Jeg har to jack12 og en cubo i mit setup og det fungere perfekt. Anlægget mister meget hvis jeg slår cuboen fra

Sikke en masse dejlige og hurtige svar :D 
Gotta love FA <3 

Jeg har slet ikke sat mig ind i designet eller noget som helst mht Jack 12 og Omnitops. Men har hørt rundt omkring at de skulle være ret svære at lave?
Og ikke mindst hvad forskellen er på de der horn?
(Har selv kun Cubo 15, Halfinator og Boominator på mit "CV" ;) )

5 hours ago, Alex said:

1 hour ago, KHesse said:

Det har Alex fuldstændig ret i, det er en fejl fra min side!

Jack kan bruges til mange formål og i mange forskellige setups. Bill Fitzmaurice skriver selv følgende på hans hjemmeside:

"It can be built as an old-school woofer only electric bass cab. It can be built as a modern full range bass or keyboard cab. It can be built with one or two woofers. It can be used as a PA top along with subs, it can be used as a full range PA without subs. It can be outfitted with a 120 degree dispersion melded tweeter array, or a vertically aligned compression driver loaded high frequency diffraction horn, as shown below. It can be used one per side for small room PA needs, it can be vertically stacked in a line array for thousand seat venues. If maximum versatility is what you need from a speaker of minimum size and weight, not to mention cost, Jack is the cab you want."

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.